-4-
Een regionaal depot kan als tijdelijke opslag voor grotere hoeveel
heden dienen en is ook uit oogpunt van kostenbesparing gewenst.
Ingeval van onbekendheid met stoffen kan vanuit het regionaal depot om
bijstand worden verzocht. Bovendien kunnen iets grotere hoeveelheden
probleemstoffen rechtstreeks naar een regionaal depot worden afgevoerd.
Uiteraard worden aan het regionale depot en de bemanning verregaande
eisen gesteld, terwijl ook een vergunning ingevolge de Hinderwet
vereist is benevens een vergunning ingevolge de artikelen 8 en 25 van de
Wet chemische afvalstoffen.
Voor wat betreft de keuze van een transporteur en verwerker van deze
stoffen, wordt door het Streekgewest geopteerd voor de Afvalverwerking
Rijnmond.
Gesteld wordt, dat 2 offertes van bedrijven zijn vergeleken en onder
zocht, waarna de voorkeur is uitgesproken voor de A.V.R. om de volgende
redenen:
1. systeem eenvoudiger van opzet;
2. systeem brengt minder investeringskosten met zich mee, omdat er geen
bijzondere, technische hulpmiddelen nodig zijn;
3. systeem speelt in op de behoefte het streekgewestelijk systeem geleide
lijk uit te bouwen;
4. exploitatiekosten geringer;
5. transport en verwerking blijven in één hand.
Zonder de uitgebrachte aanbiedingen is het onmogelijk op lokaal niveau
de voorkeur voor het AVR-systeem mede te kunnen beoordelen.
Zonder de uitgesproken voorkeur in twijfel te trekken, was het alleszins
redelijk een compilatie van beide offertes ten minste ter kennisname bij
te voegen.
Naar onze mening is het uitspreken van een voorbehoud dienaangaande niet
wenselijk, doch het streekgewest ware te verzoeken e.e.a. te adstrueren
onder bijvoeging van bedoelde bescheiden. Wel kan er gevoegelijk van uit
gegaan worden.dat de AVR een betrouwbare en adequate keuze is.
De start van een inzamelsysteem in westelijk Noord-Brabant.
In verband met het kostenaspect wordt een stapsgewijze aanpak voorgestaan.
-Als-