t A -4- 11. de afvalverwijdering zal uiteindelijk voor alle gemeenten moeten plaatsvinden tegen zoveel mogelijk gelijke kosten. Met de criteria kan onzerzijds worden ingestemd, zij het, dat o.i. een voorbehoud gemaakt moet worden voor punt 9. Immers, het gebruik van de Afvalverbrandingsinstallatie is alsdan een nieuw gegeven in het beleid, hetgeen zowel financieel-economisch als organisatisch consequenties zal hebben. Een hernieuwde belangenafweging is dan ook op zijn plaats. Afvalverwerking op korte, middellange en lange termijn Korte-termijn-oplossingvoorgesteld wordt De Kragge als stortplaats, welke onder bepaalde condities vanaf 1 juli 1984 als regionale stort plaats binnen het streekgewest kan functioneren. Aanbieding van de afvalstoffen kan alleen na bemiddeling van het streekgewest, hetwelk ten minste 3 maanden tevoren aangevraagd moet worden. De tarieven, welke door de gemeenteraad van Bergen op Zoom zijn vast gesteld, zijn als volgt: 20,18 (incl. B.T.W.) per ton, ingaande 1 januari 1984 en 26,40 (incl. B.T.W.) per ton, ingaande 1 januari 1985. Ter vergelijking het stortrecht te Bavel: voor 1984 was de raming in eerste instantie 28,60 (excl. B.T.W.) per ton, doch thans voor lopig vastgesteld op 22,95 (excl. B.T.W.) per ton. De Kragge heeft voldoende capaciteit binnen streekgewestelijk verband tot uiterlijk 1988. Middellange termijn: in eerste instantie zal het streekgewest een nader onderzoek instellen ter zake van een mogelijke uitbreiding van De Kragge. De feitelijke haalbaarheid zal moeten blijken op ruimtelijk, landschappelijk, milieutechnisch en economisch gebied. De uitbreiding is bedoeld voor de periode tot 1995; exploitatie zou dan plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van het streekgewest. Thans bestaat hieromtrent nog geen zekerheid, zodat als 2e mogelijkheid wordt aangedragen het eventuele medegebruik van de stortlocatie Zevenbergen. -Voorts-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1984 | | pagina 37