t
A
-4-
11. de afvalverwijdering zal uiteindelijk voor alle gemeenten moeten
plaatsvinden tegen zoveel mogelijk gelijke kosten.
Met de criteria kan onzerzijds worden ingestemd, zij het, dat o.i.
een voorbehoud gemaakt moet worden voor punt 9. Immers, het gebruik
van de Afvalverbrandingsinstallatie is alsdan een nieuw
gegeven in het beleid, hetgeen zowel financieel-economisch als
organisatisch consequenties zal hebben.
Een hernieuwde belangenafweging is dan ook op zijn plaats.
Afvalverwerking op korte, middellange en lange termijn
Korte-termijn-oplossingvoorgesteld wordt De Kragge als stortplaats,
welke onder bepaalde condities vanaf 1 juli 1984 als regionale stort
plaats binnen het streekgewest kan functioneren.
Aanbieding van de afvalstoffen kan alleen na bemiddeling van het
streekgewest, hetwelk ten minste 3 maanden tevoren aangevraagd moet
worden.
De tarieven, welke door de gemeenteraad van Bergen op Zoom zijn vast
gesteld, zijn als volgt: 20,18 (incl. B.T.W.) per ton, ingaande
1 januari 1984 en 26,40 (incl. B.T.W.) per ton, ingaande 1 januari
1985.
Ter vergelijking het stortrecht te Bavel: voor 1984 was de raming
in eerste instantie 28,60 (excl. B.T.W.) per ton, doch thans voor
lopig vastgesteld op 22,95 (excl. B.T.W.) per ton.
De Kragge heeft voldoende capaciteit binnen streekgewestelijk verband
tot uiterlijk 1988.
Middellange termijn: in eerste instantie zal het streekgewest een
nader onderzoek instellen ter zake van een mogelijke uitbreiding
van De Kragge. De feitelijke haalbaarheid zal moeten blijken op
ruimtelijk, landschappelijk, milieutechnisch en economisch gebied.
De uitbreiding is bedoeld voor de periode tot 1995; exploitatie
zou dan plaatsvinden onder verantwoordelijkheid van het streekgewest.
Thans bestaat hieromtrent nog geen zekerheid, zodat als 2e
mogelijkheid wordt aangedragen het eventuele medegebruik van de
stortlocatie Zevenbergen.
-Voorts-