-6- Daarom is in de wet een nieuwe weigeringsgrond voor de bouwver gunning ingevoerd in aanvulling op art. 48 Woningwet: de bouw vergunning moet dus geweigerd worden als deze in strijd is met de leefmilieuverordening. Bovendien kan de bouwvergunning ge weigerd worden in het bijzonder geval dat de bouw door sloop voorafgaan moet worden en deze sloop niet zonder meer wordt toegestaan. 3.Inspraakverordening Bij het gemeentelijk beleid voor de stadsvernieuwing moet ook de bevolking worden betrokken. In de wet is daarover het vol gende bepaald. De raad stelt een verordening vast, met daarin regels voor de manier waarop ingezetenen en natuurlijke en rechtspersonen die in de gemeente een belang hebben bij het gemeentelijk stadsver nieuwingsbeleid worden betrokken. In deze verordening wordt tenminste geregeld: - de wijze waarop de beleidsvoornemens worden bekendgemaakt; - de manier waarop (organisaties van) woonconsumenten, met name de bewoners van huur- en eigen woningen, het (georganiseerde) bedrijfsleven en de sociale en culturele instellingen hun mening over de beleidsvoornemens kenbaar kunnen maken en daar over met het gemeentebestuur van gedachten kunnen wisselen; - de rapportage over de inspraak en de uitkomst daarvan; - de wijze waarop ingezetenen en natuurlijke en rechtspersonen die in de gemeente een belang hebben hun beklag kunnen doen over de uitvoering van de verordening. 4.Stadsvernieuwingsfonds en jaarlijkse rapportage stadsvernieuwingsfonds Stadsvernieuwing is in het kader van de wet in de eerste plaats een beleidstaak voor de gemeente. In tegenstelling tot de huidige praktijk wordt het benodigde geld niet meer na goedkeuring van gemeentelijke plannen per ge val toegekend. In plaats daarvan zullen veel van de voor stads vernieuwing beschikbare middelen op de rijksbegroting recht streeks of via de provincies aan de gemeenten worden toegedeeld. -Aan-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1984 | | pagina 335