-6-
Daarom is in de wet een nieuwe weigeringsgrond voor de bouwver
gunning ingevoerd in aanvulling op art. 48 Woningwet: de bouw
vergunning moet dus geweigerd worden als deze in strijd is met
de leefmilieuverordening. Bovendien kan de bouwvergunning ge
weigerd worden in het bijzonder geval dat de bouw door sloop
voorafgaan moet worden en deze sloop niet zonder meer wordt
toegestaan.
3.Inspraakverordening
Bij het gemeentelijk beleid voor de stadsvernieuwing moet ook
de bevolking worden betrokken. In de wet is daarover het vol
gende bepaald.
De raad stelt een verordening vast, met daarin regels voor de
manier waarop ingezetenen en natuurlijke en rechtspersonen die
in de gemeente een belang hebben bij het gemeentelijk stadsver
nieuwingsbeleid worden betrokken.
In deze verordening wordt tenminste geregeld:
- de wijze waarop de beleidsvoornemens worden bekendgemaakt;
- de manier waarop (organisaties van) woonconsumenten, met name
de bewoners van huur- en eigen woningen, het (georganiseerde)
bedrijfsleven en de sociale en culturele instellingen hun
mening over de beleidsvoornemens kenbaar kunnen maken en daar
over met het gemeentebestuur van gedachten kunnen wisselen;
- de rapportage over de inspraak en de uitkomst daarvan;
- de wijze waarop ingezetenen en natuurlijke en rechtspersonen
die in de gemeente een belang hebben hun beklag kunnen doen
over de uitvoering van de verordening.
4.Stadsvernieuwingsfonds en jaarlijkse rapportage
stadsvernieuwingsfonds
Stadsvernieuwing is in het kader van de wet in de eerste plaats
een beleidstaak voor de gemeente.
In tegenstelling tot de huidige praktijk wordt het benodigde
geld niet meer na goedkeuring van gemeentelijke plannen per ge
val toegekend. In plaats daarvan zullen veel van de voor stads
vernieuwing beschikbare middelen op de rijksbegroting recht
streeks of via de provincies aan de gemeenten worden toegedeeld.
-Aan-