Uit dit overzicht blijkt, dat de "huisvestingskosten" en de
"organisatiekosten" ruim binnen de begroting zijn gebleven. Ook
is de netto-opbrengst van "diversen" hoger dan was verwacht.
Daar staat tegenover dat de "organisatiekosten" hoger waren dan
voorzien was. Dit laatste is voornamelijk te wijten aan de kosten
van de administratie en van de accountant.
Deze kosten zijn vanaf 1982 verminderd, doordat de zaken, die uit
besteed waren aan Dijker en Doornbos zoveel mogelijk weer in eigen
hand genomen zijn.
Een hoofdstuk apart is de naheffing van de belastingdienst en van
de bedrijfsvereniging. De kosten die betrekking hebben op de jaren
1976 t/m 1981, zijn opgenomen in de jaarrekening 1981. Voor de
gemeente heeft dit nadelige consequenties. Tot en met 1980 immers
werd het bedrag dat door de gemeente uitbetaald werd aan buurt
werk, opgenomen in de uitkering sociale zorg. Vanaf 198l worden
deze kosten niet meer meegnomen als onderdeel van de uitkering
sociale zorg. Voor gemeenten, die van deze wijziging extra nadeel
ondervonden, is een garantieregeling Sociale Zorg ingesteld.
Als basis voor de berekening van de garantieregeling werd de
uitkering sociale zorg over 1980 genomen. Doordat in de jaar
rekeningen 1976 t/m I98O de afdrachten aan de belastingen en
de bedrijfsverenigingen niet opgenomen zijn, mist de gemeente de
mogelijkheid om 80% van dit uit te betalen subsidie terug te
krijgen, plus is de uitkering sociale zorg over de jaren 198l
t/m 1985 lager dan hij had kunnen zijn.
Uit overleg met het ministerie van financiën (op ambtelijk niveau)
is gebleken dat de bedragen over 1976 t/m 1981 niet meer gecorri
geerd worden. Enerzijds bevreemdt ons dit omdat het ministerie
zelf altijd zeer traag is met de definitieve vaststelling van de
algemene uitkering, anderzijds is het hetzelfde ministerie dat
de aanslag oplegt.
-Wij-