-2-
Wettelijk kader.
In de nota wordt vervolgens de wettelijke bepalingen onder de aandacht
gebracht. Zoals ook al in ons voorstel van 23 februari j.l. is verwoord,
wordt benadrukt, dat de onderhavige problematiek niet meer vrijblijvend
kan worden benaderd.
De regionale aanpak wordt nog eens benadrukt als de meest doelmatige en
milieuhygiënische verantwoorde.
Nu nog geen perspektief biedende oplossing voorhanden is, is de
primaire taakstelling het ontwikkelen van een samenhangend beleid
voor de inzameling, het transport en de verwerking van huishoudelijke
en daarmee gelijk te stellen afvalstoffen.
Kriteria voor de oplossing van het afvalverwijderinqsvraaqstuk.
Gebleken is, dat geschikte afvalverwerkingslokaties amper te vinden
zijn, als bij het onderzoek rekening wordt gehouden met alle kriteria.
Geschikte nieuwe lokaties zijn er niet, zodat het streven is gericht
op aansluiting op bestaande, goed functionerende voorzieningen.
Ten opzichte van de eerste notitie zijn enkele kriteria gewijzigd.
Zo is o.m. thans wel een samenhang tussen de oplossingen voor de korte,
middellange en lange termijn opgenomen, teneinde de kontinuïteit in de
afvalverwerking te garanderen.
Oplossingen moeten aansluiten op bestaande, met de nadruk op goed
functionerende voorzieningen.
Het aspect van de afvalverbrandingsinstallatie te Roosendaal heeft
eveneens een redactionele wijziging ondergaan in het kader van de middel
lange termijn-planning.
Op 23, februari j.l. heeft u met bedoeld kriterium ingestemd, echter met een
uitdrukkelijk voorbehoud ten aanzien van de afvalverbrandingsinstallatie.
Immers, er is dan in feite sprake van een nieuw gegeven in het beleid,
hetgeen zowel financieel- economisch als organisatorisch konsekwenties
zal hebben.
Het dagelijks bestuur reageert op dit standpunt als volgt:
Het koninklijk goedgekeurde provinciaal afvalstoffenplan laat er geen
misverstand over bestaan, dat alle samenwerkende gemeenten nu al
gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de regionale verwerkings
inrichtingen.
-Ook-