Het overlegplatform is vooral bedoeld om te komen tot afstemming van
beleid door de gemeenten (en andere betrokken instanties) daarover
te adviseren.
De taak van dit gewestelijk overlegplatform kan als volgt worden
geformuleerd.
a. koördinatie van overleg en besluitvorming door de betrokken instanties
(we noemen gemeenten, gewestelijke arbeidsbureaus, werkvoorzienings
schap, sociale diensten);
b. versnelling en vereenvoudiging van toetsingsprocedures door daar
voor algemene kriteria te ontwikkelen;
c. uitwisselen van know-how en ervaring en het verstrekken van adviezen
aan de participanten over het te voeren beleid;
d. het bevorderen van de afstemming van de verscheidenheid aan
instrumenten bij grotere projekten.
Het te creëren overlegplatform wordt aangehaakt aan het Streek-
gewest, dat als algemeen samenwerkingsverband tot taak heeft en
geschikt is om de tafel te bieden voor overleg tussen de gemeenten.
Het dagelijks bestuur van het Streekgewest stelt in haar
voorstel aan de gewestraad dat het hier gaat om de vorming van een
permanent overlegplatform t.a.v. een beleidsterrein, waarop het
Streekgewest tot nog toe geen taken vervult. Verder zal de
organisatie en begeleiding van dit overlegplatform permanente aandacht
vragen van het secretariaat.
Een overzicht van de financiële consequenties van de voorgestelde
taakoverdracht, waarom wij gevraagd hebben in onze brief d.d.
16 juli 1982, wordt echter niet gegeven.
Gegevens over de financiële consequenties zijn thans nog niet
beschikbaar, omdat nog een aantal van de in de notitie genoemde
punten uitwerking behoeft.
Overigens zullen de aan het overleg verbonden extra kosten, die
ten laste komen van de algemene begroting van het Streekgewest,
beperkt kunnen blijven, omdat voor de ambtelijke ondersteuning voor
de begeleiding van het overlegplatform gebruik kan worden gemaakt
van de instrumenten van de gewestelijke arbeidsbureaus (W.V.M.)
en/of de W.S.W.
Bij de samenstelling van het overlegplatform wordt uitgegaan
van de gebruikelijke groepsgewijze indeling van gemeenten.
-Dit-