GEMEENTE HOEVEN Agendanr. 5. Raadsvergadering d.d. 30 juni 1983. Onderwerp: Voorstel tot het instellen van een commissie voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. HOEVEN, 23 jut>i 1983. Laatstelijk in de raadsvergadering van 28 maart 1983 is vanuit uw raad de wens geuit om de mogelijkheid te onderzoeken voor het instellen van een commissie voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Ter voldoening hieraan hebben wij twee ontwerp-verordeningen opgesteld waarin de instelling, samenstelling, taak en werkwijze van een dergelijke commissie wordt geregeld. De reden voor het opstellen van twee verordeningen is gelegen in het feit dat verschil dient te worden gemaakt in procedures in het kader van administratief beroep of administratieve rechtspraak: I. administratief beroep: hierbij dient te worden gedacht aan beroepschriften tegen besluiten van burgemeester en wethouders, genomen op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de Woningwet of de Bouwverordening. De instelling van deze commissie berust op artikel 62, lid 2 van de gemeentewet, juncto artikel 390 lid 3 van de Bouw verordening II. administratieve rechtspraak in deze verordening wordt geregeld de behandeling van bezwaarschriften, ingediend in het kader van de Wet administratieve rechtspraak overheidsbeschikkingen (AROB) tegen besluiten van de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Het instellen van deze commissie, waartoe alle drie genoemde gemeentelijke organen dienen te besluiten, is gebaseerd op de wet AROB. Op deze wijze wordt eenvormigheid in de behandeling van bezwaarschriften bereikt. Gelet op het verschil in aard van de rechtsgang en soort besluiten waarop het bezwaar-/beroepschrift betrekking heeft, verdient het aanbeveling twee afzonderlijke verordeningen vast te stellen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1983 | | pagina 131