GEMEENTE HOEVEN
Agendanr. 5. Raadsvergadering d.d. 30 juni 1983.
Onderwerp: Voorstel tot het instellen van een commissie voor de behandeling van
bezwaar- en beroepschriften.
HOEVEN, 23 jut>i 1983.
Laatstelijk in de raadsvergadering van 28 maart 1983 is vanuit
uw raad de wens geuit om de mogelijkheid te onderzoeken voor het
instellen van een commissie voor de behandeling van bezwaar- en
beroepschriften.
Ter voldoening hieraan hebben wij twee ontwerp-verordeningen
opgesteld waarin de instelling, samenstelling, taak en werkwijze
van een dergelijke commissie wordt geregeld.
De reden voor het opstellen van twee verordeningen is gelegen
in het feit dat verschil dient te worden gemaakt in procedures
in het kader van administratief beroep of administratieve
rechtspraak:
I. administratief beroep: hierbij dient te worden gedacht aan
beroepschriften tegen besluiten van burgemeester en wethouders,
genomen op grond van de Wet op de Ruimtelijke Ordening, de
Woningwet of de Bouwverordening.
De instelling van deze commissie berust op artikel 62, lid 2
van de gemeentewet, juncto artikel 390 lid 3 van de Bouw
verordening
II. administratieve rechtspraak in deze verordening wordt
geregeld de behandeling van bezwaarschriften, ingediend
in het kader van de Wet administratieve rechtspraak
overheidsbeschikkingen (AROB) tegen besluiten van de raad,
het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester.
Het instellen van deze commissie, waartoe alle drie genoemde
gemeentelijke organen dienen te besluiten, is gebaseerd
op de wet AROB. Op deze wijze wordt eenvormigheid in de
behandeling van bezwaarschriften bereikt.
Gelet op het verschil in aard van de rechtsgang en soort
besluiten waarop het bezwaar-/beroepschrift betrekking
heeft, verdient het aanbeveling twee afzonderlijke
verordeningen vast te stellen.
-De-