I
- een alternatieve route door Tolberg (geschatte kosten voor aanpassing
100.000,
- een afrit vanaf de noordkant van rijksweg A 58 (alternatief afgewezen
omdat dit geen oplossing biedt).
Ten behoeve van bezoekers aan het ziekenhuis zal de bewegwijzering
worden verbeterd, terwijl m.i.v. 1 januari 1982 een verbetering van het
openbaar vervoer is ontstaan door betere aansluitingen en een grotere rij-
frequentie.
Aan de deelnemende gemeenten in het Streekgewest wordt thans reeds
verzocht een reaktie te geven op de voorgelegde oplossingen, gelet op
de financiële konsekwenties van de uitvoering daarvan, alsmede op
de kosten van het voorbereidend onderzoek.
Op het door de werkgroep samengestelde rapport is reeds
cojTwnentaar geleverd door de direkteur ven de gemeentelijke geneeskundige
en gezondheidsdienst Roosendaal en Nispen. Dit commentaar ligt eveneens
voor u bij de stukken ter inzage.
Enkele opmerkingen uit dit commentaar willen wij hierbij vermelden.
De direkteur van de G.G.D. acht de samenstelling van de werkgroep een
zijdig, voor wat betreft de deelnemende gemeenten. Ook de directeur van
de Regionale Ambulancedienst had een bijdrage aan de werkgroep kunnen
leveren. De kans op een zodanige kalamiteit in de Hulsdonksestraat, waar
door het ziekenhuis voor ambulances onbereikbaar zou worden, wordt zeer
hypothetisch geacht. Indien dit toch mocht gebeuren, dan blijft een
alternatieve route beschikbaar.
Ten aanzien van de drie resterende mogelijke oplossingen merkt hij het
volgende op:
- noodafrit: dit is geen aanvaardbare oplossing omdat de verkeers
veiligheid op de rijksweg gewaarborgd moet blijven en slechts 48 van het
spoedeisend vervoer van deze oplossing gebruik zou kunnen maken;
- aanleg tunnel: de kosten hiervan zijn buiten proportie;
- alternatieve route door Tolberg: dit is de meest aanvaardbare op
lossing. Het maximale tijdverlies via deze route bedraagt 5.7 min.
Naar aanleiding van het rapport van de ambtelijke werkgroep, alsmede
gelet op het commentaar van de direkteur van de G.G.D. willen wij het
volgende opmerken:
1. Gelet op de geringe gebruiksintensiteit (48) bij de aanleg van een
noodafrit alsmede op de aanlegkosten en het belang van de verkeers
veiligheid op de rijksweg, ware af te zien van deze oplossing.