I - een alternatieve route door Tolberg (geschatte kosten voor aanpassing 100.000, - een afrit vanaf de noordkant van rijksweg A 58 (alternatief afgewezen omdat dit geen oplossing biedt). Ten behoeve van bezoekers aan het ziekenhuis zal de bewegwijzering worden verbeterd, terwijl m.i.v. 1 januari 1982 een verbetering van het openbaar vervoer is ontstaan door betere aansluitingen en een grotere rij- frequentie. Aan de deelnemende gemeenten in het Streekgewest wordt thans reeds verzocht een reaktie te geven op de voorgelegde oplossingen, gelet op de financiële konsekwenties van de uitvoering daarvan, alsmede op de kosten van het voorbereidend onderzoek. Op het door de werkgroep samengestelde rapport is reeds cojTwnentaar geleverd door de direkteur ven de gemeentelijke geneeskundige en gezondheidsdienst Roosendaal en Nispen. Dit commentaar ligt eveneens voor u bij de stukken ter inzage. Enkele opmerkingen uit dit commentaar willen wij hierbij vermelden. De direkteur van de G.G.D. acht de samenstelling van de werkgroep een zijdig, voor wat betreft de deelnemende gemeenten. Ook de directeur van de Regionale Ambulancedienst had een bijdrage aan de werkgroep kunnen leveren. De kans op een zodanige kalamiteit in de Hulsdonksestraat, waar door het ziekenhuis voor ambulances onbereikbaar zou worden, wordt zeer hypothetisch geacht. Indien dit toch mocht gebeuren, dan blijft een alternatieve route beschikbaar. Ten aanzien van de drie resterende mogelijke oplossingen merkt hij het volgende op: - noodafrit: dit is geen aanvaardbare oplossing omdat de verkeers veiligheid op de rijksweg gewaarborgd moet blijven en slechts 48 van het spoedeisend vervoer van deze oplossing gebruik zou kunnen maken; - aanleg tunnel: de kosten hiervan zijn buiten proportie; - alternatieve route door Tolberg: dit is de meest aanvaardbare op lossing. Het maximale tijdverlies via deze route bedraagt 5.7 min. Naar aanleiding van het rapport van de ambtelijke werkgroep, alsmede gelet op het commentaar van de direkteur van de G.G.D. willen wij het volgende opmerken: 1. Gelet op de geringe gebruiksintensiteit (48) bij de aanleg van een noodafrit alsmede op de aanlegkosten en het belang van de verkeers veiligheid op de rijksweg, ware af te zien van deze oplossing.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1982 | | pagina 8