De correspondentie, waarnaar in het voorgaande verwezen wordt, en de .besprekingsverslagen zijn voor u in het agendadossier ter inzage gelegd. In de commissievergaderingen van februari is het bezwaarschrift van de bewoners van het Gors reeds aan de orde geweest. II. Conclusies. Uit de gevoerde correspondentie en de besprekingen menen wij de volgende conclusies te mogen trekken. 1. Lawaaioverlast. De E.N.P.C. heeft bij de aanschaf van een vliegtuig met de geluidsproduktie rekening gehouden. Bovendien wordt getracht de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken door gebruik te maken van verschillende vliegcircuits 2. Aantasting landschap. De nissenhut/instructielokaal wordt door de aanwezige beplanting, zoveel als mogelijk is, aan het oog onttrokken. Het parkeren van auto's zou zoveel mogelijk op het parkeerterrein kunnen worden geconcentreerd, terwijl voor de aanbieding van vuil en afval de hoogst mogelijke zorgvuldigheid is toegezegd. 3. Parkeerchaos De parkeerproblemen zijn het afgelopen jaar extra bemoeilijkt door de reconstructie van het Gors. De E.N.P.C. is er in geslaagd het parkeerterrein te vergroten, waardoor de capaciteit 100 auto's bedraagt. Door een concentratie van geparkeerde auto's op één terrein zou de overlast kunnen worden beperkt. 4. Verkeersveiligheid. Neerdalende parachutisten kunnen, evenals andere zaken, afleidende elementen voor verkeersdeelnemers vormen. Landingen op de openbare weg kunnen wellicht incidenteel zijn voor gekomen, ook omdat daarvoor, t.b.v. de veiligheid, door de parachutist wordt gekozen. Klachten van verkeersdeelnemers zijn noch bij ons noch bij de rijkspolitie bekend. 5. Aantasting van de persoonlijke levenssfeer. Met betrekking tot de veroorzaakte materiële schade is door de E.N.P.C. een schadeverzekering afgesloten en wordt met de gelaedeerden persoonlijk door een bestuurslid contact opgenomen. Schadeafwikkeling komt veelal op een soepele wijze tot stand. Ten behoeve van enkele agrariërs zijn door en op kosten van de E.N.P.C. voorzieningen getroffen. 6. Vallende voorwerpen. De "streamers" die worden uitgeworpen zijn, om mogelijke schade aan landbouwmachines te voorkomen, speciaal vervaardigd van hout en crêpepapier. Incidenteel is het voorgekomen dat andere voorwerpen zijn gevallen. 7. Eoutsprongen. De parachutisten zijn gebonden aan het Basisveiligheidsreglement en de Regeling ValschermspringenEoutsprongen, die afhankelijk zijn van ervarenheid van de springer en weersgesteldheid,komen voor. Eventueel veroorzaakte schade dient ingevolge artikel 10 van de huurovereenkomst te worden vergoed. De droppingzone van de parachutisten voldoet aan de gestelde eisen. 8. Veiligheid. Zowel voor de omwonenden als voor de parachutisten is het veiligheidsaspect aan de orde. De parachutisten hebben bewust voor deze sport gekozen, zij zijn zich bewust van het risico dat zij lopen en zij hebben zich hier tegen verzekerd. Zoals in elke sport, kunnen ook in deze sport blessures voor komen. De E.N.P.C. is er zich van bewust en heeft benadrukt dat deze verantwoordelijkheden niet kunnen worden toegerekend aan de verhuurder van het terrein. De veiligheid van de omwonenden wordt zoveel mogelijk in acht genomen. Het begrip veiligheid blijft een subjectief begrip. III. Samenvatting. Resumerend willen wij het volgende stellen.

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 79