De correspondentie, waarnaar in het voorgaande verwezen wordt,
en de .besprekingsverslagen zijn voor u in het agendadossier ter
inzage gelegd.
In de commissievergaderingen van februari is het bezwaarschrift van
de bewoners van het Gors reeds aan de orde geweest.
II. Conclusies.
Uit de gevoerde correspondentie en de besprekingen menen wij de
volgende conclusies te mogen trekken.
1. Lawaaioverlast.
De E.N.P.C. heeft bij de aanschaf van een vliegtuig met de
geluidsproduktie rekening gehouden. Bovendien wordt getracht de
geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken door gebruik te maken
van verschillende vliegcircuits
2. Aantasting landschap.
De nissenhut/instructielokaal wordt door de aanwezige beplanting,
zoveel als mogelijk is, aan het oog onttrokken.
Het parkeren van auto's zou zoveel mogelijk op het parkeerterrein
kunnen worden geconcentreerd, terwijl voor de aanbieding van
vuil en afval de hoogst mogelijke zorgvuldigheid is toegezegd.
3. Parkeerchaos
De parkeerproblemen zijn het afgelopen jaar extra bemoeilijkt
door de reconstructie van het Gors.
De E.N.P.C. is er in geslaagd het parkeerterrein te vergroten,
waardoor de capaciteit 100 auto's bedraagt.
Door een concentratie van geparkeerde auto's op één terrein zou
de overlast kunnen worden beperkt.
4. Verkeersveiligheid.
Neerdalende parachutisten kunnen, evenals andere zaken, afleidende
elementen voor verkeersdeelnemers vormen.
Landingen op de openbare weg kunnen wellicht incidenteel zijn voor
gekomen, ook omdat daarvoor, t.b.v. de veiligheid, door de
parachutist wordt gekozen.
Klachten van verkeersdeelnemers zijn noch bij ons noch bij de
rijkspolitie bekend.
5. Aantasting van de persoonlijke levenssfeer.
Met betrekking tot de veroorzaakte materiële schade is door de
E.N.P.C. een schadeverzekering afgesloten en wordt met de
gelaedeerden persoonlijk door een bestuurslid contact opgenomen.
Schadeafwikkeling komt veelal op een soepele wijze tot stand.
Ten behoeve van enkele agrariërs zijn door en op kosten
van de E.N.P.C. voorzieningen getroffen.
6. Vallende voorwerpen.
De "streamers" die worden uitgeworpen zijn, om mogelijke schade
aan landbouwmachines te voorkomen, speciaal vervaardigd van hout
en crêpepapier.
Incidenteel is het voorgekomen dat andere voorwerpen zijn
gevallen.
7. Eoutsprongen.
De parachutisten zijn gebonden aan het Basisveiligheidsreglement
en de Regeling ValschermspringenEoutsprongen, die afhankelijk
zijn van ervarenheid van de springer en weersgesteldheid,komen
voor. Eventueel veroorzaakte schade dient ingevolge artikel 10
van de huurovereenkomst te worden vergoed.
De droppingzone van de parachutisten voldoet aan de gestelde
eisen.
8. Veiligheid.
Zowel voor de omwonenden als voor de parachutisten is het
veiligheidsaspect aan de orde. De parachutisten hebben bewust
voor deze sport gekozen, zij zijn zich bewust van het risico
dat zij lopen en zij hebben zich hier tegen verzekerd.
Zoals in elke sport, kunnen ook in deze sport blessures voor
komen. De E.N.P.C. is er zich van bewust en heeft benadrukt
dat deze verantwoordelijkheden niet kunnen worden toegerekend
aan de verhuurder van het terrein. De veiligheid van de
omwonenden wordt zoveel mogelijk in acht genomen.
Het begrip veiligheid blijft een subjectief begrip.
III. Samenvatting.
Resumerend willen wij het volgende stellen.