-16- gemeenten maar van de Stichting. Spreker deelt mede dat er jaarlijks op een verzoek om subsidie een beslissing zal moeten worden genomen. Spreker zegt dat het zeker moge lijk is dat de afdeling sociale zaken de jaarverslagen van de Stichting becommentarieert en dat aan de Stichting Rondom Mark en Weerijs zal worden verzocht om zulks eveneens te doen. Hierna wordt zonder hoofdelijke stemming conform het voorstel besloten. Eveneens zonder hoofdelijke stemming wordt besloten subsidie te verlenen aan de Nederlandse blindenbibliotheek voor het jaar 1981. 10.Krediet voor de realisering van de vervolgfase van het plan tot uit breiding van het gemeentehuis. De heer Buijs (P.v.d.A.) merkt op dat de raad heeft besloten om een eerste fase te maken, waarvan toen gezegd werd dat het als een afgeronde eenheid zou kunnen functioneren en waarbij de meest urgente problemen opgelost zouden worden. Spreker zegt dat toen tijdens de bespreking van het totaalplan werd geconcludeerd dat dat totaalplan van 4.500.000, nooit haalbaar zou zijn en dat ook zou worden nagegaan wat voor subsidie er verkregen zou kunnen worden voor een vervolg op die le fase. Spreker zegt dat ondanks de informatiebijeenkomst en de behandeling binnen de raadscommissies er eigenlijk geen mogelijkheid meer geweest is om alternatieven vanuit de raad te laten bestuderen. Voorts concludeert hij dat de werkgroep in deze ook niet meer bijeen is geweest, zodat deze in de verdere plannen niet heeft kunnen functioneren. Spreker zegt dat het huidige voorstel een aantal grote problemen schept, omdat er ruimte voor de toekomst wordt gecreëerd zonder enige inrichting en dat de genoemde bezuinigingen in feite investeringen zijn die worden vooruitgeschoven, maar waarvoor te zijner tijd toch kredieten zullen worden gevraagd. Spreker zegt dat als men instemt met het onderhavige voorstel, men straks' nauwelijks nee kan zeggen tegen de komende voorstellen terzake. Voorts merkt spreker op dat men een aantal extra lasten op de algemene middelen krijnt zoals die 32.000,als gevolg van kapitaallastenmaar ook een forse toename van kosten van energie, onderhoud en schoonmaken, welke kosten wellicht zullen verdubbelen t.o.v. de huidige. Spreker zegt dat het bezwaar van. dit voorstel ligt in het feit dat er een hoeveelheid ruimte wordt geschapen zonder enige bestemming, maar waarvan wordt gezegd dat die reserve is voor de toekomst en dat hij steeds met de V.N.G. heeft ingestemd als het om reserve administratieve ruimten ging, maar dat het gebouw wat thans wordt gebouwd over voldoende reserve-ruimte beschikt, -zeker- -17- zeker gezien het aantal inwoners van nu en in de toekomst. Spreker deelt mede dat ook hier is toegewerkt naar het bedrag dat als subsidie wordt verkregen en dat hij zich afvraagt of er wel voldoende kritisch is geprobeerd een heel ander plan of alternatieven te bedenken die niet op 1.400.000,uitkomen. Spreker zegt dat hij een aantal overwegingen heeft om in twee stappen tot een alternatieve oplossing te komen en dat de raad dan wel eerlijk moet discussiëren over datgene wat absoluut moet worden geboüwd en dat dan over één of twee maanden een besluit wordt genomen over eventuele alternatieven, welke alternatieven gericht moeten zijn op de overwegingen dat: le het uit moet zijn met nog verdere kredieten in de komende jaren, 2e de niet ingevulde zaken die onontkoombaar zijn, zoals het opknappen van de oud-bouw, de kantine/keuken, inrichting van de raadszaal e.d. moeten worden vermeden of in een zodanig plan worden verwerkt dat daarvoor een krediet kan worden verstrekt, 3e dat er van wordt uitgegaan dat het grondbe drijf in de toekomst niet meer van die grote reserves zal kunnen kweken, dus beperking van het krediet. Spreker zegt er van uit te gaan dat de D.A.C.W. subsidie lager kan zijn naarmate de investering lager is en dat niet de hele subsidie wegvalt als er voor een lager bedrag wordt geïnvesteerd. Spreker vraagt daarover nadere informatie. Voorts doet spreker het voorstel dat de raad thans besluit over afbouw van de administratieve ruimte en dat het volgende alternatief in studie wordt genomen: het maken van twee wethouderskamers in het te ontruimen gebouw, het maken in het te ontruimen gebouw van een kantine en vergaderruimtes, isoleren van de oud-bouw, beperking van het onderhoud van de oud-bouw. Spreker zegt dan te willen laten vervallen: het indelen van de kelder en het bouwen van het tussenlid. Spreker zegt alsdan te komen tot een investering van ƒ550.000,uitgaande van 900.000,kosten en 350.000,subsidie, hetgeen aanzienlijk lager is dan die 875.000,waarvoor het college een voorstel heeft gedaan. Spreker zegt dat hij niet eerder met dit alternatief heeft kunnen komen, omdat een raadslid ook de tijd nodig heeft om dergelijke plannen te bestuderen en tot een besluit te kunnen komen. De heer van Lier deelt mede de heer Buijs (P.v.d.A.) te ondersteunen in zijn voorstel om het kantoorgebouw af te bouwen en de beslissing over het vervolg uit te stellen. Spreker zegt dat zijn fractie reeds in het begin gesteld heeft dat er twee etages voor de administratie gebouwd zouden moeten worden, waardöor' de'ruimte voor de ambtenaren veilig wordt gesteld en dat het bedrag van 200.000,gebruikt mocht worden voor de afbouw van de le fase. -Spreker-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 301