-16-
Het archief hoeft niet want dat kan op de huidige plaats blijven.
Zolang daaraan geen bestemming kan worden gegeven, stopt men
letterlijk 200.000,in de grond. De reserves van het grond
bedrijf bedragen 2.000.000,
Deze reserves moeten bewaard blijven voor mogelijke realisering
van woningbouw die financieel moeilijk haalbaar is. Hen
kan op langere termijn voor situaties komen te staan dat men dure
lokaties voor woningbouw moet verwerven. Wellicht zullen de
reserves van het Grondbedrijf nodig zijn voor de voortgang van
de woningbouw op langere termijn.
Indien men 400.000,uit die reserves haalt resteert er altijd
nog een bedrag van 1.600.000, Spreker pleit voor een openbare
aanbesteding, temeer omdat het instorten van de bouwmarkt in de
prijzen tot uitdrukking zal komen. De gemeente moet daar gebruik
van maken.
De D.A.C.W. heeft alleen maar geadviseerd om geen openbare aanbe
steding te houden. Uit een oogpunt van rechtsgevoel dient men
openbaar aan te besteden.
Spreker zegt de cijfers niet aan te vechten en dat deze toch wel
wat veerkracht hebben. Men kan een taakstellend besluit
nemen. Er kan op het totaal wellicht 10?ó worden bezuinigd, zonder
het geheel uit te kleden, want er zitten in de cijfers vol
doende marges. Voorts deelt spreker mede dat de indeling van.
het kantoorgebouw slecht is. Het is een ineffectieve indeling,
hetgeen door de ambtenaren wordt bevestigd. Er moet dan ook
kritisch worden bekeken om die ruimte effectiever in te delen,
zodat er meer dan 300 m netto wordt gerealiseerd. In de be
groting wordt nog uitgegaan van een honorarium van 30.000,
voor eerder gemaakte plannen, maar daarvoor is twee jaar ge
leden al een krediet verleend, dus op die post kan al worden
bezuinigd. Spreker zegt nu een keus te moeten maken tussen een
plan met een kelder, waarbij een zodanige financiering is te
vinden dat er geen last op de algemene dienst komt en een aantal
reserves worden aangepakt en een alternatief plan dat
400.000,duurder is en waarvan spreker vindt dat deze niet zonder
meer uit de reserves van net grondbedrijf zouden moeten komen,
maar ten laste-vstf cte algemene dienst. In het investeringsschema
zit een ruimte van 1% ton aan jaarlasten.
-Kiest-
-17-
Kiest men voor het plan met de kelder, dan zal men later weer tonnen
moeten investeren. Spreker zegt tot op dit moment te voelen voor het
alternatief plan.
De heer Kerstens stelt voor het plan te realiseren met de kelder en
tijdens de i^lïsering daarvan een aanvullende subsidie trachten te
verkrijgen van 500.000,— voor de 2e deelfase, zodat ook de tweede
bouwlaag kan worden gebouwd, waardoor voor een bedrag van
2.500.000,het hele gebouw kan worden neergezet.
De heer Buijs (P.v.d.A.) zegt van mening te zijn dat de D.A.C.W.
geen 500.000,subsidie verstrekt op een investering van
650.000,
De heer Kerstens deelt mede dat er nog meer deelplannen zijn en
dTt men dë^e zo snel mogelijk moet aankaarten zodat de subsidie
binnen is voor de kap op het gebouw wordt gezet. Voorts deelt
spreker mede dat de hoofden van dienst de voorkeur voor een kelder
uitspreken. Spreker adviseert het voorstel van het college te
volgen.
De heer van Lier merkt op dat er geen relatie is te ontdekken tussen
de tekeningen en het bestek. Spreker zegt dat er uit de raad twee
leden waren aangewezen om de bouwplannen te begeleiden t.w. de
heren Buijs (P.v.d.A.) en Rijsdorp (V.V.D.) maar dat er voor de
heer Rijsdorp (V.V.D.) nooit een vervanger is aangewezen.
De kelder kan niet zo maar worden neergezet maar zal ook
onderheid moeten worden.Ook dat kost geld. Het college vertrouwt
er op dat de cijfers van de begroting juist zijn, maar in die
begroting staat een bedrag van 50.000,- voor honorarium eerder
gemaakte plannen, maar dit bedrag zou bij realisering van de
plannen in mindering worden gebracht. Dat is echter niet geschied.
Er wordt dus met de losse pols gewerkt en dat acht de C.D.A.-
fractie onaanvaardbaar. Spreker zegt nog geen antwoord te hebben
gekregen op zijn opmerkingen over de sociale gevolgen. Het geld
wordt betaald door de Hoevense gemeenschap, maar wordt uitgegeven
aan mensen die niet in de gemeente woonachtig-zijn,
-Spreker-