-16- Het archief hoeft niet want dat kan op de huidige plaats blijven. Zolang daaraan geen bestemming kan worden gegeven, stopt men letterlijk 200.000,in de grond. De reserves van het grond bedrijf bedragen 2.000.000, Deze reserves moeten bewaard blijven voor mogelijke realisering van woningbouw die financieel moeilijk haalbaar is. Hen kan op langere termijn voor situaties komen te staan dat men dure lokaties voor woningbouw moet verwerven. Wellicht zullen de reserves van het Grondbedrijf nodig zijn voor de voortgang van de woningbouw op langere termijn. Indien men 400.000,uit die reserves haalt resteert er altijd nog een bedrag van 1.600.000, Spreker pleit voor een openbare aanbesteding, temeer omdat het instorten van de bouwmarkt in de prijzen tot uitdrukking zal komen. De gemeente moet daar gebruik van maken. De D.A.C.W. heeft alleen maar geadviseerd om geen openbare aanbe steding te houden. Uit een oogpunt van rechtsgevoel dient men openbaar aan te besteden. Spreker zegt de cijfers niet aan te vechten en dat deze toch wel wat veerkracht hebben. Men kan een taakstellend besluit nemen. Er kan op het totaal wellicht 10?ó worden bezuinigd, zonder het geheel uit te kleden, want er zitten in de cijfers vol doende marges. Voorts deelt spreker mede dat de indeling van. het kantoorgebouw slecht is. Het is een ineffectieve indeling, hetgeen door de ambtenaren wordt bevestigd. Er moet dan ook kritisch worden bekeken om die ruimte effectiever in te delen, zodat er meer dan 300 m netto wordt gerealiseerd. In de be groting wordt nog uitgegaan van een honorarium van 30.000, voor eerder gemaakte plannen, maar daarvoor is twee jaar ge leden al een krediet verleend, dus op die post kan al worden bezuinigd. Spreker zegt nu een keus te moeten maken tussen een plan met een kelder, waarbij een zodanige financiering is te vinden dat er geen last op de algemene dienst komt en een aantal reserves worden aangepakt en een alternatief plan dat 400.000,duurder is en waarvan spreker vindt dat deze niet zonder meer uit de reserves van net grondbedrijf zouden moeten komen, maar ten laste-vstf cte algemene dienst. In het investeringsschema zit een ruimte van 1% ton aan jaarlasten. -Kiest- -17- Kiest men voor het plan met de kelder, dan zal men later weer tonnen moeten investeren. Spreker zegt tot op dit moment te voelen voor het alternatief plan. De heer Kerstens stelt voor het plan te realiseren met de kelder en tijdens de i^lïsering daarvan een aanvullende subsidie trachten te verkrijgen van 500.000,— voor de 2e deelfase, zodat ook de tweede bouwlaag kan worden gebouwd, waardoor voor een bedrag van 2.500.000,het hele gebouw kan worden neergezet. De heer Buijs (P.v.d.A.) zegt van mening te zijn dat de D.A.C.W. geen 500.000,subsidie verstrekt op een investering van 650.000, De heer Kerstens deelt mede dat er nog meer deelplannen zijn en dTt men dë^e zo snel mogelijk moet aankaarten zodat de subsidie binnen is voor de kap op het gebouw wordt gezet. Voorts deelt spreker mede dat de hoofden van dienst de voorkeur voor een kelder uitspreken. Spreker adviseert het voorstel van het college te volgen. De heer van Lier merkt op dat er geen relatie is te ontdekken tussen de tekeningen en het bestek. Spreker zegt dat er uit de raad twee leden waren aangewezen om de bouwplannen te begeleiden t.w. de heren Buijs (P.v.d.A.) en Rijsdorp (V.V.D.) maar dat er voor de heer Rijsdorp (V.V.D.) nooit een vervanger is aangewezen. De kelder kan niet zo maar worden neergezet maar zal ook onderheid moeten worden.Ook dat kost geld. Het college vertrouwt er op dat de cijfers van de begroting juist zijn, maar in die begroting staat een bedrag van 50.000,- voor honorarium eerder gemaakte plannen, maar dit bedrag zou bij realisering van de plannen in mindering worden gebracht. Dat is echter niet geschied. Er wordt dus met de losse pols gewerkt en dat acht de C.D.A.- fractie onaanvaardbaar. Spreker zegt nog geen antwoord te hebben gekregen op zijn opmerkingen over de sociale gevolgen. Het geld wordt betaald door de Hoevense gemeenschap, maar wordt uitgegeven aan mensen die niet in de gemeente woonachtig-zijn, -Spreker-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 29