-16- De heer Buijs (P.v.d.A.) sluit zich bij de woorden van de heer Wijnen (V.V.D.) aan en zegt uit het ontwerp te hebben begrepen dat het fietspad inderdaad van de rijweg gescheiden zal worden. Spreker vraagt daarover duidelijkheid omdat hij het als een eis ziet dat het fietspad fysiek van de rijbaan wordt gescheiden omdat de situatie anders levensgevaarlijk wordt. De heer Taks wijst er op dat de kop van de St. Janstraat na de reconstructie zwaarder belast zal worden. Wethouder van Eekelen merkt op dat de werkzaamheden aldaar nog niet zijn geschied en dat de werkelijke kosten afhankelijk zullen zijn van de aanbesteding, waarbij mag worden aangenomen dat het geraamde bedrag zeker toereikend zal zijn. Spreker zegt dat de oplossing zeker niet ideaal is en dat het erg jammer is dat daar niet meer ruimte te vinden is, maar dat het onderhavige plan de maximale mogelijkheden biedt. Voorts deelt spreker mede dat er een gedeelte van de parkeerplaats wordt opgeofferd aan de reconstructie en dat dat niet bezwaarlijk hoeft te zijn omdat er niet zo veel van die parkeerplaats gebruik wordt gemaakt. Ten aanzien van de beplanting merkt spreker op, dat er een groen voorziening zal worden aangebracht en dat het hem niet bekend is of het bestemmingsplan van de gemeente Etten-Leur aldaar wel woningbouw toelaat. Spreker zegt dat de geplande groenvoorziening bijdraagt aan de verfraaiing van de wegkruising, maar dat men anderzijds niet kan voorkomen dat er een aantal bomen moet verdwijnen om de reconstructie te kunnen uitvoeren. De heer Broos vraagt hoeveel bomen er gerooid moeten worden en hoeveel er verplant kunnen worden. Wethouder van Eekelen antwoordt hierop dat er 7 of 8 bomen gerooid moeten worden en dat de anderen verplant kunnen worden. -De- -17- De heer Broos vraagt aandacht voor de kinderen van Bosschenhoofd die scholen in Oudenbosch bezoeken. Spreker pleit voor fietspaden aan weerszijden van de weg Bosschenhoofd- Oudenbosch. De voorzitter zegt dat die gedachte zal worden meegenomen. De heer Koevoets merkt op dat de door de heer Broos bedoelde bomen al zijn verwijderd. Voorts vraagt spreker welke maatregelen er genomen zullen worden om het links rijden door fietsers te legaliseren. De heer Buijs (P.v.d.A.) zegt dat er in ieder geval een af scheiding moet komen tussen het fietspad en de rijbaan. De heer van Lier merkt op dat het gevaarlijk is om een fietspad anders dan visueel af te scheiden, want als het fietspad te hoog ligt kan men er van af slippen en ligt het lager dan kan men tegen een obstakel fietsen. Spreker zegt dat er geen fietspad veilig is en dat de provincie speciale commissies heeft die de grootst mogelijke veiligheid weten te bereiken. Spreker zegt dat het autoverkeer geen kans heeft om aldaar met grote snelheid te rijden en dat het fietspad daar veilig ligt. Spreker adviseert het fietspad af te scheiden door middel van witte strips. De heer Wijnen (V.V.D.) vraagt wat er tussen de rijweg en het fietspad zal komen en hij zegt daarbij een voorkeur te hebben voor een verhoging of desnoods een vangrail, maar dat er in ieder geval al het mogelijke moet worden gedaan om te voorkomen dat fietsers op de rijbaan kunnen komen of auto's op het fietspad. Wethouder van Eekelen merkt op dat de bomen zijn verplant op een zodanig tijdstip dat zij dat konden overleven en dat om die reden wat voorbereidend werk is gedaan. -Voorts-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 260