-8- Er worden daarin geen namen genoemd. In de commissievergadering is gesteld dat daarvoor twee aannemers in aanmerking komen. Wie dat zal worden hangt af van de vraag wie van deze twee een ander werk krijgt. Het moet een leerlingbouw plaats worden. De in te schakelen personen zouden afkomstig moeten zijn van de gewestelijke arbeidsbureaux, maar ook is het mogelijk om leerlingen, die thans elders werkzaam zijn te plaatsen. De schakel arbeidsbureau is tegenover de raad weggelaten. Het college gaat een openbare aanbesteding uit de weg, maar iedere aannemer die bereid en in staat is een leerlingbouwplaats te realiseren moet de kans krijgen het werk te maken. Dat staat uitdrukkelijk in de voorwaarden die de D.A.C.W. stelt. Het past niet dat een ambtenaar bepaalt wie het gemeentehuis zal gaan bouwen. Er is voorspeld dat 40?ó van de bouwvakkers in de leef tijd van 20 tot 40 jaar werkloos zal worden. Men dient dan ook niet die 1% miljoen gulden buiten de gemeente te brengen, maar juist de werkloze bouwvakarbeiders uit de gemeente bij de bouw in te schakelen. De raad heeft niet veel tijd gehad om tot een rustige afweging te komen. Men wordt met de rug tegen de muur gezet, maar haastige spoed is zelden goed. Het C.D.A. heeft een onderzoek ingesteld en is tot de conclusie gekomen dat de tekeningen en het bestek te summier zijn om tot een verantwoorde kostenberekening te komen. Spreker zegt het advies te hebben ontvangen om de kelder te laten vervallen en twee bouwlagen bovengronds te verwezenlijken. Dat zou minstens zonder extra kosten kunnen geschieden. Ook andere fracties kwamen met voorstellen tot verbetering en de deskundige van de V.N.G. vond de opzet ook niet ideaal. Men hamert op een administratiegebouw dat eens en voor altijd voorziet in de behoefte en wijst de bouw in fasen af. Men moet niet vast houden aan een kelder want elke dure niet gebruikte of niet 2 te gebruiken m ondergronds is een verloren economische 2 gebruikte of te gebruiken m bovengronds. Ook in de voorgelegde bovengrondse plannen zit een aantal ver loren vierkante meters, er is een enorm verlies aan gangen en opendraaiende deuren. Dit is ook in de kelder het geval. 2 Volgt men de gedachte van spreker dan komt men op 800 m bruto, 2 terwijl het ambtelijk apparaat 650 m nodig heeft, zodat er -ca- -9- ca 150 m2 resteert dat voor andere doeleinden kan worden gebruikt, maar waarvoor het college een kelder wil inrichten van 500 m Een plan van 4.500.000,— is sociaal onverantwoord. Het vormt een te zware belasting voor de inwoners. Spreker vraagt wat het college van plan is met de kelder en hij verwijst in dit verband naar een eerder door hem gestelde vraag of die kelder misschien een schuilkelder gaat worden. Mevrouw Holtzer deelt mede meer naar het sociale aspect te hebben gekeken. Het is van groot belang dat werkloze bouwvakarbeiders uit de gemeente Hoeven bij de bouw worden betrokken. Bovendien moet men trachten te bereiken dat de in de gemeente gevestigde aannemers samenwerken om aan de normen van leerlingbouwplaats te voldoen. De aanbesteding moet nog gedaan worden. Voorts deelt spreekster mede tegen heien te zijn, omdat daarbij het gevaar bestaat dat de muren van de bestaande gebouwen gaan scheuren en heien bovendien te veel lawaai maakt. De geplande kelder kan dienen als fundering en geeft een egale drukverdeling, terwijl men bovendien de beschikking krijgt over een goede bergruimte. Spreekster praat liever niet over een kelder maar over een souterrain en daar in zou ook de kantine geplaatst kunnen worden. Door realisering van de le fase kunnen de urgente problemen worden opgelost. De heer Bu.iitendiik (V.V.D.) deelt mede dat hij zich thans wil bezig houden met beleidsoverwegingen om op grond daarvan tot een beleidsbeslissing te komen. Een beleidsbeslissing heeft altijd consequenties voor de toekomst. Een gemeente kent een aantal taken die afgestemd dienen te zijn op de behoeften van de gebruikers, daarbij uitgaande van de be schikbare middelen. Dat geldt ook voor voorzieningen, waaronder o.a. te verstaan zijn de verkeersveiligheid, welzijn, openbare ge bouwen, sport, recreatie, werkgelegenheid e.d. Een gemeentehuis is daar slechts een onderdeel van. Voor het uitvoeren en het ontwikkelen van die gemeenschappelijke voorzieningen zijn er een gemeentebestuur, een ambtenarenkorps en financiën. -Om-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 25