-22- Door buitensta Hing in de vorige winterperiode is aan een soort gelijk toestel schade toegebracht, o.a. stukgevroren motoren schade 140.000,terwijl de elektronische apparatuur niet meer naar behoren functioneerde. Spreker zegt dat het duidelijk was dat de burgemeester het nut van het bouwen van een hangar wel degelijk in zag. Voorts citeert spreker het volgende uit het bezwaarschrift: Fase 5. Aansluitend op het kontakt met de Burgemeester hebben we de volgende dag een gesprek gehad met de direkteur van de N.V. Vliegveld Seppe over de afstemming van de realisatie van de eerste fase: - stalling voor twee vliegtuigen -. "Uit deze bespreking met de direkteur blijkt dat deze zeer inge- nomen is met onze plannen. Hij adviseert ons om vóór de aanvang van de aandeelhouders- vergadering, die op 1 december 1980 om 9.30 uur zal plaats- 'f vinden, ons plan met een begeleidende brief ter tafel te brengen. Aan dit verzoek is door ons voldaan. Wij hebben architektenbureau Franken terstond opdracht gegeven opnieuw een aanvraag voor de bouwvergunning in te dienen. Deze opdracht wordt eerst nu verstrekt vanwege de mondelinge en schriftelijke toezeggingen en instemmingen en gezien de niet geringe kosten die uit zo'n opdracht voortvloeien. Enthousiast schreef ons de genoemde direkteur op 9 december 1980: U stelt terecht, dat het door u ontworpen plan past in het 11 beleidsplan en het bebouwingsplan, zoals dat de N.V. Vliegveld Seppe voor ogen staat. "De N.V. Vliegveld Seppe is dan ook bereid medewerking te verlenen aan de realisering van uw plannen. Fase 6. Op de dag van de aandeelhoudersvergadering van de N.V. Vlieg- veld Seppe op 1 december 1980, is de burgemeester onwel geworden en tot op heden nog niet in functie getreden". -De- -23- De voorzitter merkt op dat hij de vergadering tot het eind heeft meegemaakt en dat de raad van commissarissen had besloten het bouw plan niet te behandelen. De heer Buijtendijk (V.V.D.) zegt dat er niet staat dat de burgemeester daar niet aanwezig was, maar dat hij op die dag onwel werd. Hierna citeert hij het volgende uit het bezwaar schrift: "Fase 7. Ondanks het enthousiasme van de zijde van de "N.V. Vliegveld Seppe en het defunctioneren van de burgemeester, "heeft u op 7 januari j.l. afwijzend op onze aanvraag beschikt." Spreker zegt dat de firma Piketh op 7 januari 1981 werd ge schreven "Bijgaand zenden wij u een exemplaar van ons besluit d.d. 19 december 1980, waarbij u de vergunning tot het oprichten van een vliegtuighangar op het perceel G. nr. 2838 is geweigerd wegens strijd met het vigerende bestemmingsplan". Spreker zegt dat zijn fractie niet anders kan dan vaststellen dat dit beleid ondoordacht en onzorgvuldig is en voor de be trokken firma ongeloofwaardig. Spreker zegt zich af te vragen of door het college wel een gemeenschappelijk beleid is gevoerd, want tot december 1980 verlopen de gesprekken met de voorzitter in overeenstemming met de op 8 oktober 1980 gedane toezegging, terwijl de voorzitter begin december 1980 ziek wordt en de loco-burgemeester op 19 december 1980 een besluit neemt dat de hangar niet gebouwd mag worden omdat deze strijdig is met het vigerende bestemmingsplan. Spreker zegt dat het college de raad in een bepaald onaangename positie manoevreert, want het regelt dit soort zaken buiten de raad om, terwijl er een motie ligt, waaruit blijkt dat alle wijzigingen en uitbreidingen van het vliegveld aan de raad voorgelegd dienen te worden, maar het college wenst dat na te laten en verlangt van de raad een uitspraak over het bezwaarschrift van de firma Piketh wanneer haar beleid stukloopt. Spreker verlangt duidelijkheid in deze zaak, duidelijkheid naar de firma Piketh en de raad over het gevoerde beleid, alsmede over de motie en de consequenties daarvan die de raad terzake heeft aangenomen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1981 | | pagina 132