-20-
De heer Buijs (P.v.d.A.) acht het ontzettend goedkoop om te
stellen dat er bezuinigd moet worden en daarom tegen een
belastingverhoging te zijn.
Anderzijds geldt dit ook voor het college dat zegt dat de
minister 5% verhoging toestaat en dat ook doet met als argument
lege woorden als evenwicht in de begroting en het onhaalbaar
worden van het investeringsschema. Men dient de cijfers naast
elkaar te zetten en .vandaaruit te komen tot de gewenste
belastingverhoging. Men dient zich af te vragen wat men in 1981
uiteindelijk gerealiseerd wil zien en daaraan een belastingver
hoging te koppelen.
De ruimte voor investeringen in deze begroting bedraagt 187.000,
Het investeringsschema, alleen door de P.v.d.A.-fractie becommentarieerd
waarbij bèzuinigingen werden aangedragen, gaat uit van een
totale investering van '154.000,
Het is dus onjuist' dat het investeringsschema onhaalbaar is
als de belastingverhoging van 60.000,niet doorgaat, want
er is een ruimte van 33.000,tussen het bedrag in de
begroting en het totaal van het investeringsschema. Alleen
de P.v.d.A.-fractie en de fractie Gemeenschapsbelangen hebben
in hun algemene beschouwingen aangegeven waarop men eventueel
zou kunnen bezuinigen. Vanuit dat soort bezuinigingen kan een
eventuele nadere vaststelling van het investeringsschema
en van posten in de begroting tot een x procent dienen voor een
.verhoging van de diverse rechten en belastingen. Zo'n discussie
zou men opnieuw moeten houden met inbreng van alle fracties.
Spreker zegt dat zijn fractie al wat heeft ingebracht,
maar dat het college daarop niet heeft geantwoord omdat
dat te ingewikkeld' was. Spreker deelt mede tegen de voorgestelde
verhoging van de O.G.B. te zijn, omdat deze verhoging vast
gesteld zou moeten worden aan de hand van de door de raad
gewenste investeringen.
De heer Taks merkt op dat belasting betalen nooit leuk is en
belasting verhogen nog minder. Iedereen moet bezuinigen, maar
het is nog altijd zo dat mensen die in loondienst zijn, altijd
nog minder meer krijgen.
-Als-
-21-
Als de gemeente er nu niets bijkrijgt dan wordt deze benadeeld,
want met 5% verhoging zal zeer waarschijnlijk de inflatie niet
geheel worden bijgehouden. Het is voor een goed beheer van de
gemeente noodzakelijk dat de belastingen met 5?o worden verhoogd.
De heer Koevoets merkt op dat zijn fractie er geen voorstander van
is dat van de reinigingsrechten het vast tarief wordt verhoogd.
Men had liever gezien dat de huisvuilzakken in prijs werden ver
hoogd, want daardoor betaalt de vervuiler inderdaad meer. Spreker
deelt mede dat zijn fractie tegen verhoging is van de O.G.B.
De heer Broos merkt naar aanleiding van de vraag van de heer van Lier
inzake de kosten die gemaakt zijn in verband met de actie tegen de
O.G.B. op, dat die 400 stencils 0,05 per stuk hebben gekost.
De heer van Lier merkt op dat het hem gaat om de kosten die de
gemeente heeft moeten maken.
De voorzitter deelt mede dat de ontwerp-gemeentebegroting 1981 ge
baseerd is op 5verhoging. Door deze verhoging ontvangt de gemeente
geen groter effectief te besteden bedrag, omdat het gaat om een
aanpassing in verband met de geldontwaarding. Het beraad over be
zuinigingen is nodig omdat de perspectieven voor 1982 nog ongunstiger
zijn. Voor de belastingen wordt het percentage van 5 niet als norm
gehanteerd. Het college zou wat-dat betreft hoger mogen gaan,
maar het wil niet verder gaan dan de geldontwaarding.
De door de heer van Lier bedoelde actie heeft de gemeente
80.000,-- gekost, zijnde globaal 50.000,aan advieskosten en
30.000,aan personeels- en bijkomende kosten. Het is belang
rijk om het basistarief van het reinigingsrecht op peil te houden
omdat er nu eenmaal vaste kosten van afvoer van het huisvuil zijn.
Als op een bepaald moment het tonnage wat minder zou zijn dan
betekent dat niet, dat daardoor de kosten verlagen. Voor de gemeente
houdt dit een bepaalde zekerheid in dat de reinigingsdienst voor
een goed deel kostendekkend kan worden gemaakt.
Ten aanzien van de opmerking van de heer Buijs (P.v.d.A.) merkt
spreker op, dat de kapitaalslasten volgens het investeringsplan
154.507,bedragen.
-Bij-