-20- De heer Buijs (P.v.d.A.) acht het ontzettend goedkoop om te stellen dat er bezuinigd moet worden en daarom tegen een belastingverhoging te zijn. Anderzijds geldt dit ook voor het college dat zegt dat de minister 5% verhoging toestaat en dat ook doet met als argument lege woorden als evenwicht in de begroting en het onhaalbaar worden van het investeringsschema. Men dient de cijfers naast elkaar te zetten en .vandaaruit te komen tot de gewenste belastingverhoging. Men dient zich af te vragen wat men in 1981 uiteindelijk gerealiseerd wil zien en daaraan een belastingver hoging te koppelen. De ruimte voor investeringen in deze begroting bedraagt 187.000, Het investeringsschema, alleen door de P.v.d.A.-fractie becommentarieerd waarbij bèzuinigingen werden aangedragen, gaat uit van een totale investering van '154.000, Het is dus onjuist' dat het investeringsschema onhaalbaar is als de belastingverhoging van 60.000,niet doorgaat, want er is een ruimte van 33.000,tussen het bedrag in de begroting en het totaal van het investeringsschema. Alleen de P.v.d.A.-fractie en de fractie Gemeenschapsbelangen hebben in hun algemene beschouwingen aangegeven waarop men eventueel zou kunnen bezuinigen. Vanuit dat soort bezuinigingen kan een eventuele nadere vaststelling van het investeringsschema en van posten in de begroting tot een x procent dienen voor een .verhoging van de diverse rechten en belastingen. Zo'n discussie zou men opnieuw moeten houden met inbreng van alle fracties. Spreker zegt dat zijn fractie al wat heeft ingebracht, maar dat het college daarop niet heeft geantwoord omdat dat te ingewikkeld' was. Spreker deelt mede tegen de voorgestelde verhoging van de O.G.B. te zijn, omdat deze verhoging vast gesteld zou moeten worden aan de hand van de door de raad gewenste investeringen. De heer Taks merkt op dat belasting betalen nooit leuk is en belasting verhogen nog minder. Iedereen moet bezuinigen, maar het is nog altijd zo dat mensen die in loondienst zijn, altijd nog minder meer krijgen. -Als- -21- Als de gemeente er nu niets bijkrijgt dan wordt deze benadeeld, want met 5% verhoging zal zeer waarschijnlijk de inflatie niet geheel worden bijgehouden. Het is voor een goed beheer van de gemeente noodzakelijk dat de belastingen met 5?o worden verhoogd. De heer Koevoets merkt op dat zijn fractie er geen voorstander van is dat van de reinigingsrechten het vast tarief wordt verhoogd. Men had liever gezien dat de huisvuilzakken in prijs werden ver hoogd, want daardoor betaalt de vervuiler inderdaad meer. Spreker deelt mede dat zijn fractie tegen verhoging is van de O.G.B. De heer Broos merkt naar aanleiding van de vraag van de heer van Lier inzake de kosten die gemaakt zijn in verband met de actie tegen de O.G.B. op, dat die 400 stencils 0,05 per stuk hebben gekost. De heer van Lier merkt op dat het hem gaat om de kosten die de gemeente heeft moeten maken. De voorzitter deelt mede dat de ontwerp-gemeentebegroting 1981 ge baseerd is op 5verhoging. Door deze verhoging ontvangt de gemeente geen groter effectief te besteden bedrag, omdat het gaat om een aanpassing in verband met de geldontwaarding. Het beraad over be zuinigingen is nodig omdat de perspectieven voor 1982 nog ongunstiger zijn. Voor de belastingen wordt het percentage van 5 niet als norm gehanteerd. Het college zou wat-dat betreft hoger mogen gaan, maar het wil niet verder gaan dan de geldontwaarding. De door de heer van Lier bedoelde actie heeft de gemeente 80.000,-- gekost, zijnde globaal 50.000,aan advieskosten en 30.000,aan personeels- en bijkomende kosten. Het is belang rijk om het basistarief van het reinigingsrecht op peil te houden omdat er nu eenmaal vaste kosten van afvoer van het huisvuil zijn. Als op een bepaald moment het tonnage wat minder zou zijn dan betekent dat niet, dat daardoor de kosten verlagen. Voor de gemeente houdt dit een bepaalde zekerheid in dat de reinigingsdienst voor een goed deel kostendekkend kan worden gemaakt. Ten aanzien van de opmerking van de heer Buijs (P.v.d.A.) merkt spreker op, dat de kapitaalslasten volgens het investeringsplan 154.507,bedragen. -Bij-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 412