-40- Hierna dient de heer Wijnen (V.v.D.,) het initiatief voorstel in. Daarbij deelt hij mede dat hij nog contact heeft gehad met provinciale waterstaat. Naar aanleiding daarvan zou hij het eerste punt willen aanvullen met de woorden "indien nodig" tussen de woorden "Kosten" en "worden voorgefinancierd". Desgevraagd aan de heer Broos deelt deze mede dat hij daartegen geen bezwaar heeft. De heer van Lier merkt op dat zijn. fractie ook regelmatig heeft gewezen op de gevaarlijke kruising, maar hij noemt de situatie niet uitzichtloos. Spreker deelt mede dat thans weer het gevaar bestaat dat de V. V.D-frao-tie het hem kwalijk neemt dat hij Vanwege zijn gezondheidstoestand niet als verkeersbrigadi.ee kan ^optreden. Spreker zegt dat er inderdaad verkeerslichten moeten komen en dat de gemeente de kosten daarvan moet voorfinancieren. Die verkeerslichten moeten wel voldoen aan alle eisen die 'gelden nadat 'het kruispunt definitief is geconstrueerd. Met betrekking tot het inhaalverbod merkt spreker op dat dat weinigzal' uithalen, want dat het hier gaat om de mentaliteit van de .weggebruiker. Dat verbod zal nadelig wérken op de "verkeersveiligheid. Het frequent of permanent controleren door de politie is een onhaalbare zaak, want daar is niet voldoende, personeel voor.. Spreker zegt dat prikacties hetzelfde effect hebben. Spreker stelt voor het .initiatief-voorstel te beperken tot punt 1 waaraan hij zou willen toevoegen "zo sne.1 mogelijk". De heer Bol merkt op dat ook zijn fractie er voorstander van is om.het kruispunt zo snel mogelijk optimaal te beveiligen. Wel aanleggen van verkeerslichten, maar dan zodanig dat deze kunnen blijven staan als de kruising definitief wordt gereconstrueerd, zodat de gemeente straks het geld niet kwijt is. -De- -41- Dfl heer Bui .is (P.v.d.A.) deelt mede dat ook zijn fractie er voorstander van .is om zo spoedig mogelijk verkeerslichten aan te leggen en dat hij in die zin het initiatief-voorstel waar deert. Spreker deelt mede dat er rekening gehouden moet worden met de besteltijd van verkeerslichten, die vaak wel 1 a 2 jaar beloopt. Men moet derhalve geen dingen gaan beloven die men niet waar kan maken. Spreker zegt wel in te kunnen stemmen met de verkeerslichtinstallatie mits deze voldoet aan de toekomstige eisen van provinciale waterstaat en deze geen soort lapmiddel wordt maar voldoet aan de eisen van veiligheid en'de situatie aldaar inderdaad veiliger maakt. Met betrekking tot het inhaalverbod acht spreker het advies van de politie zeer juist... Spreker zegt dat verkeersmaat regelen fysiek geregeld moeten worden. Men moet het weg- profiel zodanig maken dat er niet te hard gereden kan worden 'en met moet het wegtracé zodanig maken dat er niet ingehaald kan worden. Aan deze weg kan nauwelijks iets worden gedaan,- das zal het inhaalverbod ook weinig effect sorteren. Ook via controles zal dat moeilijk zijn. Ten aanzien van punt 3 van het initiatief-voorstel zegt spreker van mening"te zijn dat intensief controleren effect sorteert en hij verwijst in dit verband naar de. rijksweg Etten-Leur - Breda. Sprexer deelt mede zich met dat punt te kunnen verenigen. De heer Taks deelt mede 'de heren van Lier en Buijs (P.v.d.A.). te steunen. Spreker dringt er op aan dat de provincie schriftelijk zal verklaren dat de door de gemeente te maken - kosten zullen worden terugbetaald, ook die kosten die extra gemaakt moeten worden voor de definitieve beveiliging. Spreker zegt dat het initiatief-voorstel thans zodanig is geredigeerd dat het collega in de-eerstvolgende raadsvergadering een voorstel aan da raad moet voorleggen. Spreker zegt dat dat bijna onmogelijk. is en hij adviseert dan ook aan die zin de woorden "zo mogelijk" toe te-voegen. De heerkoevoets adviseert in verband met het kostenaspect een onderzoek in te stellen naar.de mogelijkheden en de kosten van specifieke voetgangersoverateeklichten, die de kinderen zelf kunnen bedienen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 288