-40-
Hierna dient de heer Wijnen (V.v.D.,) het initiatief
voorstel in. Daarbij deelt hij mede dat hij nog contact
heeft gehad met provinciale waterstaat.
Naar aanleiding daarvan zou hij het eerste punt willen
aanvullen met de woorden "indien nodig" tussen de woorden
"Kosten" en "worden voorgefinancierd".
Desgevraagd aan de heer Broos deelt deze mede dat hij
daartegen geen bezwaar heeft.
De heer van Lier merkt op dat zijn. fractie ook regelmatig
heeft gewezen op de gevaarlijke kruising, maar hij noemt de
situatie niet uitzichtloos.
Spreker deelt mede dat thans weer het gevaar bestaat dat
de V. V.D-frao-tie het hem kwalijk neemt dat hij Vanwege
zijn gezondheidstoestand niet als verkeersbrigadi.ee kan
^optreden. Spreker zegt dat er inderdaad verkeerslichten
moeten komen en dat de gemeente de kosten daarvan moet
voorfinancieren. Die verkeerslichten moeten wel voldoen
aan alle eisen die 'gelden nadat 'het kruispunt definitief
is geconstrueerd.
Met betrekking tot het inhaalverbod merkt spreker op dat
dat weinigzal' uithalen, want dat het hier gaat om de
mentaliteit van de .weggebruiker. Dat verbod zal nadelig
wérken op de "verkeersveiligheid. Het frequent of permanent
controleren door de politie is een onhaalbare zaak, want
daar is niet voldoende, personeel voor.. Spreker zegt dat
prikacties hetzelfde effect hebben. Spreker stelt voor
het .initiatief-voorstel te beperken tot punt 1 waaraan
hij zou willen toevoegen "zo sne.1 mogelijk".
De heer Bol merkt op dat ook zijn fractie er voorstander
van is om.het kruispunt zo snel mogelijk optimaal te
beveiligen. Wel aanleggen van verkeerslichten, maar dan
zodanig dat deze kunnen blijven staan als de kruising
definitief wordt gereconstrueerd, zodat de gemeente straks
het geld niet kwijt is.
-De-
-41-
Dfl heer Bui .is (P.v.d.A.) deelt mede dat ook zijn fractie er
voorstander van .is om zo spoedig mogelijk verkeerslichten aan
te leggen en dat hij in die zin het initiatief-voorstel waar
deert. Spreker deelt mede dat er rekening gehouden moet
worden met de besteltijd van verkeerslichten, die vaak wel
1 a 2 jaar beloopt. Men moet derhalve geen dingen gaan
beloven die men niet waar kan maken. Spreker zegt wel in te
kunnen stemmen met de verkeerslichtinstallatie mits deze
voldoet aan de toekomstige eisen van provinciale waterstaat
en deze geen soort lapmiddel wordt maar voldoet aan de eisen
van veiligheid en'de situatie aldaar inderdaad veiliger maakt.
Met betrekking tot het inhaalverbod acht spreker het advies
van de politie zeer juist... Spreker zegt dat verkeersmaat
regelen fysiek geregeld moeten worden. Men moet het weg-
profiel zodanig maken dat er niet te hard gereden kan worden
'en met moet het wegtracé zodanig maken dat er niet ingehaald
kan worden. Aan deze weg kan nauwelijks iets worden gedaan,-
das zal het inhaalverbod ook weinig effect sorteren. Ook
via controles zal dat moeilijk zijn. Ten aanzien van punt 3
van het initiatief-voorstel zegt spreker van mening"te zijn
dat intensief controleren effect sorteert en hij verwijst
in dit verband naar de. rijksweg Etten-Leur - Breda. Sprexer
deelt mede zich met dat punt te kunnen verenigen.
De heer Taks deelt mede 'de heren van Lier en Buijs (P.v.d.A.).
te steunen. Spreker dringt er op aan dat de provincie
schriftelijk zal verklaren dat de door de gemeente te maken
- kosten zullen worden terugbetaald, ook die kosten die extra
gemaakt moeten worden voor de definitieve beveiliging. Spreker
zegt dat het initiatief-voorstel thans zodanig is geredigeerd
dat het collega in de-eerstvolgende raadsvergadering een
voorstel aan da raad moet voorleggen. Spreker zegt dat dat
bijna onmogelijk. is en hij adviseert dan ook aan die zin de
woorden "zo mogelijk" toe te-voegen.
De heerkoevoets adviseert in verband met het kostenaspect een
onderzoek in te stellen naar.de mogelijkheden en de kosten
van specifieke voetgangersoverateeklichten, die de kinderen
zelf kunnen bedienen.
-De-