-33- -32- Op 8 mei 1977 biedt de Werkgroep een petitie aan het ooilege van B. en W. te Hoeven aan, waarin gevraagd wordt om snel heidscontroles en stoplichten op het kruispunt Bovendonk. Tevens wordt door de verontruste ouders een demonstratieve optocht gehouden, waarbij spandoeken worden meegedragen met de teksten: "Doen jullie nog wat, wij zijn het zat", "Stoplichten nood-zaak" èn "Waar blijft de gemeente met zijn plan, wij wachten al zo lang". Op 12 mei 1977 krijgt de Werkgroep antwoord van de gedeputeerde Mr._ G. Brokx, die zegt dat er geen enkel be zwaar is tegen het oprichten van een Verkeersbrigade en dat dit in overleg met de plaatselijke politie en Veilig Verkeer.Nederland dient te gebeuren. Voor de overige ge noemde verkeerssituaties verwijst de gedeputeerde naar de gemeente Hoeven en naar de toekomstige Provinciale plannen. Op 25 augustus .1977 ontvangt de Werkgroep een schrifte lijke reaktie van het college van B. en W. op een be spreking met hen -van '18 mei 1977- Het antwoord richt zien op deelproblemen en gaat uit van het advies van de Rijks politie over deze deelproblemen. De V.erkeersbrigadi ers ouder,s van schoolgaande kinderen, zijn inmiddels met-hun werkzaamheden op het kruispunt Bovendonk begonnen. Dit in afwachting van afdoende voor zieningen op dit kruispunt. Op 10 september 197I wenden de Werkgroep Veilig Verkeer .en de frakties J-Broos en A. Eerstens zich, na een dodelijk ongeval op 7. september, ten einde raad tot het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Weer wordt .gevraagd om s t.plichten cp het kruispunt Bovendonk. Een afschrift van deze b.riej. wordt aan het college van B, en -W. over handigd. Op 24 september 1-977 richt de Werkgroep Veilig Verkeer Hoeven een brief aan de Directeur van de Provinciale Waterstaat. Weer' wordt gevraagd om stoplichten op het kruispunt Bovendonk. -Op- 0p 23 januax*i 1978 wendt de Werkgroep zich tot het college van Gedeputeerde Staten en verzoekt om een permanente beveiliging op het kruispunt Boven(i0rij£f met name om stoplichten of een voetgangerstunnel Op 1 februari 1978 ontvangt de Werkgroep een antwoord van Gede puteerde Staten, waarin staat dat de brief van 23 januari is doorgezonden naar de Directeur van de Provinciale Waterstaat! Een onderzoek is nodig,, want stoplichten of een voetgangers tunnel leveren niet altijd het gewenste resultaat op, zo schrijft G.S.. Op 2 maart 1978 ontvangen de Werkgroep en de frakties J. Broos en A. Eerstens een antwoord van G.S. op hun brief van 10 september 1977» G.S. antwoordden daarin dat de Provinciale Waterstaat een uitvoerig onderzoek had ingesteld naar de situatie op het kruispunt Bovendonk. Dit onderzoek was aal- leiding .om het. kruispunt Bovendonk op te nemen in de'lijst van in 1979 te reconstrueren kruispunten. Voorafgaande aan deze reconstructie, werden een aantal noodvoorzieningen op korte termijn 'toegezegddia ook werden uitgevoerd. Op 3 mei 1978 richt de Werkgroep Veilig Verkeer Hoeven weer een schrijven van het college van B. en W. .te Hoeven. In deze briefzegt de Werkgroep het volgende: "ondanks de goede wil van de verkeersbrigadiers en ons aanhoudende geklop op officiële deuren is er tot nu toe bitter weinig gebeurd". In dit schrijven wordt weer gevraagd om stoplichten, een inhaal verbod en snelheidscontroles. In* de 'Algemene Beschouwingen van 1978 en 1979 stelden ver scheidene frakties,- van de gemeenteraad de onveilige situatie op het kruispunt Bovendonk aan de orde, er werden vragen ge steld en suggesties gedaan. Antwoorden bleven uit of er werd verwezen naar andere instanties. Deze voorgeschie.den.is geeft duidelijk de machteloze situatie weer van burgers die: bij bestuurlijke instanties terecht om oplossingen-vragen voorhun.veiligheid en die van hun kinderen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 284