-33-
-32-
Op 8 mei 1977 biedt de Werkgroep een petitie aan het ooilege
van B. en W. te Hoeven aan, waarin gevraagd wordt om snel
heidscontroles en stoplichten op het kruispunt Bovendonk.
Tevens wordt door de verontruste ouders een demonstratieve
optocht gehouden, waarbij spandoeken worden meegedragen
met de teksten: "Doen jullie nog wat, wij zijn het zat",
"Stoplichten nood-zaak" èn "Waar blijft de gemeente met
zijn plan, wij wachten al zo lang".
Op 12 mei 1977 krijgt de Werkgroep antwoord van de
gedeputeerde Mr._ G. Brokx, die zegt dat er geen enkel be
zwaar is tegen het oprichten van een Verkeersbrigade en
dat dit in overleg met de plaatselijke politie en Veilig
Verkeer.Nederland dient te gebeuren. Voor de overige ge
noemde verkeerssituaties verwijst de gedeputeerde naar
de gemeente Hoeven en naar de toekomstige Provinciale
plannen.
Op 25 augustus .1977 ontvangt de Werkgroep een schrifte
lijke reaktie van het college van B. en W. op een be
spreking met hen -van '18 mei 1977- Het antwoord richt zien
op deelproblemen en gaat uit van het advies van de Rijks
politie over deze deelproblemen.
De V.erkeersbrigadi ers ouder,s van schoolgaande kinderen,
zijn inmiddels met-hun werkzaamheden op het kruispunt
Bovendonk begonnen. Dit in afwachting van afdoende voor
zieningen op dit kruispunt.
Op 10 september 197I wenden de Werkgroep Veilig Verkeer
.en de frakties J-Broos en A. Eerstens zich, na een
dodelijk ongeval op 7. september, ten einde raad tot het
Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Weer wordt .gevraagd
om s t.plichten cp het kruispunt Bovendonk. Een afschrift
van deze b.riej. wordt aan het college van B, en -W. over
handigd.
Op 24 september 1-977 richt de Werkgroep Veilig Verkeer
Hoeven een brief aan de Directeur van de Provinciale
Waterstaat. Weer' wordt gevraagd om stoplichten op het
kruispunt Bovendonk.
-Op-
0p 23 januax*i 1978 wendt de Werkgroep zich tot het college van
Gedeputeerde Staten en verzoekt om een permanente beveiliging
op het kruispunt Boven(i0rij£f met name om stoplichten of een
voetgangerstunnel
Op 1 februari 1978 ontvangt de Werkgroep een antwoord van Gede
puteerde Staten, waarin staat dat de brief van 23 januari is
doorgezonden naar de Directeur van de Provinciale Waterstaat!
Een onderzoek is nodig,, want stoplichten of een voetgangers
tunnel leveren niet altijd het gewenste resultaat op, zo
schrijft G.S..
Op 2 maart 1978 ontvangen de Werkgroep en de frakties J. Broos
en A. Eerstens een antwoord van G.S. op hun brief van
10 september 1977» G.S. antwoordden daarin dat de Provinciale
Waterstaat een uitvoerig onderzoek had ingesteld naar de
situatie op het kruispunt Bovendonk. Dit onderzoek was aal-
leiding .om het. kruispunt Bovendonk op te nemen in de'lijst
van in 1979 te reconstrueren kruispunten. Voorafgaande aan
deze reconstructie, werden een aantal noodvoorzieningen op
korte termijn 'toegezegddia ook werden uitgevoerd.
Op 3 mei 1978 richt de Werkgroep Veilig Verkeer Hoeven weer
een schrijven van het college van B. en W. .te Hoeven. In deze
briefzegt de Werkgroep het volgende: "ondanks de goede wil
van de verkeersbrigadiers en ons aanhoudende geklop op
officiële deuren is er tot nu toe bitter weinig gebeurd".
In dit schrijven wordt weer gevraagd om stoplichten, een inhaal
verbod en snelheidscontroles.
In* de 'Algemene Beschouwingen van 1978 en 1979 stelden ver
scheidene frakties,- van de gemeenteraad de onveilige situatie
op het kruispunt Bovendonk aan de orde, er werden vragen ge
steld en suggesties gedaan. Antwoorden bleven uit of er werd
verwezen naar andere instanties.
Deze voorgeschie.den.is geeft duidelijk de machteloze situatie
weer van burgers die: bij bestuurlijke instanties terecht om
oplossingen-vragen voorhun.veiligheid en die van hun kinderen.
-De-