-20- Spreker zegt deze zaak los te willen koppelen en dat hij dat reeds eerder heeft gesteld. Het gaat over gemeentelijke gehouwen die ook multi-functionele doeleinden kunnen hebben. Die gebouwen zouden dan ook in handen van de gemeente moeten zijn, zodat eventuele problemen met het gebruik bij de raad of het college op tafel komen. Spreker zegt te begrijpen dat dat op dit -moment niet opgelost kan worden en 'daarom ook in te kunnen stemmen met het voorstel om daar in de komende twee jaar gesprekken over te voeren. Spreker zegt wel te verwachten dat er over twee jaar een rapportage op tafel komt over wat de discussie heeft opgeleverd. Voorts deelt spreker mede in het verleden regelmatig kritiek te hebben geuit over de Stichtingsvorm, omdat deze kan leiden tot ondemocratische situaties. Spreker verwijst in dit verband naar het gestelde op pagina 11 waar staat dat de gemeenteraad wel een bepaalde opvatting kan hebben, maar dat deze nog niet hoeft te geiden voor besturen van instellingen. Dat betekent dat, als men als democratisch gekozen orgaan iets zou willen veranderen, men kan worden tegengehouden door instellingen die niet democratisch zijn gekozen. Spreker stelt dan ook voor om aan de 3e regel van onder op bladzijde 26 toe te voegen: "gekomen kan worden tot een organisatievorm en een bestuursbenoemingsprocedurewaarin Alleen praten over die bestuursbenoemingsprocedure acht spreker te weinig en het zal inhouden dat de Stichtingsvorm waarschijnlijk zal worden gehandhaafd, maar de stichtings vorming most ook ter discussie staan. Het belangrijkste acht spreker de financiële middelen. De gemeente verkeert momenteel in een ongunstige financiële positie en deze zal in de eerstkomende jaren wel gunstiger worden. Zowel het P.O.N. als het collega stelt voor om eenzelfde percentage uit de gewone dienst beschikbaar te stellen als in 1980. Men handhaaft dus het te formeren bedrag voor de sociaal-culturele sector. -Spreker- -21- Spreker zegt het daar wel mee eens te kunnen zijn, echter onder een tweetal voorbehouden. De beleidsnota kent een aantal prioriteiten die door middel van enkele speciale akties wellicht te bewerkstelligen zouden zijn. Die speciale akties kunnen extra geld kosten. Als die betaald moeten worden uit hetzelfde bedrag dan gaat dat ten laste van zaken waarvan gezegd is: pas op de plaats. Spreker zegt dat het percentage ook aangepast moet worden i.v.m. de verhoging van de gemeente lijke bijdrage voor de peuterspeelzaal. Spreker stelt voor om de 3e regel van onder op bladzijde 2o aan te vullen als volgt: "behoudens extra uitgaven voor extra acties in het kader van "realisatie van prioriteiten in deze beleidsnota, alsmede "behoudens een aanpassing van de gemeentelijke bijdrage aan de "peuterspeelzaal" Spreker zegt te hopen dat zijn amendementen de nodige steun zullen verkrijgen. Wethouder Hrijters merkt op dat er een beleidsnota in het kader van de rijksbijdrageregeling moet worden opgesteld. Daaruit vloeit een sociaal-cultureel plan voort. Dat plan moet worden opgesteld door en met de bevolking. Daar is aan voldaan. De beleidsnota.is doorgesproken met de verenigingen, stichtingen en met alle belanghebbenden. Het is niet mogelijk een beleidsnota :te schrijven waarmee het eenieder eens zal zijn. Getracht is echter wel om zoveel mogelijk aan de diverse wensen tegemoet te komen. Spreker zegt dat deze beleidsnota geldt voor 4 jaar en dat de commissie welzijnszaken die beleidsuitgangspunten wellicht wel zal moeten bijsturen, nadat daarmee enige tijd is gewerkt. Men is echter nog nergens aan gebonden, want de raad beslist uiteindelijk toch over de subsidiebedragen. De heer van Lier merkt op dat de nota nauwgezet is opgesteld door de commissie in overleg met de raadscommissies. Het particulier initiatief dient voorop te staan, want alles wat er op cultureel gebied gebeurt is voortgekomen uit particulier initiatief. -Tijdens-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 278