-18- Vandaar dat het onmogelijk is om te zeggen dat ontmoeting en ontspanning in principe zelfsupporting moeten zijn. Met "betrekking tot het gestelde op pagina 17 waar staat: "op korte termijn in overleg met de vrouwenorganisaties, "bijvoorbeeld via de vrouwenraad nagaan hoe hun vormings activiteiten het best gefinancierd kunnen worden. Onze "voorkeur gaat uit naar projektsubsidie" stelt spreker voor de tekst te wijzigen als volgt: "Op korte termijn in "overleg met organisaties met brede doelstelling, zoals "vrouwenorganisaties en wijkverenigingen nagaan hoe hun "vormingsaktiviteiten het best kunnen worden gefinancierd. "Onze voorkeur gaat daarbij uit naar een basissubsidie "aangevuld met projectsubsidie(s)". Spreker merkt hierbij op dat. er gesproken moet worden over algemene organisaties met brede doelstelling, dus zowel ontmoeting en ontspanning als emancipatieactiviteiten. Dit geldt voor vrouwen organisaties maar ook voor bijvoorbeeld wijkverenigingen. Spreker acht voorts de vergroting van het bereik van St. Frans een goede zaak. Kunstzinnige vorming brengt altijd de kans met zich mee dat r het wat elitair dreigt te worden. Het vergroten van het bereikmet name naar de gewone mensen is erg belangrijk. Spreker pleit er dan ook voor het lessenpakket van St. Frans aan te passen aan de wensen van de mensen. Spreker verwijst naar pagina 24 waar staat dat er moet worden bepaald welke taken op welk kwaliteitsniveau in Hoeven gewenst en mogelijk zijn. Er moet niet te hoog worden gegrepen, liever breed en wat minder niveau, dan een hoog niveau op een smalle basis. Spreker zegt erg blij te zijn met het afschaffen van het kostendekkend principe van de volwassenen. Het jeugd- en jongerenwerk, genoemd op bladzijde 1?neemt een tussenpositie in. De jeugd tussen de 13 en 17 jaar zit erg in de knel. Daarvoor zijn in Hoeven al jaren geen goede voorzieningen. Spreker-, zegt het niet eens te zijn met de stelling dat deze tot op heden de prioriteit hebben gehad. De jeugd van 13 tot 17 jaar moet zich vooral bezighouden met ontspanning elders of in toch wat twijfelachtige bars in Hoeven. Er moet een goed alternatief geboden worden. Iedereen die ideëen heeft zou deze aan moeten dragen en het zal erg veel moeite kosten om de jeugd bij een goed alternatief te betrekken. Spreker zegt erg geschokt te zijn over de wijziging die de beleidsnota heeft ondergaan ten opzichte van de P.O.N.-nota inzake de peuterspeelzaal. In de P.O.N.-nota staat uit drukkelijk dat de peuterspeelzaal in Hoeven een naar verhouding zeer hoge ouderbijdrage kent, 40»zijnde 65 a 70% van de kosten. De gemeente betaalt 3C% van de kosten. De gemeente Zevenbergen en Halsteren bijvoorbeeld respectievelijk 70% en 51%* In Ie P.O.N.-nóta' wordt dan ook voorgesteld de ouder bijdrage naar 35,verlagen en de gemeente;!!, j'ke subsidie naar evenredigheid ze verhogen. De P.O.N.-nota stelt dat die hoge bijdrage wel degelijk een drempel is. Uitgaande van emanci.patie voor alle groepen, waar de beleidsnota van uit gaat, dus ook voor mensen met.lage inkomens, moet juist die drempel, voor het peuterspeelzaalwerk zo laag...mogelijk worden. Spreker stelt voor de nota op dit punt als volgt aan te vullen: "De gemeenzelijke bijdrage voor het peuterspeelzaal- "werk zal zodanig worden aangepast dat de ouderbijdrage in "overeenstemming is met wat normaal gebruikelijk is, nl. "50%. "Tevens wordt overleg met het bestuur geopend over een mogelijke "aanpassing van hez zarievenstelsel van de oude bijdrage op "grond van het draagkrachtbeginsel" Ten aanzien van hez gestelde op bladzijde .21onder het hoofdstuk "middelen" merkt spreker op, dat daar een hele passage uit de P.O.U.-nota is weggevallen. Op bladzijde 17 var. die nota werd gesproken over het controleren van hez gebruik van de financiële middelen, jaar verslagen, overleg e.d. Spreker vraagt waarom die passage is weggevallen. In dat hoofdstuk wordt voorts gesproken over het beheer van de buurthuizen, dat nu in handen is van. de Stichting Buurthuis- en Opbouwwerk. -Spreker-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 277