Van de overige hierboven genoemde wegen/weggedeelten zijn
n het provinciale wegenplan als quartaire weg aangemerkt:
andstraat/Lagestraat (ged.) en Gors.
De kosten van reconstructie van deze wegen worden geraamd
p 707.654,Omdat 60$ van die kosten ten laste van de
uilverkaveling komt, is de gemeentelijke bijdrage 40$ ofwel
1 285.061,60.
In de ten laste van de gemeente komende kosten van
econstructie van quartaire wegen kan bij de provincie een
ijdrage van 50% worden aangevraagd, mit-s o.a. de verhardingsbreedte
enminste 5 meter zal bedragen.
Uit het door de ruilverkaveling overgelegde concept-bestek
blijkt, dat het traject Zandstraat/Lagestraat een asfaltverharding
an 4jm. breed zal krijgen. In verband met de door de provincie
eëiste verhardingsbreedte van 5 meter, zullen wij de plaatselijke
ommissie verzoeken in het definitieve bestek een verhardings-
reedte van 5 meter op te nemen.
Opgemerkt zij in dit verband nog, dat in samenwerking met de
emeente Oudenbosch aan de Grontmij reeds in 1975 opdracht werd
erstrekt voor het opstellen van een plan voor de reconstructie van
e Zandstraat en de Nattestraat. Bovendien hebben wij in 1976 aan de
rontmij nog opdracht gegeven om (aansluitend aan bovengenoemd gezamenlijk
econstructieplan) een plan op te stellen voor de aanleg van een
rijliggend fietspad langs de Uilenspiegelstraat (ged.), de
ilenspiegelweg en de Lagestraat (ged.).
In zijn vergaderingen van 24 april 1975 en 29 april 1976 stelde
de gemeenteraad de daarvoor nodige kredieten beschikbaar.
Beide plannen werden ter verkrijging van een werkverruimingssubsidie
ij de D.A.C.W. aangemeld en zijn door de Grontmij tot één besteksgereed
lan uitgewerkt.
Nu dus de Zandstraat/Lagestraat in het kader van de ruilverkaveling
al worden verbeterd, hebben wij aan de Landinrichtingsdienst verzocht
e door de gemeente aan de Grontmij verschuldigde voorbereidingskosten
e willen vergoeden.
De Landinrichtingsdienst heeft ons medegedeeld, dat zal xvorden nagegaan
n hoeverre de reeds door de Grontmij verzamelde gegevens kunnen worden
erwerkt in het te maken bestek en aan de hand daarvan zal worden bepaald
n hoeverre de reeds gemaakte voorbereidingskosten kunnen worden
pgenomen in de te subsidiëren uitvoeringskosten.
Het reconstructieplan houdt voor het Gors in, het aanbrengen
an een asfaltverharding ter breedte van meter op de bestaande
onstructie. Aangezien dit naar onze mening problemen voor aanliggende
- tuinen-
- 3 -
tuinen en erven kan opleveren, zullen wij de plaatselijke commissie
verzoeken in het bestek op te nemen, dat de koperslakkeien en de besta;
klinkerrabatten zullen worden opgenomen en zullen worden vervangen
door een asfaltverharding tot de huidige breedte van het Gors 5-45
meter, te weten gemiddeld 3»50 meter koperslakkeien 2 x 0,95 meter
klinkerrabatten). Zodoende zal ook in de reconstructie- en verbeterin
kosten van deze quartaire weg, voor zover die ten laste van de gemeent
komen, een provinciale bijdrage van 50% kunnen worden gevraagd.
Beide hierboven genoemde voor te stellen wijzigingen zullen
uiteraard financiële consequenties meebrengen die op dit moment nog
niet bekend zijn, maar omdat daarmee de gemeente aanspraak kan maken
op de provinciale bijdrage, zal dit uiteindelijk voor de gemeente
toch voordelen opleveren.
De kosten voor de overige wegen: Oude Bredasepostbaan (exclusi
het onverharde gedeelte), Poldersdijk, Kokseweg, Langeweg, Wolverschan
en Willeke Joostenstraat worden geraamd op 1.090.343,--- Daarvan
komt 70% ten laste van de ruilverkaveling, zodat de gemeentelijke
bijdrage 30% ofwel 327-102,90 zal bedragen.
Het concept-bestek gaat uit van een verhardingsbreedte van
3 meter voor de gehele Oude Bredasepostbaan. Het gedeelte tussen
Heistraat en De Heul is evenwel' momenteel 4i meter breed. Wij zijn
van mening, dat voor dit gedeelte, gelet op de ontsluitingsfunctie, de
huidige breedte gehandhaafd dient te blijven. Wij zullen dit dan ook as
de plaatselijke commissie meedelen.
De Lagestraat-Zandstraat wordt in het kader van de ruilverka
veling gereconstrueerd tot de aansluiting Uilenspiegelstraat. De
weggedeelten vanaf dit punt tot de Oude Antwerpsepostbaan (dus gedeelte
van de Uilenspiegelstraat en Mommersstraatmaken ook deel uit van die
quartaire verbinding en dat houdt in, dat ook voor dit gedeelte de
vérharding op een breedte van 5 meter dient te worden gebracht. Zoals
gezegd valt dit gedeelte buiten het ruilverkavelingsblok en zullen de kc
ten van dit werk (die worden geraamd op 120.000,all-in) ten laste
van de gemeente komen. Wel kan uiteraard bij de provincie ook hiervoor
aanspraak worden gemaakt op een bijdrage van 50% van de kapitaalslaster
en een normvergoeding voor onderhoud.
Overigens zullen wij er naar streven om de uitvoering van dit
werk te laten meenemen in het totale verbeteringsplan van de ruilver
kaveling.
-Samenvattend-