-28-
Spreker noemt o.a. het verkeerscirculatieplan, dat ge
baseerd is op de doortrekking van de Heistraat en waarvan
het, gelet op de reacties van de verschillende raads
fracties en van een belangengroepering, niet waarschijnlijk
is dat de Heistraat op de voorgestelde manier doorgetrokken
zal worden. Ook is er een onderzoek geweest in verband met
de vestiging van een tweede supermarkt in Hoeven. Uit dat
onderzoek bleek dat het geen aanbeveling verdiende om in
Hoeven een tweede supermarkt te vestigen. Uiteindelijk werd
toch voor een 2e vestiging besloten. Dus in feite leidde
ook dit onderzoek niet tot het beoogde doel. Voorts is er
een onderzoek geweest voor de huisvesting van de
bibliotheek en de conclusie daarvan was dat er een nieuwe
bibliotheek gebouwd zou moeten worden aan de Akkerlingen,
maar deze zal nu in de kleuterschool worden gevestigd.
Voorts verwijst spreker naar het bestemmingsplan Volks-
sterrewacht, dat veel geld gekost heeft, zonder dat men
daar iets aan heeft. Spreker zegt in het algemeen onderzoeken
wel nuttig te vinden en dat de kwaliteit van de beleidsbe
slissingen sterk bepaald wordt door de kwaliteit van de
informatie die beschikbaar is. Er wordt echter een duidelijk
beleid gemist ten aanzien van het aantal onderzoeken, die
in deze gemeente gehouden worden en de doelstellingen daar
van, met name ook de logische samenhang van de verschillende
onderzoeken. Ook bij het structuuronderzoek wordt de
noodzakelijkheid en het nut eigenlijk niet helemaal duide
lijk. Bij een dergelijk structuuronderzoek kan men voor
twee invalshoeken kiezen. Men kan een structuuronderzoek
laten verrichten ter ondersteuning van een bewust gekozen
beleid, maar ook om dat als uitgangspunt te gebruiken om
het beleid te bepalen. Een dergelijke stellingname wordt in
het pré-advies gemist. In het raadsvoorstel staat dat het
onderzoek moet worden gehouden ter beoordeling en toetsing
van de beleidsvoornemens van de hogere overheden, maar
deze dienen aan het eigen beleid te worden getoetst.
-Resumerend-
-29-
Resumerend verklaart spreker dat zijn fractie de nodige moeite
heeft met het voorstel om 110.000,beschikbaar te stellen
voor dit structuuronderzoek.
Het voorstel spreekt zich inhoudelijk tegen want daarin wordt
gesteld dat de 1e fase voor 10 a 15 jaren sterk programmatisch
kan worden weergegeven en dat de ontwikkeling daarna veel minder
gedetailleerd kan worden behandeld.
Hieruit blijkt dat het college het voorgenomen structuuronderzoek
voor 10 a 15 jaar als uitgangspunt beschouwt. In hetzelfde voor
stel wordt echter aangegeven dat het rapport Kwantes uit 1968
en het rapport Margry uit 1970 door de ontwikkelingen gedurende
de afgelopen 10 jaren op essentiële punten zijn achterhaald.
Het is te eenvoudig gesteld dat rapporten een levensduur zouden
hebben van 10 a 15 jaar. Toch wil de V.V.D.-fractie het college
in de gelegenheid stellen om de informatie, die het nodig acht,
te verzamelen. Verzocht wordt dan ook dit structuuronderzoek
als een multidisciplinaire afstudeeropdracht te geven aan
studenten van de Technische Hogeschool te Delft en de
Erasmusuniversiteit te Rotterdam. In het bedrijfsleven wordt
voor een dergelijk onderzoek ten hoogste 1.000,per maand
per student betaald, maar dat is al erg hoog. Veel van de
onderzoekingen zijn gedaan door het bureau Margry, dat op een
bepaald moment toch in een bepaald gedachtenpatrooon vast zit,
geijkte methoden heeft om onderwerpen te onderzoeken, uit te
diepen en te rangschikken. Door zo'n afstudeeropdracht kan er
een frisse wind over dit soort onderzoekingen waaien en een
wisselwerking in de beleidsbepaling ontstaan tussen het college
en de studenten. Spreker zegt dat zijn fractie in deze zin een
amendement heeft opgesteld, dat hij aan de voorzitter over
handigt.
De voorzitter deelt mede dat het amendement door de heren
Buijtendijk (V.V.D.), Wijnen (V.V.D.) en Buijs (P.v.d.A.)
wordt ondersteund en voldoet aan het reglement van orde.
Hierna leest de voorzitter het amandement voor:
-"De-