-28- Spreker noemt o.a. het verkeerscirculatieplan, dat ge baseerd is op de doortrekking van de Heistraat en waarvan het, gelet op de reacties van de verschillende raads fracties en van een belangengroepering, niet waarschijnlijk is dat de Heistraat op de voorgestelde manier doorgetrokken zal worden. Ook is er een onderzoek geweest in verband met de vestiging van een tweede supermarkt in Hoeven. Uit dat onderzoek bleek dat het geen aanbeveling verdiende om in Hoeven een tweede supermarkt te vestigen. Uiteindelijk werd toch voor een 2e vestiging besloten. Dus in feite leidde ook dit onderzoek niet tot het beoogde doel. Voorts is er een onderzoek geweest voor de huisvesting van de bibliotheek en de conclusie daarvan was dat er een nieuwe bibliotheek gebouwd zou moeten worden aan de Akkerlingen, maar deze zal nu in de kleuterschool worden gevestigd. Voorts verwijst spreker naar het bestemmingsplan Volks- sterrewacht, dat veel geld gekost heeft, zonder dat men daar iets aan heeft. Spreker zegt in het algemeen onderzoeken wel nuttig te vinden en dat de kwaliteit van de beleidsbe slissingen sterk bepaald wordt door de kwaliteit van de informatie die beschikbaar is. Er wordt echter een duidelijk beleid gemist ten aanzien van het aantal onderzoeken, die in deze gemeente gehouden worden en de doelstellingen daar van, met name ook de logische samenhang van de verschillende onderzoeken. Ook bij het structuuronderzoek wordt de noodzakelijkheid en het nut eigenlijk niet helemaal duide lijk. Bij een dergelijk structuuronderzoek kan men voor twee invalshoeken kiezen. Men kan een structuuronderzoek laten verrichten ter ondersteuning van een bewust gekozen beleid, maar ook om dat als uitgangspunt te gebruiken om het beleid te bepalen. Een dergelijke stellingname wordt in het pré-advies gemist. In het raadsvoorstel staat dat het onderzoek moet worden gehouden ter beoordeling en toetsing van de beleidsvoornemens van de hogere overheden, maar deze dienen aan het eigen beleid te worden getoetst. -Resumerend- -29- Resumerend verklaart spreker dat zijn fractie de nodige moeite heeft met het voorstel om 110.000,beschikbaar te stellen voor dit structuuronderzoek. Het voorstel spreekt zich inhoudelijk tegen want daarin wordt gesteld dat de 1e fase voor 10 a 15 jaren sterk programmatisch kan worden weergegeven en dat de ontwikkeling daarna veel minder gedetailleerd kan worden behandeld. Hieruit blijkt dat het college het voorgenomen structuuronderzoek voor 10 a 15 jaar als uitgangspunt beschouwt. In hetzelfde voor stel wordt echter aangegeven dat het rapport Kwantes uit 1968 en het rapport Margry uit 1970 door de ontwikkelingen gedurende de afgelopen 10 jaren op essentiële punten zijn achterhaald. Het is te eenvoudig gesteld dat rapporten een levensduur zouden hebben van 10 a 15 jaar. Toch wil de V.V.D.-fractie het college in de gelegenheid stellen om de informatie, die het nodig acht, te verzamelen. Verzocht wordt dan ook dit structuuronderzoek als een multidisciplinaire afstudeeropdracht te geven aan studenten van de Technische Hogeschool te Delft en de Erasmusuniversiteit te Rotterdam. In het bedrijfsleven wordt voor een dergelijk onderzoek ten hoogste 1.000,per maand per student betaald, maar dat is al erg hoog. Veel van de onderzoekingen zijn gedaan door het bureau Margry, dat op een bepaald moment toch in een bepaald gedachtenpatrooon vast zit, geijkte methoden heeft om onderwerpen te onderzoeken, uit te diepen en te rangschikken. Door zo'n afstudeeropdracht kan er een frisse wind over dit soort onderzoekingen waaien en een wisselwerking in de beleidsbepaling ontstaan tussen het college en de studenten. Spreker zegt dat zijn fractie in deze zin een amendement heeft opgesteld, dat hij aan de voorzitter over handigt. De voorzitter deelt mede dat het amendement door de heren Buijtendijk (V.V.D.), Wijnen (V.V.D.) en Buijs (P.v.d.A.) wordt ondersteund en voldoet aan het reglement van orde. Hierna leest de voorzitter het amandement voor: -"De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 170