-24-
gezien het voorstel van B. en V. een reactie hierop thans
achterwege te laten met het oog op de nog te verwachten
procedures in het kader van het in voorbereiding zijnde be
stemmingsplan en de ministeriële aanwijzing en zonering voor
het vliegveld Seppe,
overwegende dat zowel in het in voorbereiding zijnde Streek
plan West-Brabant als in het ontwerp-bestemmingsplan Seppe
geen verdere uitbreiding van het vliegveld Seppe is
voorzien,
overwegende dat in het Structuurschema Burgerluchtvaart
terreinen de volgende uitbreidingsmogelijkheden worden open
gehouden:
- vliegtuigbewegingen 70 a 90.000
- baanlengte 750 a 1000 m. met eventuele baanverharding
- stallingsterrein ca. 5 ha,
verder overwegende dat dit Structuurschema basis zal zijn
voor het verdere beleid m.b.t. onder meer de kleine vlieg
velden,
acht een reactie op dit Structuurschema nodig en nuttig,
spreekt uit dat verdere beperking van hinder direkt of
indirekt met het vliegveld Seppe samenhangend noodzakelijk
is,
spreekt vervolgens uit dat uit dien hoofde verdere uit
breiding van het vliegveld Seppe ten opzichte van de
huidige situatie thans ongewenst wordt geacht, hetgeen
dient te worden getoetst aan onder meer de volgende aspecten:
- aard en wijze van gebruik
- aard, lengte en ligging van de startbaan
- aantal vliegbewegingen
- hoeveelheid stallingsruimte
welke bij structurele wijziging dienen te worden onder
worpen aan het oordeel van de raad van de Gemeente Hoevon
en brengt deze uitspraak vóór 15 juni 1980 ter kennis van
de Raad van Advies voor de Ruimtelijke Ordening.
-Ten-
-25-
Ten aanzien van deze motie merkt de voorzitter op, dat daarin
één wijziging aangebracht zou moeten worden, want de motie
suggereert dat het college de raad heeft voorgesteld om niet
te reageren op het structuurschema, maar het college heeft de
raad een notitie overhandigd, waarin het een verantwoording
geeft waarom er geen aanleiding bestond om te reageren. Daarom
stelt de voorzitter voor de J>e alinea van de motie als volgt
te redigeren:
kennisgenomen hebbende van de notitie van het college van
burgemeester en wethouders, waarin wordt verwoord een reactie
hierop thans achterwege te laten met het oog op de nog te
verwachten procedures in het kader van het in voorbereiding
zijnde bestemmingsplan en de ministeriële aanwijzing en
11 zonering voor het vliegveld Seppe".
De heer Taks merkt op dat hij heeft beluisterd dat men de
huidige overlast nog kan tolereren, maar dat deze niet erger
mag worden.
De motie echter spreekt uit dat verdere beperking van hinder,
direct of indirect samenhangend met het vliegveld, noodzakelijk
is. Derhalve wil men de hinder thans terugdringen.
De heer Bui.js (P.v.d.A.) merkt op dat men niet verder moet
uitbreiden, maar intussen moet men wel verder maatregelen
nemen om de hinder te beperken.
De voorzitter deelt mede dat het aanbeveling verdient om steeds
te trachten de hinder te beperken. Vandaar ook dat geprobeerd
zal worden een beleidsvisie van het bestuur van de NV Vliegveld
Seppe te verkrijgen, zoals hij reeds heeft gesuggereerd, want
daarmee wordt de duidelijkheid gediend.
De heer Kerstens deelt mede dat zijn fractie van mening is dat
de motie in grote lijnen onderstreept wat in het ontwerp-
bestemmingsplan wordt nagestreefd. Voorts is zijn fractie
van mening dat het niet schaadt om de overheid duidelijk op de
standpunten van de gemeente Hoeven te wijzen. Vandaar dat zijn
fractie zich achter de motie schaart.
-Wethouder-