-22-
Deze zaken zijn in overleg opgelost, mede omdat er nog een
bestemmingsplan moest worden vastgesteld. Jaren geleden
is al gesteld dat het aantal vliegbewegingen moest worden
bevroren, maar nog steeds nemen deze toe. Spreker zegt nog
steeds van mening te zijn dat dat kan worden voorkomen door
het aantal te stationeren vliegtuigen op het vliegveld
te beperken. Toch is in die periode een nieuwe hangar gebouwd
en heeft het chemisch bestrijdingsmiddelenbedrijf Mastenbroek
zich daar gevestigd, ondanks dat Bosschenhoofd daar duidelijk
kanttekeningen bij heeft geplaatst. De door dat bedrijf ge
bruikte dubbeldekker vertrekt in de vroege ochtenduren met
een maximale belading, waardoor ontzettend veel lawaaioverlast
wordt bezorgd. Dat had kunnen worden voorkomen, door dat
bedrijf geen toestemming te geven zich aldaar te vestigen.
Spreker zegt zich af te vragen of beperking van uitbreiding
kan worden verkregen via een voorbereidingsbesluit of dat
daardoor kan worden geregeld dat vliegtuigen uitsluitend in
hangars gestald mogen worden, waardoor al een beperking
wordt opgelegd, want het aantal buiten geparkeerde vliegtuigen
loopt in de tientallen. Daardoor ontstaat er toch wel overlast.
Uitbreiding van het aantal vliegbewegingen, dat op dit moment
al te veel is, betekent overlast en zal de tolerantie van de
Bosschenhoofdenaar overschrijden. Men is niet tegen het vlieg
veld, maar het moet wel draagbaar zijn. Spreker zegt er niet
van overtuigd te zijn dat men dit via een bestemmingsplan kan
regelen, ook al blijft het vliegveld even groot. Daarom heeft
de aankoop van de gronden van de gemeente Dordrecht een extra
waarde gekregen, maar toch is het aantal vliegbewegingen in de
huidige situatie makkelijk uit te breiden tot 70.000. Voorts
zou het aldaar gevestigde chemisch bestrijdingsmiddelen-
bedrijf met grotere vliegtuigen kunnen gaan vliegen en met
een zwaardere lading. Als dan de vertrektijden hetzelfde
blijven, wordt de overlast nog groter. De taak van het
vliegveld is aan de orde. Het krijgt voor de zakenwereld steeds
meer waarde, maar de hoofdzaak ligt in de sportbeoefening en
dat mag, maar niet tot elke prijs.
-De-
-23-
De gemeenteraad zou zo snel mogelijk een beslissing moeten
nemen dat het afgelopen moet zijn en ook het bestuur van de
NV Vliegveld Seppe zou geen enkele uitbreiding meer moeten
toestaan en het aantal te stallen vliegtuigen aan banden moeten;
leggen.
Ondanks dat dat bestuur op de hoogte is van de bezwaren wordt
zonder enige berichtgeving bijvoorbeeld het bedrijf Masten
broek aldaar gevestigd. Vanuit het bestuur moet aan de gemeente
duidelijk een handvat worden gegeven om een pas op de plaats
te maken en om zo snel mogelijk te komen tot realisering van
het bestemmingsplan.
De voorzitter constateert dat de raad bezorgd is over
uitbreiding van het vliegveld. Spreker zegt dat het daarom goed
zou zijn dat er wordt geprobeerd om in de toelichting op het
bestemmingsplan een beleidsvisie van het bestuur van de NV.
Vliegveld Seppe te vermelden, waarin duidelijk wordt gesteld
hoe het toekomstperspectief van het vliegveld wordt gezien
en wat de bestuurlijke uitgangspunten zijn. Dat zou een waarde
volle aanvulling betekenen op. het bestemmingsplan, waardoor het
bestuursbeleid parallel zal kunnen lopen met het beleid van
het gemeentebestuur. Ten aanzien van de ingediende motie,
merkt spreker op, dat deze niet is ondertekend.
Desgevraagd door de voorzitter delen de indieners van de motie
mede alsnog bereid te zijn deze te ondertekenen.
Hierna leest de voorzitter de motie voor:
Motie betreffende het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinon
in relatie tot het vliegveld Seune.
De raad van de gemeente Hoeven, in openbare vergadering bijeen
op donderdag 29 mei 1980,
kennis genomen hebbende van het Structuurschema Burgerlucht
vaartterreinen,
-gezien-