-22- Deze zaken zijn in overleg opgelost, mede omdat er nog een bestemmingsplan moest worden vastgesteld. Jaren geleden is al gesteld dat het aantal vliegbewegingen moest worden bevroren, maar nog steeds nemen deze toe. Spreker zegt nog steeds van mening te zijn dat dat kan worden voorkomen door het aantal te stationeren vliegtuigen op het vliegveld te beperken. Toch is in die periode een nieuwe hangar gebouwd en heeft het chemisch bestrijdingsmiddelenbedrijf Mastenbroek zich daar gevestigd, ondanks dat Bosschenhoofd daar duidelijk kanttekeningen bij heeft geplaatst. De door dat bedrijf ge bruikte dubbeldekker vertrekt in de vroege ochtenduren met een maximale belading, waardoor ontzettend veel lawaaioverlast wordt bezorgd. Dat had kunnen worden voorkomen, door dat bedrijf geen toestemming te geven zich aldaar te vestigen. Spreker zegt zich af te vragen of beperking van uitbreiding kan worden verkregen via een voorbereidingsbesluit of dat daardoor kan worden geregeld dat vliegtuigen uitsluitend in hangars gestald mogen worden, waardoor al een beperking wordt opgelegd, want het aantal buiten geparkeerde vliegtuigen loopt in de tientallen. Daardoor ontstaat er toch wel overlast. Uitbreiding van het aantal vliegbewegingen, dat op dit moment al te veel is, betekent overlast en zal de tolerantie van de Bosschenhoofdenaar overschrijden. Men is niet tegen het vlieg veld, maar het moet wel draagbaar zijn. Spreker zegt er niet van overtuigd te zijn dat men dit via een bestemmingsplan kan regelen, ook al blijft het vliegveld even groot. Daarom heeft de aankoop van de gronden van de gemeente Dordrecht een extra waarde gekregen, maar toch is het aantal vliegbewegingen in de huidige situatie makkelijk uit te breiden tot 70.000. Voorts zou het aldaar gevestigde chemisch bestrijdingsmiddelen- bedrijf met grotere vliegtuigen kunnen gaan vliegen en met een zwaardere lading. Als dan de vertrektijden hetzelfde blijven, wordt de overlast nog groter. De taak van het vliegveld is aan de orde. Het krijgt voor de zakenwereld steeds meer waarde, maar de hoofdzaak ligt in de sportbeoefening en dat mag, maar niet tot elke prijs. -De- -23- De gemeenteraad zou zo snel mogelijk een beslissing moeten nemen dat het afgelopen moet zijn en ook het bestuur van de NV Vliegveld Seppe zou geen enkele uitbreiding meer moeten toestaan en het aantal te stallen vliegtuigen aan banden moeten; leggen. Ondanks dat dat bestuur op de hoogte is van de bezwaren wordt zonder enige berichtgeving bijvoorbeeld het bedrijf Masten broek aldaar gevestigd. Vanuit het bestuur moet aan de gemeente duidelijk een handvat worden gegeven om een pas op de plaats te maken en om zo snel mogelijk te komen tot realisering van het bestemmingsplan. De voorzitter constateert dat de raad bezorgd is over uitbreiding van het vliegveld. Spreker zegt dat het daarom goed zou zijn dat er wordt geprobeerd om in de toelichting op het bestemmingsplan een beleidsvisie van het bestuur van de NV. Vliegveld Seppe te vermelden, waarin duidelijk wordt gesteld hoe het toekomstperspectief van het vliegveld wordt gezien en wat de bestuurlijke uitgangspunten zijn. Dat zou een waarde volle aanvulling betekenen op. het bestemmingsplan, waardoor het bestuursbeleid parallel zal kunnen lopen met het beleid van het gemeentebestuur. Ten aanzien van de ingediende motie, merkt spreker op, dat deze niet is ondertekend. Desgevraagd door de voorzitter delen de indieners van de motie mede alsnog bereid te zijn deze te ondertekenen. Hierna leest de voorzitter de motie voor: Motie betreffende het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinon in relatie tot het vliegveld Seune. De raad van de gemeente Hoeven, in openbare vergadering bijeen op donderdag 29 mei 1980, kennis genomen hebbende van het Structuurschema Burgerlucht vaartterreinen, -gezien-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 131