-20- Daarom acht hij een reactie dringend gewenst en doet hij nogmaals een beroep op het college om die reactie in te zenden, met als kern dat beperking van de hinder vereist is en dat verdere uitbreiding van het vliegveld nu ongewenst wordt geacht. Dat houdt in, dat mogelijke veranderingen in de toekomst steeds aan het oordeel van de raad moeten worden onderworpen. De heer Buijtendijk (V.V.D.) verwijst naar de mythologische figuur Icarus en zegt dat zijn fractie het vliegveld Seppe het lot van deze figuur wil besparen. De V.V.D.-fractie wenst ook geen uitbreiding van het vliegveld. De heer Kerstens zegt van mening te zijn dat de raad in het verleden al het besluit had genomen om niet al te zeer tot uitbreiding van het vliegveld over te gaan. Ook is het besluit genomen om de landingsbaan te verleggen. Het is voor zijn fractie een geruststellende mededeling, dat de over heid er in grote lijnen mee kan instemmen dat het vlieg veld niet aan het structuurschema moet worden aangepast. De heer van Lier merkt op, dat er bij de TH in Delft een studiegroep is ingesteld, die juist op deze materie heeft gestudeerd. Vertegenwoordigers daarvan hebben uitdrukkelijk verklaard, dat het nog helemaal niet vaststaat of de minister nu wel of geen bevoegdheid heeft om in te grijpen in het vlieggebeuren van Seppe. Spreker zegt uit de krant te hebben gelezen dat de cijfers in het structuurschema, betrekking hebbend op Schiphol, kant noch wal raken. Daarom kan men bij het schema nog wel wat kanttekeningen plaatsen, want het is hier en daar erg wankel. Men dient dan ook te laten weten welke bedoelingen men heeft. Geen uitbreiding van Seppe,daar zijn belangrijke argumenten voor. De heer Koevoets deelt mede dat het vliegveld binnen zijn fractie een heet hangijzer vormt. -Men- Men kan deze zaak op verschillende manieren bekijken. Past men de omgeving aan aan het vliegveld of past men het vliegveld aan aan de omgeving. Aan de hand van het structuur- schema, wat men een zogenaamde kernbeslissing noemt, wordt na diverse procedures, door het parlement een beleid bepaald. Dat kan gunstig voor de gemeente Hoeven uitvallen, maar een belanghebbende bij dat vliegveld kan ook op dat beleid terugvallen. Als daarin dan is bepaald dat de baan verhard en verbreed mag worden of dat er een bepaald aantal vliegbewegingen mag zijn, dan heeft men aan de hand van dat beleid het recht om daarop terug te vallen. Nu kan men wel zeggen dat het niet haalbaar is om een verharding aan te brengen van 1.200.000, maar als dat geld er vandaag of morgen wel is, dan zou die mogelijkheid in het kader van dit structuurschema wel zijn. Om dat te voorkomen en omdat men vreest tussen de wal en het schip te vallen, is in overleg met de fracties van de P.v.d.A.het C.D.A. en de V.V.D. een motie opgesteld, waarin wordt getracht het gezamenlijk standpunt in deze uiteen te zetten. Spreker overhandigt deze motie aan de voorzitter en aan alle raadsleden. De heer van den Bosch merkt op dat het er om gaat om alle wegen en kanalen te gebruiken om kenbaar te maken dat de gemeenteraad en de inwoners, verontrust zijn over eventuele uitbreidingen van het vliegveld en de gevolgen daarvan. De vraag is in deze of dat wel nodig is of dat men kan volstaan met een bestemmingsplan. In het P.O.N.-rapport staat dat men in Hoeven van mening is dat de groep inwoners, die tegen het vliegveld is gebaseerd is op een hele smalle basis. Spreker zegt dat er in deze wel sprake is van een duidelijke verontrusting, maar dat is al vele jaren in de raad verkondigd. Men heeft niet zoveel moeite met het normale gebruik van het vliegveld, maar er zijn in het verleden duidelijke excessen geweest, die niet door de beugel konden en waarbij de belangen van de Bosschenhoofdse bevolking werden opgeofferd voor de liefhebberijen van enkelen. -Deze-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 130