Het bedrag is geraamd op basis van uitgebrachte offertes. Er bestaat geen enkel bezwaar om mededeling te doen van het feit, dat enige raadsleden van mening zijn, dat de vinger aan de pols moet worden gehouden ten aanzien van de kosten en dat men dat verder in de Gewestraad brengt. Het blijft de vraag of dit de mening is van de gehele raad. He heer van Lier zegt van mening te zijn dat hier een taak ligt bij de raadsvertegenwoordigers in de gewestraad. Men is vóór of tegen het voorstel. Bij elke raming en bij elke begroting kan men merken dat men daar een paar procent onder of boven blijft. Men dient er echter wel op te letten dat de kosten niet de pan uitrijzen. Hierna wordt het voorstel zonder hoofdelijke stemming aan genomen. Tevens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten dat de raadsvertegenwoordigers in de gewestraad de gedachten in deze van de gemeenteraad zullen overbrengen. Gewestelijke taak op het terrein van de ruimtelijke ordening. He heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede van mening te zijn dat het college moet blijven kijken naar rijks- en provinciale beleidsvoornemens en eventuele reacties daarop in de gaten moet blijven houden. He gemeente kan zich daar verder niet buiten houden. He gemeente dient de zaken te beoordelen in verband met specifiek lokale belangen. Spreker gaat er van uit dat de gemeente zelf kritisch blijft in deze zaken. He voorzitter antwoordt hierop het met de heer Buijs (P.v.d.A.) eens te zijn. Er moet overleg gepleegd worden met de gemeenten en deze moeten het commentaar van het Streekgewest ook kunnen becommentariëren en zo mogelijk aanpassen aan de lokale behoeften, waardoor een duidelijke studie ook vanuit het lokale noodzakelijk is en blijft. ■Hierna- -19- Hierna wordt het voorstel zonder hoofdelijke stemming aange nomen. 9.) Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen. He heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede, dat het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen duidelijk uitbreidingsmogelijkheden openlaat voor Seppe, welke ingrijpend zijn op de huidige situatie. He gemiddelde cijfers in dat structuurschema zijn ingrijpend anders. Aan de groei van ook de kleine luchtvaart wordt via dat structuurschema ruimte gegeven tot een volledige capaciteitsbenutting heeft plaatsgevonden. Reeds nu is er al sprake van hinder, soms zelf zodanig dat deze ontoelaatbaar wordt geacht. Men weet vervolgens nog onvoldoende van de gevolgen van deze hinder, met name op de gezondheid en geestelijk welzijn. Ook weei men onvoldoende over de objectieve toelaatbaarheidsgrenzen van deze hinder. Hit allemaal constaterende kan men op dit moment niets anders zeggen dan stop tegen verdere uitbreiding van Seppe. Hit beleid is reeds neergelegd in het Streekplan, het ontwerp-bestemmings- plan en blijkens mededeling van het college ook in het beleid van het bestuur van de HV. Vliegveld Seppe. Vil men dat in de toe komst ook verwezenlijkt zien, dan moet ook het beleid van de hogere overheid daarop gericht worden. In het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen is dat echter duidelijk anders en dat vormt wel degelijk een basis voor het beleid van de rijksoverheid, ondanks het feit dat de minister geen officiële bevoegdheden heeft om aanwijzingen te geven. Een aanwijzing moet plaatsvinden door de Minister van Ruimtelijke Ordening in het kader van de wet op de Ruimtelijke Ordening en niet op basis van dit structuurschema, dat overigens wel basis is voor algemeen beleid. Be reactie van de Minister op het ontwerp-bestemmingsplan is blijkbaar instemmend, dat betekent dat hij dan ook zijn structuurschema snel moet aanpassen. Spreker constateert strijdigheid tussen het structuurschema en alle andere beleidsuitspraken. -Haarom-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 129