Het bedrag is geraamd op basis van uitgebrachte offertes.
Er bestaat geen enkel bezwaar om mededeling te doen van het
feit, dat enige raadsleden van mening zijn, dat de vinger
aan de pols moet worden gehouden ten aanzien van de kosten
en dat men dat verder in de Gewestraad brengt. Het blijft
de vraag of dit de mening is van de gehele raad.
He heer van Lier zegt van mening te zijn dat hier een taak
ligt bij de raadsvertegenwoordigers in de gewestraad. Men
is vóór of tegen het voorstel. Bij elke raming en bij elke
begroting kan men merken dat men daar een paar procent
onder of boven blijft. Men dient er echter wel op te letten dat
de kosten niet de pan uitrijzen.
Hierna wordt het voorstel zonder hoofdelijke stemming aan
genomen.
Tevens wordt zonder hoofdelijke stemming besloten dat
de raadsvertegenwoordigers in de gewestraad de gedachten
in deze van de gemeenteraad zullen overbrengen.
Gewestelijke taak op het terrein van de ruimtelijke ordening.
He heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede van mening te zijn dat
het college moet blijven kijken naar rijks- en provinciale
beleidsvoornemens en eventuele reacties daarop in de gaten
moet blijven houden.
He gemeente kan zich daar verder niet buiten houden. He
gemeente dient de zaken te beoordelen in verband met
specifiek lokale belangen. Spreker gaat er van uit dat de
gemeente zelf kritisch blijft in deze zaken.
He voorzitter antwoordt hierop het met de heer Buijs
(P.v.d.A.) eens te zijn.
Er moet overleg gepleegd worden met de gemeenten en deze
moeten het commentaar van het Streekgewest ook kunnen
becommentariëren en zo mogelijk aanpassen aan de lokale
behoeften, waardoor een duidelijke studie ook vanuit het
lokale noodzakelijk is en blijft.
■Hierna-
-19-
Hierna wordt het voorstel zonder hoofdelijke stemming aange
nomen.
9.) Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen.
He heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede, dat het Structuurschema
Burgerluchtvaartterreinen duidelijk uitbreidingsmogelijkheden
openlaat voor Seppe, welke ingrijpend zijn op de huidige
situatie. He gemiddelde cijfers in dat structuurschema zijn
ingrijpend anders. Aan de groei van ook de kleine luchtvaart
wordt via dat structuurschema ruimte gegeven tot een volledige
capaciteitsbenutting heeft plaatsgevonden. Reeds nu is er al
sprake van hinder, soms zelf zodanig dat deze ontoelaatbaar
wordt geacht.
Men weet vervolgens nog onvoldoende van de gevolgen van deze
hinder, met name op de gezondheid en geestelijk welzijn. Ook weei
men onvoldoende over de objectieve toelaatbaarheidsgrenzen
van deze hinder.
Hit allemaal constaterende kan men op dit moment niets anders
zeggen dan stop tegen verdere uitbreiding van Seppe. Hit beleid
is reeds neergelegd in het Streekplan, het ontwerp-bestemmings-
plan en blijkens mededeling van het college ook in het beleid
van het bestuur van de HV. Vliegveld Seppe. Vil men dat in de toe
komst ook verwezenlijkt zien, dan moet ook het beleid van de
hogere overheid daarop gericht worden.
In het Structuurschema Burgerluchtvaartterreinen is dat echter
duidelijk anders en dat vormt wel degelijk een basis voor het
beleid van de rijksoverheid, ondanks het feit dat de minister
geen officiële bevoegdheden heeft om aanwijzingen te geven.
Een aanwijzing moet plaatsvinden door de Minister van Ruimtelijke
Ordening in het kader van de wet op de Ruimtelijke Ordening en
niet op basis van dit structuurschema, dat overigens wel basis
is voor algemeen beleid. Be reactie van de Minister op het
ontwerp-bestemmingsplan is blijkbaar instemmend, dat betekent
dat hij dan ook zijn structuurschema snel moet aanpassen.
Spreker constateert strijdigheid tussen het structuurschema en
alle andere beleidsuitspraken.
-Haarom-