Waarom dan wel het ene deel verbeteren en het andere niet?
Wellicht moet er iets gedaan worden aan de rijwielpaden
van de Oude Antwerpsepostbaan die gevaarlijk kunnen zijn
voor het rijwielverkeer
Als eerste actiepunt en daar wil spreker graag een keer
binnen de commissie openbare werken over spreken, acht hij
het noodzakelijk dat er een globale start wordt gemaakt
met de opzet voor een rationeel wegbeheer. Toorts zou spreker
graag op korte termijn met de raad en personeel van de
afdeling gemeentewerken een fietstocht door Hoeven maken
om de wegen te schouwen, waarbij ook aandacht kan worden
besteed aan verkeersgevaarlijke punten. Alsdan zou ook
kunnen worden bekeken naar straten die als woonerf ingericht
zouden kunnen worden. In dit verband verwijst spreker naar
de Jasmijnstraat, waar vanuit de bewoners wordt gewenst dat
die straat als woonerf wordt ingericht. Als men die straat
toch gaat opnemen, kan men er een woonerf van maken. De
huidige woonerven bevallen uitstekend. In het verkeers
circulatieplan wordt voorgesteld om aldaar drempels te
plaatsen. Aansluitend daarop zal men een woonerfinrichting
kunnen maken. Dat zou men moeten doen op het moment dat
men begint aan een herstrating, want zodoende voorkomt men
een uitgave van 7.800,
Wethouder van Eekelen antwoordt, hierop, dat het financieel
geen probleem hoeft te zijn om de schaftwagen compleet te
maken, maar de vraag naar de extra voorzieningen heeft
tot op heden nog niet bestaan. Deze schaftwagen zal
meer in de kom worden gebruikt dan in het buitengebied
en dat gebruik berust veelal voor opslag van gereedschappen
en als slecht weer accommodatie. Ook het plaatsen van een
vuilnisemmer is een eenvoudige zaak en zal bij gemeente
werken worden aangekaart. Het ligt in de bedoeling om het
niveauverschil tussen het rijwielpad en de rijbaan in de
Oude Antwerpsepostbaan weg te nemen.
-Er-
Er wordt een ander profiel aangebracht, waarbij de molgoot aan
de buitenkant van het fietspad zal komen te liggen.
De huidige constructie blijkt beslist niet ideaal te zijn
om het water van de weg af te voeren. Een attentiestrook is
een aanduiding die de grens aangeeft van de rijbaan en van het
rijwielpad.
Ten aanzien van de offertes deelt spreker mede, dat er inderdaad
maar één offerte voor de sneeuwploeg is gevraagd, omdat gemeente
werken streeft naar een uniformiteit van werktuigen. Men heeft
met de firma Jongerius bijzonder goede ervaringen en men krijgt
daarvan steeds een goede service, terwijl de prijzen zeer
redelijk zijn. Het is over het algemeen niet gebruikelijk dat
op niet-motorisch aangedreven werktuigen garantie wordt gegeven.
Daarom is het belangrijk dat die werktuigen worden geleverd
door een gerenommeerd bedrijf. Bij constructiefouten mag men
verwachten en dat is in de praktijk ook gebleken dat dat
bedrijf de kosten van herstel graag voor haar rekening neemt.
De naam van het bedrijf staat garant voor de kwaliteit van het
geleverde produkt.
In het investeringsschema 1980 zijn een aantal wegen opgenomen
die voor herstrating in aanmerking komen. In verband met het
streven naar bezuiniging op het gebied van herstrating is dit
jaar bijzonder kritisch bekeken voor welke wegen herstrating
noodzakelijk is. In het gedeelte van de Heistraat treedt
ernstige spoorvorming op, met als gevolg dat het water niet meer
wordt afgevoerd naar de wegkolken. Als spoorvorming geen
consequenties heeft voor de waterafvoer zou het twijfelachtig
zijn of tot herstrating moet worden overgegaan. Maar in het
onderhavige geval wordt de afwatering juist door die spoor
vorming belemmerd en daardoor een verdere spoorvorming bevorderd
omdat het water in die sporen blijft staan. Het is vanuit
gemeentewerken bijzonder kritisch bekeken of herstel van die weg
nog uitstel gedoogt, maar dat is niet het geval.
Het gedeelte Oude Antwerpsepostbaan tussen het Achter 't Hof
en t Goudhaantje is gekozen, omdat dat deel het meest intensief
wordt gebruikt.
-Er-