Waarom dan wel het ene deel verbeteren en het andere niet? Wellicht moet er iets gedaan worden aan de rijwielpaden van de Oude Antwerpsepostbaan die gevaarlijk kunnen zijn voor het rijwielverkeer Als eerste actiepunt en daar wil spreker graag een keer binnen de commissie openbare werken over spreken, acht hij het noodzakelijk dat er een globale start wordt gemaakt met de opzet voor een rationeel wegbeheer. Toorts zou spreker graag op korte termijn met de raad en personeel van de afdeling gemeentewerken een fietstocht door Hoeven maken om de wegen te schouwen, waarbij ook aandacht kan worden besteed aan verkeersgevaarlijke punten. Alsdan zou ook kunnen worden bekeken naar straten die als woonerf ingericht zouden kunnen worden. In dit verband verwijst spreker naar de Jasmijnstraat, waar vanuit de bewoners wordt gewenst dat die straat als woonerf wordt ingericht. Als men die straat toch gaat opnemen, kan men er een woonerf van maken. De huidige woonerven bevallen uitstekend. In het verkeers circulatieplan wordt voorgesteld om aldaar drempels te plaatsen. Aansluitend daarop zal men een woonerfinrichting kunnen maken. Dat zou men moeten doen op het moment dat men begint aan een herstrating, want zodoende voorkomt men een uitgave van 7.800, Wethouder van Eekelen antwoordt, hierop, dat het financieel geen probleem hoeft te zijn om de schaftwagen compleet te maken, maar de vraag naar de extra voorzieningen heeft tot op heden nog niet bestaan. Deze schaftwagen zal meer in de kom worden gebruikt dan in het buitengebied en dat gebruik berust veelal voor opslag van gereedschappen en als slecht weer accommodatie. Ook het plaatsen van een vuilnisemmer is een eenvoudige zaak en zal bij gemeente werken worden aangekaart. Het ligt in de bedoeling om het niveauverschil tussen het rijwielpad en de rijbaan in de Oude Antwerpsepostbaan weg te nemen. -Er- Er wordt een ander profiel aangebracht, waarbij de molgoot aan de buitenkant van het fietspad zal komen te liggen. De huidige constructie blijkt beslist niet ideaal te zijn om het water van de weg af te voeren. Een attentiestrook is een aanduiding die de grens aangeeft van de rijbaan en van het rijwielpad. Ten aanzien van de offertes deelt spreker mede, dat er inderdaad maar één offerte voor de sneeuwploeg is gevraagd, omdat gemeente werken streeft naar een uniformiteit van werktuigen. Men heeft met de firma Jongerius bijzonder goede ervaringen en men krijgt daarvan steeds een goede service, terwijl de prijzen zeer redelijk zijn. Het is over het algemeen niet gebruikelijk dat op niet-motorisch aangedreven werktuigen garantie wordt gegeven. Daarom is het belangrijk dat die werktuigen worden geleverd door een gerenommeerd bedrijf. Bij constructiefouten mag men verwachten en dat is in de praktijk ook gebleken dat dat bedrijf de kosten van herstel graag voor haar rekening neemt. De naam van het bedrijf staat garant voor de kwaliteit van het geleverde produkt. In het investeringsschema 1980 zijn een aantal wegen opgenomen die voor herstrating in aanmerking komen. In verband met het streven naar bezuiniging op het gebied van herstrating is dit jaar bijzonder kritisch bekeken voor welke wegen herstrating noodzakelijk is. In het gedeelte van de Heistraat treedt ernstige spoorvorming op, met als gevolg dat het water niet meer wordt afgevoerd naar de wegkolken. Als spoorvorming geen consequenties heeft voor de waterafvoer zou het twijfelachtig zijn of tot herstrating moet worden overgegaan. Maar in het onderhavige geval wordt de afwatering juist door die spoor vorming belemmerd en daardoor een verdere spoorvorming bevorderd omdat het water in die sporen blijft staan. Het is vanuit gemeentewerken bijzonder kritisch bekeken of herstel van die weg nog uitstel gedoogt, maar dat is niet het geval. Het gedeelte Oude Antwerpsepostbaan tussen het Achter 't Hof en t Goudhaantje is gekozen, omdat dat deel het meest intensief wordt gebruikt. -Er-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 124