-36- -37- Daarom ook is het college van mening dat het voldoende bouwstenen in de hand heeft om adequate maatregelen te nemen ten opzichte van het vliegveld en dat een aan wijzing van de Minister alleen maar zal plaatsvinden als de andere procedures inderdaad tot een zodanig resultaat aanleiding geven, dat die aanwijzing er kan komen. Ook de provincie heeft in het kader van de wijziging van het Streekplan uitgesproken, dat er voor uitbreiding van het vliegveld geen ruimte is. Men hoeft dan ook niet bang te zijn dat er een uitbreiding komt. Volgens het ontwerp-bestemmingsplan kan de landingsbaan uitsluitend verlegd worden. Dat houdt in, dat de 150 meter, die er momenteel bij de Pastoor van Breugelstraat liggen, niet voor in- en uitvliegen kan worden gebruikt en dat de baan niet verlengd wordt. Juist het bestemmings plan zal maatgevend zijn voor de toekomst van Seppe. De heer Koevoets merkt op, dat in de samenvatting van het structuurschema: "Vliegen in Nederland" staat dat een landingsbaan maximaal 1000 meter moet bedragen, dus die hoeft geen 1000 meter te zijn. De voorzitter antwoordt hierop dat het structuurschema aangeeft aan welke eisen een klein luchtvaartterrein ge middeld zou moeten voldoen. Vil een klein luchtvaart terrein daaraan voldoen dat moet het op zijn minst 5 ba hebben en zal er een landingsbaan moeten zijn met een lengte van minstens 750 tot 1000 meter. En aangezien er vanuit de provincie uitspraken zijn en ook het ontwerp- bestemmingsplan aangeeft, dat er geen verlenging van de baan kan komen, zal Seppe ook nooit aan de eisen van het gemiddelde voldoen. Vandaar dat de Minister in het structuurschema ook stelt, dat Seppe zwaar te. kort komt. De heer Koevoets merkt op dat de raad, blijkens datgene wat de voorzitter heeft gezegd, zich niet druk hoeft te maken over het structuurschema. In dit verband zegt spreker het frappant te vinden, dat belanghebbenden van het vlieg veld zich hebben verbonden. -Dat- Dat vormt voor hem een .indicatie, dat er aldaar toch wel iets staat te gebeuren en dat men er alles voor over heeft om toch dat vliegveld te behouden. Men dient daarom als gemeenteraad te reageren op het structuurschema en daarbij kenbaar te maken wat men in deze wil. De voorzitter antwoordt hierop, dat daar voldoende gelegenheid toe bestaat bij de bestemmingsplanprocedure. Het ontwerp- bestemmingsplan komt bijna helemaal overeen met de visie van de gemeenteraad. De heer Buijs (P.v.d.A.) vraagt waarom de raad niet het formele recht wordt gegeven om in de eerstvolgende raadsvergadering het oordeel uit te spreken over het structuurschema. Als het bij de ingekomen stukken wordt geplaatst kan de raad het voor kennisgeving aannemen of er een reactie op geven. De voorzitter antwoordt hierop, dat hij een duidelijk antwoord heeft gegeven waarom het college niet heeft gereageerd op het structuurschema, maar dat hij daarbij ook heeft gezegd, dat als de raad van mening is dat het ter discussie moet komen, het college bereid is om het op de agenda te plaatsen. Er hebben echter nog geen raadsleden gevraagd om dit ter discussie te brengen. De heer Buijs (P.v.d.A.) zegt graag het oordeel van de raad te willen vernemen. De heer Buijtendijk (V.Y.D.) deelt mede, dat zijn fractie het verzoek van de heer Buijs (P.v.d.A.) ondersteunt. Desgevraagd door de voorzitter deelt de meerderheid van de raad mede, dat zij hierover stemming verlangt. De heer van Lier merkt nog op, dat hij wel over het structuur schema wil praten, maar niet over het bestemmingsplan. -Hierna-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 107