-34-
-35-
De brief was niet aan de raad gericht en daarom is het
structuurschema ook niet aan de raad voorgelegd.
Als de raad van mening is dat dit structuurschema nog
binnen de raad ter discussie moet worden gesteld, zal
het zeker op de agenda worden geplaatst.
De heer Bui.js (P.v.d.A.) merkt op dat als de NV. Vliegveld
Seppe het vliegveld wenst uit te breiden, men dan
daarvoor een nieuwe aanwijzing aan de Minister kan vragen en dan
kan de Minister op basis van het structuurschema een
zodanige aanwijzing geven en kan de exploitant een vlieg
veld aanleggen dat aan het gemiddelde van een luchtvaart
terrein voldoet. Het gaat er om dat de gemeente Hoeven
zijn zorg uitspreekt over de mogelijke toename van hinder
in het kader van het vliegveld. De gemeenteraad van Hoeven
zal nu zijn standpunt al kenbaar moeten maken ten aanzien
van het beleid van Seppe. Als in het ontwerp-bestemmings-
plan staat dat Seppe niet mag groeien, dan zal dat nu al
ter kennis gebracht moeten worden aan de Minister in het
kader van het structuurschema, want daarin staat dat het
vliegveld eigenlijk aan de gemiddelden moet voldoen.
Als de raad naar de Minister schrijft dat het vliegveld
zijn beperkte opzet moet houden, dan is dat een duidelijke
zaak en dan kan de Minister straks nooit een aanwijzing
geven die eventueel die uitbreidingsmogelijkheden wel in
zich heeft. Na bestudering van dit structuurschema, komt
men tot de ontdekking dat dit stuk wel degelijk
repercussies heeft voor een kleine gemeente als Hoeven en
daar moet men als bestuurlijke instantie op reageren,
want daar luistert men naar. De voorzitter heeft er op
gewezen dat de bestemmingsplanprocedure op de eerste
plaats zal komen en daarna de zoneringsprocedure.
In een bestemmingsplan horen afwegingen van ruimtelijke
ordening gemaakt te worden op basis van eisen vanuit ver
schillende sectoren om ruimte.
-Dus-
Dus eerst moet de zonering, de aanwijzing in het kader van de
Luchtvaartwet plaatsvinden en daarna dient er een bestemmings
plan te worden gemaakt. Nu maakt men het de Minister wel erg
makkelijk, want de aanwijzing is in wezen nog maar een formele
zaak. Het gaat echter om de principiële aanwijzing in het
kader van de Luchtvaartwet.
Spreker zegt te hopen dat daar rekening mee wordt gehouden.
Thans dient de raad te reageren op het structuurschema en dat
hoeft geen groot bezwaarschrift te zijn, alleen maar een
reactie zoals blijkbaar het beleid in het ontwerp-bestemmings-
plan al is vastgelegd. Dat moet nu worden gedaan, want beter
nu gereageerd dan straks tot de ontdekking te komen, dat
de Minister een stuk in handen heeft, waarmee hij dingen kan
doen waar de gemeente Hoeven niet gelukkig mee is.
De voorzitter antwoordt hierop, dat er op de kleine lucht
vaartterreinen slechts wat kan gebeuren als er aan bepaalde
criteria wordt voldaan. Met betrekking tot de volgorde van de
diverse procedures deelt spreker mede, dat daarover uitgebreid
is gediscussieerd met o.a. de Rijksluchtvaartdienst, de P.P.D.,
Rijkswaterstaat, de Provinciale Commissie voor de Ruimtelijke
Ordening en Inspectie Volksgezondheid. In eerste instantie was
men ook vanuit de provincie van mening dat de zonering op de
eerste plaats moest komen en daarna het bestemmingsplan.
In die bespreking werd echter gesteld, dat als men dat zou
doen, men passief zou zitten te wachten totdat de Minister
activiteiten zou ontwikkelen. Vandaar dat het juist is om
eerst de bestemmingsplanprocedure in te gaan, waardoor het
gemeentebestuur greep heeft op hetgeen er later zou kunnen
gaan gebeuren en dat men niet passief moet wachten tot de
zonering en aanwijzing heeft plaatsgehad. Gevraagd is om
tegelijk met de bestemmingsplanprocedures, de zonerings
procedure in te zetten en om tot een aanwijzing te komen. Men
heeft daarop geantwoord dat als het bestemmingsplan de
bezwarenprocedure in kan gaan, er zal worden bekeken of het
mogelijk is om inderdaad de zonering ook in onderzoek te nemen
en in procedure te doen gaan.
-Daarom-