-34- -35- De brief was niet aan de raad gericht en daarom is het structuurschema ook niet aan de raad voorgelegd. Als de raad van mening is dat dit structuurschema nog binnen de raad ter discussie moet worden gesteld, zal het zeker op de agenda worden geplaatst. De heer Bui.js (P.v.d.A.) merkt op dat als de NV. Vliegveld Seppe het vliegveld wenst uit te breiden, men dan daarvoor een nieuwe aanwijzing aan de Minister kan vragen en dan kan de Minister op basis van het structuurschema een zodanige aanwijzing geven en kan de exploitant een vlieg veld aanleggen dat aan het gemiddelde van een luchtvaart terrein voldoet. Het gaat er om dat de gemeente Hoeven zijn zorg uitspreekt over de mogelijke toename van hinder in het kader van het vliegveld. De gemeenteraad van Hoeven zal nu zijn standpunt al kenbaar moeten maken ten aanzien van het beleid van Seppe. Als in het ontwerp-bestemmings- plan staat dat Seppe niet mag groeien, dan zal dat nu al ter kennis gebracht moeten worden aan de Minister in het kader van het structuurschema, want daarin staat dat het vliegveld eigenlijk aan de gemiddelden moet voldoen. Als de raad naar de Minister schrijft dat het vliegveld zijn beperkte opzet moet houden, dan is dat een duidelijke zaak en dan kan de Minister straks nooit een aanwijzing geven die eventueel die uitbreidingsmogelijkheden wel in zich heeft. Na bestudering van dit structuurschema, komt men tot de ontdekking dat dit stuk wel degelijk repercussies heeft voor een kleine gemeente als Hoeven en daar moet men als bestuurlijke instantie op reageren, want daar luistert men naar. De voorzitter heeft er op gewezen dat de bestemmingsplanprocedure op de eerste plaats zal komen en daarna de zoneringsprocedure. In een bestemmingsplan horen afwegingen van ruimtelijke ordening gemaakt te worden op basis van eisen vanuit ver schillende sectoren om ruimte. -Dus- Dus eerst moet de zonering, de aanwijzing in het kader van de Luchtvaartwet plaatsvinden en daarna dient er een bestemmings plan te worden gemaakt. Nu maakt men het de Minister wel erg makkelijk, want de aanwijzing is in wezen nog maar een formele zaak. Het gaat echter om de principiële aanwijzing in het kader van de Luchtvaartwet. Spreker zegt te hopen dat daar rekening mee wordt gehouden. Thans dient de raad te reageren op het structuurschema en dat hoeft geen groot bezwaarschrift te zijn, alleen maar een reactie zoals blijkbaar het beleid in het ontwerp-bestemmings- plan al is vastgelegd. Dat moet nu worden gedaan, want beter nu gereageerd dan straks tot de ontdekking te komen, dat de Minister een stuk in handen heeft, waarmee hij dingen kan doen waar de gemeente Hoeven niet gelukkig mee is. De voorzitter antwoordt hierop, dat er op de kleine lucht vaartterreinen slechts wat kan gebeuren als er aan bepaalde criteria wordt voldaan. Met betrekking tot de volgorde van de diverse procedures deelt spreker mede, dat daarover uitgebreid is gediscussieerd met o.a. de Rijksluchtvaartdienst, de P.P.D., Rijkswaterstaat, de Provinciale Commissie voor de Ruimtelijke Ordening en Inspectie Volksgezondheid. In eerste instantie was men ook vanuit de provincie van mening dat de zonering op de eerste plaats moest komen en daarna het bestemmingsplan. In die bespreking werd echter gesteld, dat als men dat zou doen, men passief zou zitten te wachten totdat de Minister activiteiten zou ontwikkelen. Vandaar dat het juist is om eerst de bestemmingsplanprocedure in te gaan, waardoor het gemeentebestuur greep heeft op hetgeen er later zou kunnen gaan gebeuren en dat men niet passief moet wachten tot de zonering en aanwijzing heeft plaatsgehad. Gevraagd is om tegelijk met de bestemmingsplanprocedures, de zonerings procedure in te zetten en om tot een aanwijzing te komen. Men heeft daarop geantwoord dat als het bestemmingsplan de bezwarenprocedure in kan gaan, er zal worden bekeken of het mogelijk is om inderdaad de zonering ook in onderzoek te nemen en in procedure te doen gaan. -Daarom-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1980 | | pagina 106