-28-
Ik vind dat dan tenminste nog de verdienste van de Stichting
Katholiek Onderwijs in Bosschenhoofd, dat er getracht is aan
te geven op welke wijze er nog bezuinigingen zijn gepleegd
en dat er nog een summiere toelichting op de verschillende
begrotingsposten is gegeven. Dan de kwestie Bosschenhoofd,
specifiek wat betreft het lager bedrag. Ik vind voorzitter,
dat Bosschenhoofd als extra kleine kern toch wel moeite zal
hebben in de toekomst met de leefbaarheid.
Het voorzieningenpeil is toch moeilijk in stand te houden,
dat zal ook u bekend zijn, dan moeten we juist voorzichtig
zijn met het beperken van dit soort bedragen voor de school.
Juist dan is het erg belangrijk, dat men er alles aan doet dat
school op een uitstekende wijze kan functioneren. Ik vind het
jammer, dat op basis van overleg met één schoolbestuur, want
ik begrijp uit de stukken dat u alleen overleg gepleegd heeft
met het schoolbestuur van Hoeven, als u ook overleg hebt ge
pleegd met het schoolbestuur Bosschenhoofd, dan is dat niet
uit de stukken gebleken, dan vind ik dat u vrij eenzijdig tot
vaststelling van dat bedrag komt en zou ik toch willen voor
stellen, dat als het nodig is een bedrag vast te stellen, dat
minstens het gemiddelde van de 2 bedragen wordt genoemd, zodat
in ieder geval een deel van de nood in Bosschenhoofd gelenigd
wordt.
Verder hoop ik, dat de minister inderdaad toestemming geeft
om voor Bosschenhoofd een extra verhoging van dat bedrag toe
te staan.
De heer van den Bosch:
Voorzitter, ook wij hebben getracht om de zaak, mede naar
aanleiding van de brief, die wij een dezer dagen van het school
bestuur gekregen hebben van Bosschenhoofd, na te checken, mede
omdat er ook duidelijk sprake is geweest of duidelijk sprake
is van ondermeer verkrotting van de school in Bosschenhoofd
en het sterk teruglopen van de onderwijsmogelijkheden. Wij
wensen dat koste wat kost te voorkomen.
Daarmee doende, dacht ik, toch wel aan de verhouding tussen
de gemeente en het schoolbestuur, welke niet langer aanvaard
baar is.
-Ik-
-29-
Ik heb op het gemeentehuis de begroting 1978 nog even n
en ik ben tot de vaststelling gekomen, dat ik se ook allemaal
nog had vanaf 1970. Ik heb toch getracht dese na te trekken I
Baarbij bleek dat, mede op initiatief van de heer Eerstens in
aan de schoolbesturen achteraf de gelegenheid „erd
gegeven, om het een en ander bid te sturen. Bit initiatief is
door uw college gevolgd, hetgeen heeft ingehouden, dat dit
vanaf^dle tijd onder elke beslissing art. ,01 ter van u gestaan.
Blijkbaar is er in Bosschenhoofd een hele grote problematiek
een problematiek met achterstallige mogelijkheden. Men ver.iL
in de aanhef van de brief en ik „eet niet of u„ college die ook
ontvangen heeft, maar ik ben de mening toegedaan van „el, dat
reëel commentaar steeds ontbreekt, .anneer u afwijkt van de be-
grotmgen van het schoolbestuur van Bosschenhoofd, die men al
vele jaren inzendt.
Ik heb daar toch „el een beetje moeite mee, mijnheer de voor-
zltter, dat dat op dese „ijse naar u„ raad toegaat, „ant in
werkelijkheid is het voor u een vreselijk groot probleem cm de
begrotingen van de schoolbesturen binnen te krijgen
Hog moeilijker is het, om achteraf, de rekeningen diarover te
controleren, ondanks dat u daar voorsichtig mee bent.
In 1976 heeft u op de vraag van de heer Eijsdorp al geantwoord
dat de controle van de rekeningen alleen maar beperkt blijft
tot het natellen van de bedragen.
Van enige controle mocht beslist geen sprake zijn, zo
gemakkelijk en soepel stelt u zich op. De brief die van het
schoolbestuur Bosschenhoofd komt suggereert een aantal dingen
o.m. dat het niet reëel zou zijn, dat u er van uitgaat dat er
in Bosschenhoofd geen 9 lokalen gebruikt zouden „orden.
Men heeft daarvoor een berekening overgelegd, mijnheer de voor
zitter, waaruit „ij tot de conclusie komen dat men in Bosschen
hoofd met 8.000,- per lokaal dient toe te komen, terwijl
ar in Hoeven 9.950, aan besteed kan „orden, ofwel 24,4
minder.
Mijnheer de voorzitter, er is een bepaalde regel, die ik geleerd
heb toen ik nog op die basisschool zat, nl: mevrouw van dalen
wacht op antwoord.
-Dat-