-4.- -22- We weten anderzijds, dat we, juist door deze belasting met een complexe zaak bezig zijn. Het is een belasting, die door de wetgever is ingesteld en daar hebben we aan te voldoen. We hebben ons best gedaan, uw 'raad heeft zijn best gedaan ten opzichte van de samenstelling van de verordening en ook de samenstelling en opzet van de belasting als zodanig, maar we weten dat het heel erg moeilijk is voor de inwoners om te begijpen. Nu wordt er opnieuw getaxeerd, dat zijn we eens in de 5 jaar verplicht. We kunnen zeggen, de belastingopbrengst zal niets meer zijn, maar we weten vooruit dat verschuivingen zeker plaats vinden. Dat is ook door de heer Rijsdorp (V.V.D.) aangegeven, maar het is inderdaad een hele complexe zaak en we hebben ook afge sproken dat we zoveel mogelijk proberen om te publiceren, voor zover wij het aan de mensen duidelijk kunnen maken, wat er aan de hand is. De overzichten die u vraagt, zullen naar alle waarschijnlijk heid zeker aan de orde komen, wanneer de taxaties verricht zijn, want we zijn zelf ook benieuwd hoe de verschuivingen plaats vinden. U krijgt de gelegenheid om er over te discussiëren. Anderzijds is het erg moeilijk om een andere koers te varen dan de koers die wij ingegaan zijn. Er is nog maar 1 gemeente in Nederland, als ik goed gelezen heb, die nog niet tot het heffen van deze belasting is overgegaan. Er zijn gemeenten, die naast deze belasting ook nog rioolbe lasting en dergelijke belastingen heffen, waardoor de zaak nog onduidelijker wordt. Oudenbosch heeft ook een rioolbelasting. Als college zijn we van mening, dat het erg moeilijk zal zijn om de onvrede over deze belasting bij de burgerij weg te nemen. Kunt u accoord gaan met het antwoord? We zullen proberen om in ieder geval onze ingezetenen en onze inwoners bekend te maken met deze belasting, zoals op dit moment de zaak is getaxeerd en is uitgelegd. Hierna gaat de raad zonder hoofdelijke stemming akkoord met het ontwerp- antwoord aan de heer Koremans. Wijziging van het reglement van orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad. De heer Koevoets: Mijnheer de voorzitter, persoonlijk ben ik wel tegen de voorge stelde 4 uren, aangezien het ook onder werktijd niet mogelijk is om een normaal fatsoenlijk mens bezig te houden, zonder koffiepauze of iets dergelijks. Dat krijgt men er bij geen een c.a.o.-bespreking door. En verder, ben ik er ook tegen dat de vergaderingen worden gehouden van half 8 tot half 12. Als de heren 4 uren willen vergaderen stel ik voor om te beginnen om half 7 of 7 uur, anders ben ik tegen dit voorstel. De heer Taks: Ja, voorzitter, de verlenging tot 4 uur, ik ben er ook niet zo erg enthousiast over, maar ik heb er geen overwegende bezware:: tegen. Ik dacht, dat we het zo op moesten vatten dat de mogelijkheid bestaat dat de vergadering 4 uur mag duren, maar dat het niet op aangelegd moet worden dat hij persé 4 uren zal duren. Ik zou graag een beroep doen op collegae raadsleden en ook op de voorzitter, om alles te doen om te trachten die 4 uur te bekorten. Dan is er verder nog de mogelijkheid om in bij zondere gevallen de vergadering nog langer dan 4 uur te laten duren. Ik zou toch ook willen benadrukken dat er inderdaad zeer bijzondere uitzonderingsgevallen moeten zijn om de raadsver gaderingen te verlengen. Ik dacht dat daar uiteindelijk niemand mee gediend was. De heer Buijs (P.v.d.A.): Ja voorzitter, wij hebben het op onze steunfractieve.rgadering vergeleken met de eigenschappen van een gas, ieder gas wat je in wat voor ruimte dan ook stopt, vult altijd die ruimte. Dat is een natuurkundige wet. Ik denk, dat dat ook met ver gaderen zo is. Als je een bepaalde tijd afspreekt wordt die ruimte altijd gevuld. Twee opmerkingen daarom, wij hadden eventueel de suggestie willen doen, maar die is wellicht praktisch niet 2P. goed te verwezenlijken, dat men halverwege -de-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 74