-4.-
-22-
We weten anderzijds, dat we, juist door deze belasting met
een complexe zaak bezig zijn.
Het is een belasting, die door de wetgever is ingesteld en
daar hebben we aan te voldoen.
We hebben ons best gedaan, uw 'raad heeft zijn best gedaan ten
opzichte van de samenstelling van de verordening en ook de
samenstelling en opzet van de belasting als zodanig, maar we
weten dat het heel erg moeilijk is voor de inwoners om te
begijpen. Nu wordt er opnieuw getaxeerd, dat zijn we eens in
de 5 jaar verplicht.
We kunnen zeggen, de belastingopbrengst zal niets meer zijn,
maar we weten vooruit dat verschuivingen zeker plaats vinden.
Dat is ook door de heer Rijsdorp (V.V.D.) aangegeven, maar
het is inderdaad een hele complexe zaak en we hebben ook afge
sproken dat we zoveel mogelijk proberen om te publiceren, voor
zover wij het aan de mensen duidelijk kunnen maken, wat er aan
de hand is.
De overzichten die u vraagt, zullen naar alle waarschijnlijk
heid zeker aan de orde komen, wanneer de taxaties verricht zijn,
want we zijn zelf ook benieuwd hoe de verschuivingen plaats
vinden.
U krijgt de gelegenheid om er over te discussiëren.
Anderzijds is het erg moeilijk om een andere koers te varen dan
de koers die wij ingegaan zijn.
Er is nog maar 1 gemeente in Nederland, als ik goed gelezen heb,
die nog niet tot het heffen van deze belasting is overgegaan.
Er zijn gemeenten, die naast deze belasting ook nog rioolbe
lasting en dergelijke belastingen heffen, waardoor de zaak nog
onduidelijker wordt.
Oudenbosch heeft ook een rioolbelasting. Als college zijn we
van mening, dat het erg moeilijk zal zijn om de onvrede over
deze belasting bij de burgerij weg te nemen.
Kunt u accoord gaan met het antwoord?
We zullen proberen om in ieder geval onze ingezetenen en onze
inwoners bekend te maken met deze belasting, zoals op dit
moment de zaak is getaxeerd en is uitgelegd.
Hierna gaat de raad zonder hoofdelijke stemming akkoord met
het ontwerp- antwoord aan de heer Koremans.
Wijziging van het reglement van orde voor de vergaderingen
van de gemeenteraad.
De heer Koevoets:
Mijnheer de voorzitter, persoonlijk ben ik wel tegen de voorge
stelde 4 uren, aangezien het ook onder werktijd niet mogelijk
is om een normaal fatsoenlijk mens bezig te houden, zonder
koffiepauze of iets dergelijks.
Dat krijgt men er bij geen een c.a.o.-bespreking door. En verder,
ben ik er ook tegen dat de vergaderingen worden gehouden van
half 8 tot half 12.
Als de heren 4 uren willen vergaderen stel ik voor om te
beginnen om half 7 of 7 uur, anders ben ik tegen dit voorstel.
De heer Taks:
Ja, voorzitter, de verlenging tot 4 uur, ik ben er ook niet
zo erg enthousiast over, maar ik heb er geen overwegende bezware::
tegen.
Ik dacht, dat we het zo op moesten vatten dat de mogelijkheid
bestaat dat de vergadering 4 uur mag duren, maar dat het niet
op aangelegd moet worden dat hij persé 4 uren zal duren.
Ik zou graag een beroep doen op collegae raadsleden en ook
op de voorzitter, om alles te doen om te trachten die 4 uur
te bekorten. Dan is er verder nog de mogelijkheid om in bij
zondere gevallen de vergadering nog langer dan 4 uur te laten
duren. Ik zou toch ook willen benadrukken dat er inderdaad zeer
bijzondere uitzonderingsgevallen moeten zijn om de raadsver
gaderingen te verlengen.
Ik dacht dat daar uiteindelijk niemand mee gediend was.
De heer Buijs (P.v.d.A.):
Ja voorzitter, wij hebben het op onze steunfractieve.rgadering
vergeleken met de eigenschappen van een gas, ieder gas wat je
in wat voor ruimte dan ook stopt, vult altijd die ruimte.
Dat is een natuurkundige wet. Ik denk, dat dat ook met ver
gaderen zo is. Als je een bepaalde tijd afspreekt wordt die
ruimte altijd gevuld. Twee opmerkingen daarom, wij hadden
eventueel de suggestie willen doen, maar die is wellicht
praktisch niet 2P. goed te verwezenlijken, dat men halverwege
-de-