-47- Het criterium moet echter zijn het soort onderwerp. Dus zaken, die de belangen van de gemeente duidelijk zouden schaden, moeten in een besloten commissievergadering behandeld worden, bijvoorbeeld een voorbereidingsbesluit. Ik vind dan ook, dat een besloten commissievergadering geen must moet zijn iedere maand. Besloten commissievergaderingen moeten in principe mogelijk blijven, maar niet als vaste regel iedere maand. Dus altijd openbaar en alleen besloten als er onderwerpen voor zijn. Dan kom ik aan de 5 punten in uw voorstel. Op punt 1 een volmondig ja. Op punt 2 ja, maar dan met de restrictie, dat het zo beperkt mogelijk moet zijn en niet als regel wordt vastgelegd. Op punt 3 nee. Ik vind een fractievoorzittersoverleg een zeer gevaarlijke ontwikkeling. Punt 4 ook ja; zoals het hier is geredigeerd, kan ik er vol mondig mee instemmen. Punt 5* voor speciale commissies is het gewenst, maar voor de 3 vaste commissies van advies en bijstand lijkt mij het opnemen van niet raadsleden een versluiering van politieke afweging en verantwoordelijkheid. Het argument, dat wel gehanteerd wordt om niet-raadsleden op te nemen in die drie vaste commissies is, dat men dan deskundigen in de commissie op zou kunnen nemen. Ik vind dat ook een versluiering van het politiek afwegen; er wordt dan een technocratisch element ingebracht. Mijn laatste vraag is: wanneer kunnen we de nodige voorstellen verwachten De voorzitter: Wij hebben nog geen voorstel gedaan, maar getracht de discussiestof in een nota te verwerken, ook de voor- en nadelen en daaruit gedestilleerd een vijftal vragen. Komt er een positief antwoord op vraag 1dan zal er een be paalde regeling moeten komen t.a.v. de overige zaken. Is er op een of meerdere punten een negatief antwoord, dan is het duidelijk dat op deze punten niets hoeft te worden geregeld. -Het-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 336