-47-
Het criterium moet echter zijn het soort onderwerp.
Dus zaken, die de belangen van de gemeente duidelijk zouden
schaden, moeten in een besloten commissievergadering behandeld
worden, bijvoorbeeld een voorbereidingsbesluit.
Ik vind dan ook, dat een besloten commissievergadering geen
must moet zijn iedere maand.
Besloten commissievergaderingen moeten in principe mogelijk
blijven, maar niet als vaste regel iedere maand.
Dus altijd openbaar en alleen besloten als er onderwerpen voor
zijn.
Dan kom ik aan de 5 punten in uw voorstel.
Op punt 1 een volmondig ja. Op punt 2 ja, maar dan met de
restrictie, dat het zo beperkt mogelijk moet zijn en niet als
regel wordt vastgelegd.
Op punt 3 nee. Ik vind een fractievoorzittersoverleg een zeer
gevaarlijke ontwikkeling.
Punt 4 ook ja; zoals het hier is geredigeerd, kan ik er vol
mondig mee instemmen. Punt 5* voor speciale commissies is het
gewenst, maar voor de 3 vaste commissies van advies en bijstand
lijkt mij het opnemen van niet raadsleden een versluiering van
politieke afweging en verantwoordelijkheid.
Het argument, dat wel gehanteerd wordt om niet-raadsleden
op te nemen in die drie vaste commissies is, dat men dan
deskundigen in de commissie op zou kunnen nemen.
Ik vind dat ook een versluiering van het politiek afwegen;
er wordt dan een technocratisch element ingebracht.
Mijn laatste vraag is: wanneer kunnen we de nodige voorstellen
verwachten
De voorzitter: Wij hebben nog geen voorstel gedaan, maar
getracht de discussiestof in een nota te verwerken, ook de
voor- en nadelen en daaruit gedestilleerd een vijftal vragen.
Komt er een positief antwoord op vraag 1dan zal er een be
paalde regeling moeten komen t.a.v. de overige zaken.
Is er op een of meerdere punten een negatief antwoord,
dan is het duidelijk dat op deze punten niets hoeft te worden
geregeld.
-Het-