-30-
Spreker zegt dat die lijn eerst goed bestudeerd moet worden
voordat tot grote investeringen wordt overgegaan. Spreker
merkt voorts op dat de heer Rijsdorp (V.V.D.) heeft voorge
rekend dat de paardenbaan een fors verlies zal opleveren in
plaats van winst. Spreker zegt dat de heer Rijsdorp (V.V.D.)
daar helemaal gelijk in heeft en hij baseert dat op de naar
zijn mening veel te hoge inschatting van de baten. Spreker zegt
dat het hem onmogelijk lijkt dat die paardenbaan één op de
vier dagen volledig de hele dag door constant draait en dat
men met 25% van een volledig gebruik te hoog zit. Daardoor zal
de opbrengst aanzienlijk lager zijn. Spreker zegt dat als men
de bezoekersaantallen beziet, zoals in het jaaroverzicht
zijn opgenomen, gemiddeld 2.000 per dag, dat zou inhouden dat
er 240 ritten gemiddeld per dag zouden zijn. Gelet echter op
al de voorzieningen die er in het park zijn, zegt spreker te
geloven, dat er niet meer dan 10% van die bezoekers iedere
dag van die paardenbaan gebruik gaan maken.
In het voorstel echter staat dat er meer dan 10% die paarden
baan zal gaan gebruiken.
Ten aanzien van de fietscrossbaan merkt de heer Buijs (P.v.d.A.
op dat een bedrag van 500,per fiets wel erg hoog geraamd
is. Spreker pleit er voor om voor de aanschaf van die fietsen
offerte te vragen bij leveranciers binnen de gemeente.
Met betrekking tot de te treffen voorzieningen op de camping
pleit spreker voor het houden van een aanbesteding onder de
aannemers binnen de gemeente, omdat zijn fractie de indruk
heeft dat de geraamde bedragen relatief erg hoog zijn.
Ten aanzien van de verbreding van het toegangspad naar de
Camping, merkt de heer Buijs (P.v.d.A.) op, dat de voorzitter
tijdens de commissievergadering gezegd heeft dat de problemen
die het verkeer komende vanaf de camping ondervindt, eigenlijk
wel meevallen, dat het wel eens een keer voorkomt dat het
minder goed gaat, maar dat het over het algemeen niet zo
ernstig is. Ru wordt echter in het voorstel vermeld dat het
verkeer, afkomstig van de camping bij regelmaat stagnatie
ondervindt. Spreker zegt, dat aan het voorstel om de toegangs
weg te verbreden en het representatieve van de camping meer
zichtbaar te maken zoveel nadelen zijn verbonden, dat hij zich
daarmee niet kan verenigen. Spreker zegt dat er voor die ver
breding een aantal bomen c.q. struiken moeten verdwijnen,
-maar-
-31-
maar dat er bij de stukken geen tekening ter inzage was gelegd
waaruit een en ander blijkt. Spreker deelt mede dat, indien de
werkzaamheden inderdaad conform het voorstel worden uitgevoerd,
op de Oude Antwerpsepostbaan binnen een afstand van enkele mete
verkeer komt vanaf het parkeerterrein, vanaf de nieuwe weg van
de Camping en vanaf de MommersstraatSpreker zegt van mening
te zijn dat de voordelen van de voorgestelde verbreding niet
opwegen tegen de nadelen die daaraan verbonden zijn voor de
verkeersveiligheid op de Oude Antwerpsepostbaan. Door middel va]
het aanbrengen van bijvoorbeeld enige paaltjes zou de stagnatie
die optreedt nabij de Bosbadhal ook kunnen worden voorkomen,
aldus spreker, die voorts mededeelt tegen dit onderdeel van
het voorstel te zijn.
De heer Rijsdorp (V.V.D.) merkt op dat dit een onderdeel zou
kunnen zijn van het verkeerscirculatieplan, waarop de voorzitter
mededeelt, dat deze zaak reeds ter sprake is geweest binnen
de werkgroep van het verkeerscirculatieplan.
De heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede van mening te zijn, dat een
ingang van het Bosbad inderdaad op een duidelijke wijze moet
worden aangegeven, maar dat zulks niet het geval hoeft te zijn
voor de camping, omdat daar voor het overgrote deel mensen komen
die daar al vele jaren een staanplaats hebben.
Spreker zegt dat het huidige representatieve karakter voldoende
is.
Met betrekking tot het gestelde door de heer van den Bosch
inzake de slagbomen, merkt de heer Buijs (P.v.d.A.) op dat de
raad daarover geen uitspraak mag doen, omdat daar geen krediet
voor wordt gevraagd.. Spreker zegt echter moeite te hebben met
de erg onpersoonlijke wijze waarop de mensen in de toekomst
de Camping op moeten. Spreker zegt bovendien twijfels te hebben
over de personele besparing, omdat het aantal personen dat in
een auto zit toch gecontroleerd zal moeten worden.
Concluderend deelt de heer Buijs (P.v.d.A.) mede dat hij tegen
de kredietverlening is voor de aanleg van een mechanische
paardenbaan, zulks gezien de zeer grote investering en de
onduidelijkheid van het algemene beleid voor het Bosbad, als
ook tegen de kredietverlening voor de verbreding van de toe
gangsweg naar de Camping.
-De-