-12- k0mt nog hij, dat de ruilverkaveling deze wegen gaat ^voeren en dat de ruilverkaveling hier toch nog een tijd [erkzaam blijft, een 8 a 10 jaar en dat de laatste top- of Slijtlaag pas aangebracht wordt hij de oplevering van het werk. icht in de tussentijd hlijken, dat de voorzieningen te gering lijn geweest of de constructie van onvoldoende kwaliteit, dan joudt dat in, dat we er toch een aantal jaren garantie op hebben. i)e weg zal echt wel vdor de eindoplevering beproefd zijn van tage de te verwachten zware transporten in verband met de loerder ij bouw. leheerBuijs (P.v.d.A.) heeft moeite met de hoogte van het ledrag van de investering. Het zijn wegen, die verhard zijn In die toch jaarlijks bijzonder veel kosten aan onderhoud, let is geen gering bedrag, maar wanneer we de kapitaalslasten [an deze investering gaan vergelijken met de onderhoudskosten |n te verwachten onderhoudskosten, dan zullen die bedragen niet pel uit elkaar lopen. lat het asfalt betreft, dat het niet thuishoort in het buiten gebied: de plaatselijke commissie van de ruilverkaveling heeft Bewust gekozen voor asfalt, zeker in een veengebied, omdat in de praktijk gebleken is, dat de klinkerbestrating moeilijk gehand haafd kan blijven op een drassige ondergrond. Daarom wordt ge streefd naar een gesloten wegdek, waarvan het draagvermogen over pn breder vlak is verdeeld en daardoor ook verwacht mag worden, Sat zo'n weg langer in een goede staat zal kunnen blijven, pn ander argument is nog, dat het onderhoud van asfalt een Ptuk voordeliger is. fe-ljegrJCoevoetsi Ik wil alleen een opmerking plaatsen, omdat van bet breder draagvlak kant noch wal raakt, omdat F ln gebieden zandpalen onder de wegen aanbrengt om ze ael te houden. Daar waar de wielen rijden gaat de weg toch 0Bllaag of het nu alfalt of klinkers betreft, er komt een geul F Se weg. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 301