-17-
..Qok moet men .daarbij--stellen, dat een juiste, instelling van
het gemeentebestuur, maar ook van de burgerij van de grootste -
betekenis is, beide....moeten het algemeen belang als punt van
uitgang nemen en zich, met. inachtneming daarvan, openstellen
.voor de meningen van elkaar.
Met inachtneming-van bovenstaande zou het doen. meespreken van
het aanwezige publiek tijdens de openbare Commissievergaderingen
een goede zaak kunnen zijn.
6 Commissieleden verklaarden zich -tegen deelneming van
het publiek aan de discussies.
Een aantal commissieleden dacht overigens wel aan het
instellen van een z.g. "vragen-halfuur"Dit dient echter
wel streng-gereglementeerd te worden met een tijdige
schriftelijke melding vooraf.
Eén commissielid was er voorstander van om het publiek
na afloop van de vergadering gelegenheid te geven om over
de agendapunten iets te zeggen.
Moeten ook niet-raadsleden in een commissie zitting nemen?
In de commissie culturele zaken en sportzaken hebben niet-
raadsleden zitting. Zoals hierboven reeds is beschreven, kan
voor hen het openbaar maken van commissievergaderingen bezwaar
lijk zijn, evenals het meespreken door het aanwezige publiek.
Daarnaast kan worden gesteld, dat indien het aanwezige publiek
in de gelegenheid wordt gesteld om mee te spraken, zij reeds een
bijdrage levert in de beleidsvoorbereiding.
Bovendien speelt in deze ook het kostenaspect een rol, omdat
voor niet-raadsleden presentiegeld zal moeten worden betaald.
Ook dient men zich af te vragen wie er als niet-raadslid in een
commissie zal moeten worden benoemd. De kans is nl. erg groot dat
politieke fracties kandidaten naar voren zullen schuiven,
waardoor het evenwicht in de huidige commissies qua samenstelling
ernstig kan worden verstoord, waardoor de besluitvorming binnen
de raad weer op moeilijkheden zal stuiten.
-Eén-