-14-
nnsitie van de ambtenaar als adviseur in openbare com-
missieversaderinigen.
U])e verhouding tussen ons ctj-Hreg-e en de interne adviseurs,
L aismede tussen deze en de commissie kan door een vergaande
openbaarheid schade worden berokkend. Het is nl. niet uit-
togesloten c.q. onmogelijk dat ambtenaren in hun adviezen
ir terughoudender zullen blijken te zijn dan in het geval zij
Lvrijttlt achter gesloten, deuren hun mening zouden kunnen
r zeggen. Daarnaast wordt", ennp gewezen dat door in open-
Ér baarheid tredende meningsverschillen tussen de ambtenaar en
L-tte verantwoordelijke politicus schade aan laatstgenoemde
kan worden berokkend.
I Eén commissielid was het niet geheel duidelijk wat_.
wordt bedoeld met mogelijke schade voor de verantwoorde
lijke politicus bij meningsverschillen tussen deze en
de ambtenaar.
Opm.Bedoeld wordt: wanneer de ambtenaar gelijk blijkt
te hebben en de politicus zodoende zijn mening
dient te herzien.
Vervolgens kan daarbij worden gesteld dat men in beslotenheid
Teerder geneigd zal zijn tot het sluiten van een compromis,
|n plaats van uit politieke overwegingen op zijn stuk te
Blijven staan.
ten ambtenaar zou zijn inbreng_ in een discussie moeten hebben,
luiks na-uitnodiging door de voorzitter van de commissie,
Iventueel na een. verzoek van een commissielid.
|e ambtelijk adviseur zou ook actief in een discussie moeten
tonen inhaken, wanneer Hij meent dat feitelijkheden aan-
PHing dan wel correctie behoeven. De huidig gegroeide
praktijk in deze werkt tot volle tevredenheid.
Een commissielid merkte op, dat wat hem betreft de
ambtenaar op voet van gelijkheid aan de besprekingen
mag deelnemen -(niet aan de besluitvorming). Hij had
geen enkel bezwaar tegen dat de ambtenaar zijn
eigen mening naar voren brengt.
I hierop aansluitend komt de vraag hoe de verhouding van
dienaar tot het raadslid/commissielid buiten vergaderingen
zlJn-> in het bijzonder wat betreft de informatieverstrekking.