-12- Immers voorlegging ervan -aan de commissie in dat stadium is slechts een fase in de.beleidsvoorbereiding en bedoeld - om in een zo vroeg mogeli jk stadium op de hoogte te raken -van het gevoelen van de commissie. -Onderwerpen voor-een openbare commissievergadering dienen zoveel mogelijk afgerond te zijn tot een voorstel dat uit gaat van ons college. In allegevallen zouden de voorstellen door ons college ondertekend c.q. geparafeerd dienen te zijn. In bepaalde gevallen zou de procedure in de beleidsvorming dan als volgt kunnen zijn:- ons college brengt een onderwerp ter advisering in een besloten commissie c.q. in het fractievoorzittersoverleg. Na behandeling door en met advies van de commissie c.q. van-de fractievoorzitters, komt het •betreffende onderwerp terug bij ons college, waarna door ons een standpunt wordt ingenomen. Vervolgens vindt behandeling plaats in een openbare commissie vergadering. Na kennisname van dit advies en een eventuele herziening van ons standpunt wordt het pre-advies aan de raad voorgelegd. Zoals vermeld kan een commissie, via haar voorzitter, ver zoeken om een onderwerp in de openbaarheid te behandelen. Een dergelijk verzoek wordt door ons college beoordeeld. Zou een commissie weigeren een onderwerp in besloten vergadering te behandelen, dan zou ons college in de ge legenheid moeten worden gesteld of om het gehele ontwerp voorstel terug te nemen of het verder voor te bereiden, zonder advies van de commissie., danwel het alsnog in de openbare commissie brengen. Het voorgaande zou niet uit hoeven te sluiten, dat ons college ontwerp-voorstellen rechtstreeks ter advisering ln een openbare commissievergadering kan brengen. Uiteraard zal zulks afhankelijk moeten worden, gesteld van de aard en van Het voldoende afgerond zijn van het betreffende ontwerp voorstel. -Eén-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 278