-5-
De gemeente mag bij. de door haar krachtens artikel.4, 4e lid,-ge
stelde nadere regelen (in haar openbaarheidsverordening) deze
uitzonderingsgronden.vnade.r- invullen, doch niet zodanig, dat daarmede
de..uitzond-eringsgrondea-vanalle kracht wordes-ontdaan. Dat zou
het geval zijn, wanneer-de gemeente zou kunnen bepalen, dat (vrij
wel) alle ambtelijke adviezen voortaan openbaar zijn.
¥ast staat inmiddels dat men voor het incidenteel openbaren
-van ambtelijke' adviezen,, inclusief persoonlijkebeleidsop
vattingen onder. de.eerder, genoemde voorwaarden kan uitwijken naar
artikel 2 W.O.B.
Dit artikel lent -watdat betreft enige ruimte. Maar deze ruimte
van artikel 2 gaat niet zo ver dat de gemeentelijke wetgever
in een openbaarheidsverordening zou kunnen bepalen, dat alle
ambtelijke .adviezen openbaar zijn. Wanneer dit-nl. wel het
geval zou zijn, wordt daarmede de uitzonderingsbepaling van
artikel 1, tweede lid, W.O.B. geheel zinloos. Zij zou dan van nul
en generlei betekenis zijn. Deze uitzonderingsgrond i-s echter niet
zonder reden in de wet opgenomen.- Zij geeft uiting-aan de opvatting
van de wetgever, dat persoonlijke beleidsopvattingen van ambtenaren
in het algemeen niet openbaar behoren te worden gemaakt. Openbaar
heid van persoonlijke beleidsopvattingen kan (in het algemeen) het
stelsel- van politieke... verantwoordelijkheid van de bestuurders aan
tasten. .-.Da regering houdt evenwel onverkort .vast .aan de politieke
verantwoordelijkheid van de bestuurders en wil de ambtelijke
verantwoordelijkheid (tegenover de bestuuders). daarvan gescheiden
houden.
De wetgever acht het geoorloofd, dat persoonlijke beleids
opvattingen van ambtenaren, via de weg van artikel.2 W.O.B.
incidenteel openbaar worden gemaakt. Het gaat dan om adviezen van
hoofden van dienst, die als het ware een eindprodukt zijn van de
interne beleidsadvisering. De regeling acht dan de zuiverheid van de
verhouding tussen adviseurs en geadviseerde niet geschaad. Hetzelfde
geldt voor incidentele openbaarmaking .van adviezen van andere ambte
naren dan de genoemde, .hoofden van dienst. De wetgever acht het niet
geoorloofd, dat in een openbaarheidsverordening- wordt bepaald, dat
a-He ambtelijke adviezen openbaar zijn.
-Ten-