-4- Laar wordt bepaald, dat .een- verzoek om informatie, vervat, in Eocumenten, die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad, Lrdt ingewilligd behoudens voor .zover het betrekking heeft op: L) gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op L...zichzelf een onvolledig en daarroor vertekend beeld zouden geven; by) persoonlijke beleidsopvattingen van bewindslieden, bestuurders L of ambtenaren. Over-de in deze documenten vervatte feitelijke p gegevens over de aangelegenheid, waarop het verzoek betrekking 1:- -heeft, uit-die gegevens afgeleide prognoses en beleids- p alternatieven, wordt wel-Informatie verstrekt. Het is duidelijk, dat hier gedoeld wordt op de zgn. ambtelijke Baast het nieuwe recht op informatie schept de O.Br nog [twee verplichtingen. Irtikel 2 van de wet legt het. overheidsorgaan (lees: het gemeentelijk bestuursorgaan) dat het rechtstreeks aangaat-de Blicht op uit eigen beweging (actief) informatie te verschaffen |ver het beleid, waaronder begrepen de voorbereiding en de litvosring daarvan, zodra dit in het belang is van een goede |n democratische bestuursvoering. - Artikel 3 van de wet bepaalt tenslotte, dat de gemeente- pe. bestuursorganen de adviezen openbaar maken, die met het pop het te vormen beleid aan haar zijn uitgebracht door p-anbtelijke adviescommissies Iet-ambtelijke adviescommissies zijn colleges, die tot taak pen het adviseren van gemeentelijke bestuursorganen en Parvan geen ambtenaren .s.tem-hebbend lid zijn, tot wier functie e._oort het adviseren van de gemeentelijke bestuursorganen, Problematiek, waarvoor de commissie is ingesteld. flierboven reeds genoemd algemene uitzonderingsgronden F -^l—4—W.O.B. ook van toepassing op de actieve (adviezen. Pformatieplicht van artikel 2 en het openbaar maken van ad- -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 270