-4-
Laar wordt bepaald, dat .een- verzoek om informatie, vervat, in
Eocumenten, die zijn opgesteld ten behoeve van intern beraad,
Lrdt ingewilligd behoudens voor .zover het betrekking heeft op:
L) gegevens die nog in bewerking zijn of die, hoewel gereed, op
L...zichzelf een onvolledig en daarroor vertekend beeld zouden
geven;
by) persoonlijke beleidsopvattingen van bewindslieden, bestuurders
L of ambtenaren. Over-de in deze documenten vervatte feitelijke
p gegevens over de aangelegenheid, waarop het verzoek betrekking
1:- -heeft, uit-die gegevens afgeleide prognoses en beleids-
p alternatieven, wordt wel-Informatie verstrekt.
Het is duidelijk, dat hier gedoeld wordt op de zgn. ambtelijke
Baast het nieuwe recht op informatie schept de O.Br nog
[twee verplichtingen.
Irtikel 2 van de wet legt het. overheidsorgaan (lees: het
gemeentelijk bestuursorgaan) dat het rechtstreeks aangaat-de
Blicht op uit eigen beweging (actief) informatie te verschaffen
|ver het beleid, waaronder begrepen de voorbereiding en de
litvosring daarvan, zodra dit in het belang is van een goede
|n democratische bestuursvoering.
- Artikel 3 van de wet bepaalt tenslotte, dat de gemeente-
pe. bestuursorganen de adviezen openbaar maken, die met het
pop het te vormen beleid aan haar zijn uitgebracht door
p-anbtelijke adviescommissies
Iet-ambtelijke adviescommissies zijn colleges, die tot taak
pen het adviseren van gemeentelijke bestuursorganen en
Parvan geen ambtenaren .s.tem-hebbend lid zijn, tot wier functie
e._oort het adviseren van de gemeentelijke bestuursorganen,
Problematiek, waarvoor de commissie is ingesteld.
flierboven reeds genoemd algemene uitzonderingsgronden
F -^l—4—W.O.B. ook van toepassing op de actieve
(adviezen.
Pformatieplicht
van artikel 2 en het openbaar maken van ad-
-De-