-16- Daarom ook zegt spreker het verwijt dat het college alleen maar wensen uit en overgenomen heeft van anderen en dat het geen eigen geluid heeft laten horen ten stelligste te moeten ont kennen. Ook in het verleden is duidelijk aandacht geschonken aan de klachten over geluidshinder en veiligheid. Spreker verwijst naar de maatregelen die op verzoek van het college zijn getroffen ten aanzien van de verlegging van de in- en uitvliegroutes, het rampenplan en het stuntvliegen. Het is dan ook geen holle frase als het college zegt dat het alles in het werk zal stellen om de vliegveiligheid te maximaliseren en ook de overlast en hinder te heperken, dat wil zeggen dat het college daarmee actief bezig zal zijn. Spreker deelt mede dat hiermede ook de opmerkingen van de heer Buijs (P.v.d.A.) zijn beantwoord, waar het betreft het uit- knippen van brieven van derden en de vliegveiligheid. Voorts deelt spreker mede met de heer Buijs (P.v.d.A.) van mening te zijn dat de sportvliegerij hinder veroorzaakt en ook niet zonder hinder is. Spreker zegt te hopen dat juist door toepassing van de bepalingen van de gewijzigde Lucht vaartwet die hinder zoveel mogelijk zal worden beperkt. De vast te stellen nieuwe grenswaarde zal ook duidelijk be paald worden in overleg met het gemeentebestuur en met de omwonenden. Voorts deelt de voorzitter mede dat het college de economische doelstelling in het commentaar heeft opgenomen om duidelijk te laten zien waarom het vliegveld daar is gekomen. Dat is ge beurd in samenwerking met de W.E.B. omdat in de infrastructuur van West-Brabant een dergelijk vliegveldje past. Spreker zegt dat het uiteraard moeilijk valt te bewijzen dat de infrastructuur, de industrievestiging in West-Brabant en werkgelegenheid minder zou zijn geweest als het vliegveld er niet geweest was. Wel is het zo dat het vliegveld inderdaad voor zakenvluchten wordt gebruikt, waardoor de economische doelstelling in zijn algemeenheid als juist moet worden beoordeeld. Ten aanzien van de opmerking van de heer Buijs (P.v.d.A.) dat er geen beleid is ten opzichte van de vlieg velden, merkt de voorzitter op, dat dat inderdaad zo is, omdat men reeds vanaf 1970 wacht op het Struktuurschema Burgerluchtvaartterreinen, waarvan hij onlangs heeft vernomen, dat dat hopelijk in 1979 is te verwachten. -Daarin- -17- Daarin zal duidelijk tot uitdrukking komen welke vliegvelden en vliegveldjes van belang zijn om te behouden en welke niet. Spreker zegt dat de veiligheid van de vliegeniers en de over last van de inwoners verband houdt met het aantal vliegbe wegingen, maar dat het college op dit moment geen bevoegdheden heeft om deze te beperken. Uit andere hoofde wordt echter wel geprobeerd om daaraan iets te doen. Zulks zal zeker ook bij de zonering zeer exact en concreet aan de orde komen. Voorts deelt de voorzitter mede dat het college niet verantwoor lijk kan worden gesteld voor het misschien wat dubieus overge komen intervieuw met de havenmeester. Spreker zegt dat er geen sprake is van uitbreiding, maar uitsluitend van verlegging van het veld, hetgeen overigens ook de heer Burggraaf van de Rijksluchtvaartdienst tijdens de hoorzitting te Bosschenhoofd reeds heeft gezegd. De heer Buijs (P.v.d.A.) merkt op dat de voorzitter geen uit spraak doet over een uitbreiding van de soort vliegtuigen, zowel qua grootte als qua aantal. De voorzitter verwijst de heer Buijs (P.v.d.A.) naar het gestelde op pagina 2 van het commentaar, alwaar staat dat het de eigenaar van een openbaar vliegveld in Nederland niet is toegestaan reklame- en sportvliegerij te beperken. De heer Buijs (P.v.d.A.) vraagt wat in deze de mening is van het college ten aanzien van de intensiteit en de aard van de vliegtuigen op Seppe. De voorzitter antwoordt hierop dat het college alle mede werking zal geven om de procedures zo spoedig mogelijk in te zetten en daarin ook actief zal meewerken, waarbij zeker het maximum voor de eigen inwoners zal worden bekeken. Naar aanleiding van de opmerking van de heer Rijsdorp (V.V.D.) deelt de voorzitter mede dat het bestemmingsplan inderdaad een instrument is voor het afwegen van het beleid, maar dat hij zulk heeft omgebogen, omdat er in deze meerdere procedures zijn te verwachten die nadere regelen zullen stellen. -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 25