-16-
Daarom ook zegt spreker het verwijt dat het college alleen maar
wensen uit en overgenomen heeft van anderen en dat het geen
eigen geluid heeft laten horen ten stelligste te moeten ont
kennen. Ook in het verleden is duidelijk aandacht geschonken
aan de klachten over geluidshinder en veiligheid.
Spreker verwijst naar de maatregelen die op verzoek van het
college zijn getroffen ten aanzien van de verlegging van de
in- en uitvliegroutes, het rampenplan en het stuntvliegen.
Het is dan ook geen holle frase als het college zegt dat het
alles in het werk zal stellen om de vliegveiligheid te
maximaliseren en ook de overlast en hinder te heperken, dat
wil zeggen dat het college daarmee actief bezig zal zijn.
Spreker deelt mede dat hiermede ook de opmerkingen van de heer
Buijs (P.v.d.A.) zijn beantwoord, waar het betreft het uit-
knippen van brieven van derden en de vliegveiligheid.
Voorts deelt spreker mede met de heer Buijs (P.v.d.A.) van
mening te zijn dat de sportvliegerij hinder veroorzaakt en
ook niet zonder hinder is. Spreker zegt te hopen dat juist
door toepassing van de bepalingen van de gewijzigde Lucht
vaartwet die hinder zoveel mogelijk zal worden beperkt.
De vast te stellen nieuwe grenswaarde zal ook duidelijk be
paald worden in overleg met het gemeentebestuur en met de
omwonenden.
Voorts deelt de voorzitter mede dat het college de economische
doelstelling in het commentaar heeft opgenomen om duidelijk te
laten zien waarom het vliegveld daar is gekomen. Dat is ge
beurd in samenwerking met de W.E.B. omdat in de infrastructuur
van West-Brabant een dergelijk vliegveldje past.
Spreker zegt dat het uiteraard moeilijk valt te bewijzen dat
de infrastructuur, de industrievestiging in West-Brabant en
werkgelegenheid minder zou zijn geweest als het vliegveld er
niet geweest was. Wel is het zo dat het vliegveld inderdaad
voor zakenvluchten wordt gebruikt, waardoor de economische
doelstelling in zijn algemeenheid als juist moet worden
beoordeeld. Ten aanzien van de opmerking van de heer Buijs
(P.v.d.A.) dat er geen beleid is ten opzichte van de vlieg
velden, merkt de voorzitter op, dat dat inderdaad zo is,
omdat men reeds vanaf 1970 wacht op het Struktuurschema
Burgerluchtvaartterreinen, waarvan hij onlangs heeft vernomen,
dat dat hopelijk in 1979 is te verwachten.
-Daarin-
-17-
Daarin zal duidelijk tot uitdrukking komen welke vliegvelden
en vliegveldjes van belang zijn om te behouden en welke niet.
Spreker zegt dat de veiligheid van de vliegeniers en de over
last van de inwoners verband houdt met het aantal vliegbe
wegingen, maar dat het college op dit moment geen bevoegdheden
heeft om deze te beperken. Uit andere hoofde wordt echter wel
geprobeerd om daaraan iets te doen. Zulks zal zeker ook bij de
zonering zeer exact en concreet aan de orde komen.
Voorts deelt de voorzitter mede dat het college niet verantwoor
lijk kan worden gesteld voor het misschien wat dubieus overge
komen intervieuw met de havenmeester. Spreker zegt dat er geen
sprake is van uitbreiding, maar uitsluitend van verlegging van
het veld, hetgeen overigens ook de heer Burggraaf van de
Rijksluchtvaartdienst tijdens de hoorzitting te Bosschenhoofd
reeds heeft gezegd.
De heer Buijs (P.v.d.A.) merkt op dat de voorzitter geen uit
spraak doet over een uitbreiding van de soort vliegtuigen,
zowel qua grootte als qua aantal.
De voorzitter verwijst de heer Buijs (P.v.d.A.) naar het
gestelde op pagina 2 van het commentaar, alwaar staat dat het
de eigenaar van een openbaar vliegveld in Nederland niet is
toegestaan reklame- en sportvliegerij te beperken.
De heer Buijs (P.v.d.A.) vraagt wat in deze de mening is van
het college ten aanzien van de intensiteit en de aard van de
vliegtuigen op Seppe.
De voorzitter antwoordt hierop dat het college alle mede
werking zal geven om de procedures zo spoedig mogelijk in te
zetten en daarin ook actief zal meewerken, waarbij zeker het
maximum voor de eigen inwoners zal worden bekeken.
Naar aanleiding van de opmerking van de heer Rijsdorp (V.V.D.)
deelt de voorzitter mede dat het bestemmingsplan inderdaad een
instrument is voor het afwegen van het beleid, maar dat hij zulk
heeft omgebogen, omdat er in deze meerdere procedures zijn te
verwachten die nadere regelen zullen stellen.
-De-