Spreker zegt dat zijn fractie dit vastgelegd zou willen zien
in een witboek, zodat zwart en wit eens goed tegenover elkaar
gesteld kunnen worden.
De voorzitter merkt op dat uiteraard de meningen nogal uit
eenlopen, en dat er toch wel lijnen zijn die elkaar raken.
Spreker deelt mede, dat de heer Koevoets heeft gezegd dat het
college geen eigen visie heeft getoond. Spreker zegt van
mening te zijn dit te moeten ontkennen. Het college heeft ge
zegd dat de bevoegdheden van het gemeentebestuur erg beperkt
zijn, maar de visie die in het commentaar zit is zeker dat
het college met alles zal pogen om de vliegveiligheid te
maximaliseren en de hinder en overlast zoveel mogelijk te be
perken.
Dat is in eerste instantie het beleid en bovendien zal het
college binnen de procedures die nog volgen zorgen dat het
maximale wordt bereikt. Spreker deelt mede dat het college
reeds duidelijk op schrift heeft gesteld dat er geen uitbreiding
zal plaats vinden, maar zulks is ook te vinden in het ontwerp
Streekplan West-Brabant en in het vigerende Streekplan van
1970, waar in staat dat het Vliegveld Seppe gezien zijn
ligging geen verdere uitbreiding verdraagt. Dit is een uit
spraak van de provincie. Ook de Minister van Verkeer en Water
staat heeft in zijn brief van 4 september 1978, betrekking
hebbend op het ontwerp bestemmingsplan luchtvaartterrein Seppe
medegedeeld, dat alhoewel het hier nog niet aan de orde is,
bij een verslechtering van de grasmat, uit veiligheidsover
wegingen een verharding op Seppe noodzakelijk zou kunnen
maken. Indien tot die verharding wordt overgegaan op grond van
die overwegingen alleen, zal de lengte van de verharde baan
dezelfde moeten blijven als die van de huidige grasbaan, waar
door er geen wijziging optreedt in het gebruik. De voorzitter
zegt dat dit een duidelijke uitspraak is en voegt hieraan toe
dat er nogal wordt verwezen naar het in voorbereiding zijnde
bestemmingsplan dat als ontwerp ter discussie is bij de
Rijksluchtvaartdienst en het provinciaal bestuur, maar dat de
bestemmingsplanprocedure in verband met de wijziging van de
Luchtvaartwet slechts een ondergeschikt punt uitmaakt.
-De-
-15-
De vraag is zelfs gesteld en die wordt ook in de toelichting o
die wijziging gesteld of de gemeente het recht heeft om binnen
zijn bestemmingsplan bepaalde regelingen te treffen ten aanzie
van het gebruik van het veld. En dat komt omdat er naast het
bestemmingsplan nog een aanwijzigingsprocedure moet worden
gevolgd in verband met de verlegging van de startbaan en boven
dien moet er een geluidszonevaststelling komen. Dat zijn twee
procedures die veel verder gaan dan een bestemmingsplan. Er
dient derhalve een geluidszone rond het vliegveld te worden
vastgesteld, waarbuiten de geluidsbelasting door landende en
opstijgende luchtvaartuigen een vastgestelde grenswaarde niet
mag worden overschreden. In die eenheid, waarin de grenswaarde
zal worden uitgedrukt, zal rekening gehouden moeten worden
gehouden met de aard en de omvang van het vliegveld, anders kan
men niet tot een maximale grenswaarde komen. Daarbij zal ook
rekening gehouden moeten worden met de vlootsamenstelling. Als
de raad zegt dat men een en ander via parkeerterreinen binnen
het bestemmingsplan kan regelen, dan zegt de wet "nee", want
dat moet worden geregeld binnen de vaststelling van de
geluidszone. Daarbij wordt natuurlijk ook rekening gehouden me
de tijdstippen waarop het geluid geproduceerd wordt. De beide
procedures voldoen helemaal aan de voorwaarden en aan de ken
merken van de planologische kernbeslissingen, d.w.z. dat daarb
meerdere departementen zijn betrokken. Voorts deelt spreker
mede dat er dan ook planologisch overleg wordt gepleegd met de
lagere overheden, t.w. de prpvincie en de gemeenten, terwijl
bovendien alle mogelijkheden zijn geschapen tot openbaarheid
en inspraak. Juist daarom is hier sprake van een planologische
kernbeslissing, d.w.z. dat er een commissie in het leven wordt
geroepen om de bezwaren te horen. Spreker zegt dat ingevolge
de wijziging van de Luchtvaartwet er eerst een geluidszone
zou moeten worden vastgesteld en daarna het bestemmingsplan.
Het vliegveld Seppe ligt momenteel in het vigerende bestemmings
plan in hoofdzaken, terwijl er, zoals gezegd, een nieuw
bestemmingsplan in voorbereiding is, met zijn eigen inspraak,
zijn eigen procedure en waarvoor ook zal worden gezorgd voor
de meest mogelijke openbaarheid. Spreker zegt dat men momenteel
weet wat er te wachten staat en welke mogelijkheden er zijn.
-Daarom-