Spreker zegt dat zijn fractie dit vastgelegd zou willen zien in een witboek, zodat zwart en wit eens goed tegenover elkaar gesteld kunnen worden. De voorzitter merkt op dat uiteraard de meningen nogal uit eenlopen, en dat er toch wel lijnen zijn die elkaar raken. Spreker deelt mede, dat de heer Koevoets heeft gezegd dat het college geen eigen visie heeft getoond. Spreker zegt van mening te zijn dit te moeten ontkennen. Het college heeft ge zegd dat de bevoegdheden van het gemeentebestuur erg beperkt zijn, maar de visie die in het commentaar zit is zeker dat het college met alles zal pogen om de vliegveiligheid te maximaliseren en de hinder en overlast zoveel mogelijk te be perken. Dat is in eerste instantie het beleid en bovendien zal het college binnen de procedures die nog volgen zorgen dat het maximale wordt bereikt. Spreker deelt mede dat het college reeds duidelijk op schrift heeft gesteld dat er geen uitbreiding zal plaats vinden, maar zulks is ook te vinden in het ontwerp Streekplan West-Brabant en in het vigerende Streekplan van 1970, waar in staat dat het Vliegveld Seppe gezien zijn ligging geen verdere uitbreiding verdraagt. Dit is een uit spraak van de provincie. Ook de Minister van Verkeer en Water staat heeft in zijn brief van 4 september 1978, betrekking hebbend op het ontwerp bestemmingsplan luchtvaartterrein Seppe medegedeeld, dat alhoewel het hier nog niet aan de orde is, bij een verslechtering van de grasmat, uit veiligheidsover wegingen een verharding op Seppe noodzakelijk zou kunnen maken. Indien tot die verharding wordt overgegaan op grond van die overwegingen alleen, zal de lengte van de verharde baan dezelfde moeten blijven als die van de huidige grasbaan, waar door er geen wijziging optreedt in het gebruik. De voorzitter zegt dat dit een duidelijke uitspraak is en voegt hieraan toe dat er nogal wordt verwezen naar het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan dat als ontwerp ter discussie is bij de Rijksluchtvaartdienst en het provinciaal bestuur, maar dat de bestemmingsplanprocedure in verband met de wijziging van de Luchtvaartwet slechts een ondergeschikt punt uitmaakt. -De- -15- De vraag is zelfs gesteld en die wordt ook in de toelichting o die wijziging gesteld of de gemeente het recht heeft om binnen zijn bestemmingsplan bepaalde regelingen te treffen ten aanzie van het gebruik van het veld. En dat komt omdat er naast het bestemmingsplan nog een aanwijzigingsprocedure moet worden gevolgd in verband met de verlegging van de startbaan en boven dien moet er een geluidszonevaststelling komen. Dat zijn twee procedures die veel verder gaan dan een bestemmingsplan. Er dient derhalve een geluidszone rond het vliegveld te worden vastgesteld, waarbuiten de geluidsbelasting door landende en opstijgende luchtvaartuigen een vastgestelde grenswaarde niet mag worden overschreden. In die eenheid, waarin de grenswaarde zal worden uitgedrukt, zal rekening gehouden moeten worden gehouden met de aard en de omvang van het vliegveld, anders kan men niet tot een maximale grenswaarde komen. Daarbij zal ook rekening gehouden moeten worden met de vlootsamenstelling. Als de raad zegt dat men een en ander via parkeerterreinen binnen het bestemmingsplan kan regelen, dan zegt de wet "nee", want dat moet worden geregeld binnen de vaststelling van de geluidszone. Daarbij wordt natuurlijk ook rekening gehouden me de tijdstippen waarop het geluid geproduceerd wordt. De beide procedures voldoen helemaal aan de voorwaarden en aan de ken merken van de planologische kernbeslissingen, d.w.z. dat daarb meerdere departementen zijn betrokken. Voorts deelt spreker mede dat er dan ook planologisch overleg wordt gepleegd met de lagere overheden, t.w. de prpvincie en de gemeenten, terwijl bovendien alle mogelijkheden zijn geschapen tot openbaarheid en inspraak. Juist daarom is hier sprake van een planologische kernbeslissing, d.w.z. dat er een commissie in het leven wordt geroepen om de bezwaren te horen. Spreker zegt dat ingevolge de wijziging van de Luchtvaartwet er eerst een geluidszone zou moeten worden vastgesteld en daarna het bestemmingsplan. Het vliegveld Seppe ligt momenteel in het vigerende bestemmings plan in hoofdzaken, terwijl er, zoals gezegd, een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding is, met zijn eigen inspraak, zijn eigen procedure en waarvoor ook zal worden gezorgd voor de meest mogelijke openbaarheid. Spreker zegt dat men momenteel weet wat er te wachten staat en welke mogelijkheden er zijn. -Daarom-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 24