-3-
-2-
Ofschoon voor de reconstructie van de in bestek I ge
noemde wegen een C.T.D.-subsidie van 70% van de werkelijke
kosten zal worden ontvangen, zal toch de resterende 50% van
de kosten door de gemeente Hoeven moeten worden bijgedragen.
Volgens de terzake ingediende en bij de stukken ter inzage
gelegde kostenbegroting worden de uitgaven per weg als volgt
geraamd
Moleneindsestraat 141-083,87
Eerste Molenweg - 470.000,
Brede Molenweg - 423-400,
Mosman - 485-465»
Brandbossestraatje -
Torendreef - 190.000,
Totaal
Zoals vermeld wordt door de Cultuur Technische Dienst in
deze kosten een subsidie verleend van 70% - derhalve 1196.964,21
zodat het verschil ten bedrage van 512.984,66 voor rekening van
de gemeente Hoeven blijft.
Deze bijdrage zal in 1980 c.q. 1981 moeten worden betaald.
Met betrekking tot de uitvoering van het werk merken wij op,
dat door de plaatselijke commissie voor de ruilverkaveling voor
de Moleneindsestraat is uitgegaan van handhaving van de bestaande
verharding en het aanbrengen van een 5 cm. dikke toplaag.
Door het Hoofd van gemeentewerken wordt echter gead
viseerd ook de fundering van de weg in de reconstructie te be
trekken.
Aangezien ook de Grontmij van mening is dat de fundering
te licht van samenstelling is gaan -wij er vooralsnog van. uit, dat
de plaatselijke commissie alsnog zal besluiten tot algehele
reconstructie. In dat geval is rekening te houden met een
kostenbedrag van 265.000,en een gemeentelijke bijdrage van
79-500,
Indien de plaatselijke commissie niet zal overgaan tot algehele
reconstructie zal nader beraad dienen plaats te vinden.
-In-
In het kader -van het rroleringsplan buitengebied is in de
Brede Molenweg de aanleg van riolering voorzien.
Aangezien dit plan een.zeer onrendabel.karakter heeft
is het project voor subsidiëring bij de D.A.C.W. aangemeld en
geregistreerd.
Daar in het reconstructieplan voor de Brede Molenweg een
gesloten wegdek-van asfalt is voorzien en op korte termijn geen
rijkssubsidie voor het rioleringsplan mag worden verwacht, is
besloten het gedeelte van de Brede Molenweg vanaf de Oude Dijk tot
aan de eerste Molenweg thans nog niet te reconstrueren.
Overigens is dit weggedeelte thans nog acceptabel te achten.
Aangezien dit ongeveer de helft van de lengte van de weg be
treft, worden .de totale geraamde kosten ad 423.400,tot
211.700,teruggebracht. Dit heeft tot gevolg, dat de bijdrage
van de gemeente daardoor 63.510,lager wordt, n.l. 30% van
211.700,
Zoals uit de stukken blijkt, zullen alle te reconstrueren
wegen van een asfaltverharding worden voorzien. Hierdoor komt een
aanzienlijke hoeveelheid klinkers beschikbaar. Hoewel een klinker
verharding in het landelijk gebied wellicht fraaier is, wordt door
de ruilverkavelingscommissie toch voor een asfaltweg gekozen omdat
de aanleg ervan goedkoper is dan een gefunderde klinkerweg,
minder onderhoud vergt en veel comfortabeler is.
Voor de vrijkomende klinkers - naar schatting ongeveer 1
miljoen stuks - zullen bestemmingen worden gezocht. Onze gedachten
gaan daarbij uit naar een eventuele aanwending voor de vervanging
van het wegdek van de St. Janstraat en de reconstructie van het
eerste gedeelte van de Bovenstraat en in een later stadium wellicht
voor de reconstructie van de Zandstraat. Omtrent de bruikbaarheid
van deze klinkers voor genoemde doeleinden is momenteel een onder
zoek gaande.
Met betrekking tot de financiële aspecten van het plan merken
W1J op, dat voor de gemeentebegroting 1979 geen financiële gevolgen
uit een medewerking voortvloeien omdat de uitgaven pas in 1980
of 1981 zullen moeten worden betaald.
-Uiteraard-