-3- -2- Ofschoon voor de reconstructie van de in bestek I ge noemde wegen een C.T.D.-subsidie van 70% van de werkelijke kosten zal worden ontvangen, zal toch de resterende 50% van de kosten door de gemeente Hoeven moeten worden bijgedragen. Volgens de terzake ingediende en bij de stukken ter inzage gelegde kostenbegroting worden de uitgaven per weg als volgt geraamd Moleneindsestraat 141-083,87 Eerste Molenweg - 470.000, Brede Molenweg - 423-400, Mosman - 485-465» Brandbossestraatje - Torendreef - 190.000, Totaal Zoals vermeld wordt door de Cultuur Technische Dienst in deze kosten een subsidie verleend van 70% - derhalve 1196.964,21 zodat het verschil ten bedrage van 512.984,66 voor rekening van de gemeente Hoeven blijft. Deze bijdrage zal in 1980 c.q. 1981 moeten worden betaald. Met betrekking tot de uitvoering van het werk merken wij op, dat door de plaatselijke commissie voor de ruilverkaveling voor de Moleneindsestraat is uitgegaan van handhaving van de bestaande verharding en het aanbrengen van een 5 cm. dikke toplaag. Door het Hoofd van gemeentewerken wordt echter gead viseerd ook de fundering van de weg in de reconstructie te be trekken. Aangezien ook de Grontmij van mening is dat de fundering te licht van samenstelling is gaan -wij er vooralsnog van. uit, dat de plaatselijke commissie alsnog zal besluiten tot algehele reconstructie. In dat geval is rekening te houden met een kostenbedrag van 265.000,en een gemeentelijke bijdrage van 79-500, Indien de plaatselijke commissie niet zal overgaan tot algehele reconstructie zal nader beraad dienen plaats te vinden. -In- In het kader -van het rroleringsplan buitengebied is in de Brede Molenweg de aanleg van riolering voorzien. Aangezien dit plan een.zeer onrendabel.karakter heeft is het project voor subsidiëring bij de D.A.C.W. aangemeld en geregistreerd. Daar in het reconstructieplan voor de Brede Molenweg een gesloten wegdek-van asfalt is voorzien en op korte termijn geen rijkssubsidie voor het rioleringsplan mag worden verwacht, is besloten het gedeelte van de Brede Molenweg vanaf de Oude Dijk tot aan de eerste Molenweg thans nog niet te reconstrueren. Overigens is dit weggedeelte thans nog acceptabel te achten. Aangezien dit ongeveer de helft van de lengte van de weg be treft, worden .de totale geraamde kosten ad 423.400,tot 211.700,teruggebracht. Dit heeft tot gevolg, dat de bijdrage van de gemeente daardoor 63.510,lager wordt, n.l. 30% van 211.700, Zoals uit de stukken blijkt, zullen alle te reconstrueren wegen van een asfaltverharding worden voorzien. Hierdoor komt een aanzienlijke hoeveelheid klinkers beschikbaar. Hoewel een klinker verharding in het landelijk gebied wellicht fraaier is, wordt door de ruilverkavelingscommissie toch voor een asfaltweg gekozen omdat de aanleg ervan goedkoper is dan een gefunderde klinkerweg, minder onderhoud vergt en veel comfortabeler is. Voor de vrijkomende klinkers - naar schatting ongeveer 1 miljoen stuks - zullen bestemmingen worden gezocht. Onze gedachten gaan daarbij uit naar een eventuele aanwending voor de vervanging van het wegdek van de St. Janstraat en de reconstructie van het eerste gedeelte van de Bovenstraat en in een later stadium wellicht voor de reconstructie van de Zandstraat. Omtrent de bruikbaarheid van deze klinkers voor genoemde doeleinden is momenteel een onder zoek gaande. Met betrekking tot de financiële aspecten van het plan merken W1J op, dat voor de gemeentebegroting 1979 geen financiële gevolgen uit een medewerking voortvloeien omdat de uitgaven pas in 1980 of 1981 zullen moeten worden betaald. -Uiteraard-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 242