-12- De heer van den Bosch merkt op van mening te zijn dat de ge voerde discussie, de aangedragen argumenten, thuishoren bij de procedure tot vaststelling van het bestemmingsplan. Spreker zegt dat de C.D.A.-fractie heeft gemeend dit Zwart boek te moeten gebruiken als informatie en advies bij de argumentatie die zij zal aandragen bij de behandeling van het bestemmingsplan. Spreker zegt anderzijds ook te begrijpen dat het college dit Zwartboek van commentaar heeft voorzien, het geen wat zijn fractie betreft niet nodig was geweest, omdat een mededeling aan de schrijvers van het Zwartboek, dat de daar in staande informatie zou worden gebruikt bij de vaststelling van het bestemmingsplan al voldoende geweest zou zijn. Spreker zegt dat thans duidelijk blijkt dat enkele fracties dit Zwartboek gebruiken om bepaalde stellingnamen ten opzichte van dit vliegveld c.q. ten opzichte van de bescherming van de inwoners naar voren te brengen. Spreker zegt het jammer te vinden, dat daarvoor het Zwartboek wordt gebruikt. De heer Buijs (P.v.d.A.) heeft gezegd dat het commentaar van het college eenzijdig is. Spreker zegt dat het college echter niet anders kan reageren op een dergelijke eenzijdige informatie. Spreker zegt dat jaren geleden Bosschenhoofdse raadsleden duidelijk hebben laten merken dat de Bosschenhoofdse bevolking niet direct tegen het Vliegveld was, maar dat men een verdere uitbreiding toch wel ongewenst vond en dat hij daarom van mening is het correct te achten dat zijn fractie nu laat horen dat zij weinig problemen heeft met de zakenvliegerij van dit moment en dat zij volledig achter de huidige vorm staat, waarin op dit moment controle wordt uitgeoefend op stuntvliegerij e.d. Spreker zegt dat zijn fractie echter tevens van mening is dat de uiterste grens van het aantal vliegbewegingen van de sport- vliegerij is bereikt. Spreker zegt het volledig eens te zijn met de P.v.d.A., waar deze zegt dat men een beperking dient toe te passen op de stalling van vliegtuigen en zodoende het aantal vliegbewegingen te beperken, maar dat dit idee aan de geest van het C.D.A. is ontsproten.Voorts deelt de heer van den Bosch mede het niet met de heer Buijs (P.v.d.A.) eens te zijn als deze zegt dat hij de sportvliegerij en de vliegerij in het algemeen energieverslindend vindt, omdat deze op het zelfde moment aanhaalt dat er veel passieve recreanten naar het vlieggebeuren komen kijken. -Passanten- -15- Passanten die anders met de auto zouden rondrijden, hetgeen ook energie kost. Spreker zegt te geloven dat er in Bosschenhoofd geen problemen ontstaan bij dit vliegveld en dat Bosschenhoofd echter niet zo ongelukkig is met het vliegveld, maar dat het nu wel voldoende is. De heer van den Bosch deelt tenslotte mede dat hij van de P.v.d.A. heeft gehoord dat de mensen die vliegen c.q. voor zake c.q. voor sportvliegerij geen enkel gevoel voor veiligheid hebben. Spreker zegt dat ondanks de sneeuw die al weken op het vliegvel ligt, men gewoon doorgaat met vliegen en dat er geen enkel ongeluk heeft plaatsgevonden, zulks in tegenstelling met de grote en kleine ongevallen die de laatste weken op de weg hebben plaatsgevonden. Spreker deelt mede het met de beantwoord van het college niet helemaal eens te zijn, maar dat zijn fractie er wel achter kan staan. Spreker zegt dat zijn fractie de argumenten van dit eenzijdig gerichte Zwartboek zeker zal gebruiken bij de totstandkoming van het bestemmingsplan Vliegveld Seppe. De heer Eerstens stelt, dat als men dit Zwartboek leest, men to wel de indruk moet krijgen dat Bosschenhoofd zich in een rampzalige situatie bevindt. Spreker zegt dat zijn fractie van mening is dat het allemaal erg zwart is getekend en dat zijn fractie de inhoud ervan erg eenzijdig vindt. Men zou zich zelfs al kunnen ergeren aan een thuiswedstrijd van de plaatse lijke voetbalvereniging, aan het gefluit van de scheidsrechter of aan het gejoel van het publiek, alsook aan het uitrukken van een fanfare. Spreker zegt dat zijn fractie het commentaar van het college op dit moment niet nodig vindt en dat zijn fractie van mening is dat alle facetten van het Vliegveld Seppe nog eens terdege aan de orde moeten komen bij de vast stelling van het bestemmingsplan. Spreker geeft het college in overweging tegen die tijd tegenover dit zwartboek een wit boek over het vliegveld te schrijven en hierin aan te halen de belangen die dit vliegveld zou kunnen behartigen en de diverse facetten die het reeds behartigd, zoals daar zijn de passieve en actieve recreatie, de zakenvluchten, sportvliegerijhet belang in geringere mate van de werkgelegenheid, luchtfoto grafie, de eventuele hulpverlening vanuit de lucht in het gebied West-Brabant -Spreker-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 23