-12-
De heer van den Bosch merkt op van mening te zijn dat de ge
voerde discussie, de aangedragen argumenten, thuishoren bij
de procedure tot vaststelling van het bestemmingsplan.
Spreker zegt dat de C.D.A.-fractie heeft gemeend dit Zwart
boek te moeten gebruiken als informatie en advies bij de
argumentatie die zij zal aandragen bij de behandeling van het
bestemmingsplan. Spreker zegt anderzijds ook te begrijpen dat
het college dit Zwartboek van commentaar heeft voorzien, het
geen wat zijn fractie betreft niet nodig was geweest, omdat
een mededeling aan de schrijvers van het Zwartboek, dat de daar
in staande informatie zou worden gebruikt bij de vaststelling
van het bestemmingsplan al voldoende geweest zou zijn. Spreker
zegt dat thans duidelijk blijkt dat enkele fracties dit
Zwartboek gebruiken om bepaalde stellingnamen ten opzichte van
dit vliegveld c.q. ten opzichte van de bescherming van de
inwoners naar voren te brengen. Spreker zegt het jammer te
vinden, dat daarvoor het Zwartboek wordt gebruikt. De heer Buijs
(P.v.d.A.) heeft gezegd dat het commentaar van het college
eenzijdig is. Spreker zegt dat het college echter niet anders
kan reageren op een dergelijke eenzijdige informatie.
Spreker zegt dat jaren geleden Bosschenhoofdse raadsleden
duidelijk hebben laten merken dat de Bosschenhoofdse bevolking
niet direct tegen het Vliegveld was, maar dat men een verdere
uitbreiding toch wel ongewenst vond en dat hij daarom van
mening is het correct te achten dat zijn fractie nu laat horen
dat zij weinig problemen heeft met de zakenvliegerij van dit
moment en dat zij volledig achter de huidige vorm staat, waarin op
dit moment controle wordt uitgeoefend op stuntvliegerij e.d.
Spreker zegt dat zijn fractie echter tevens van mening is dat
de uiterste grens van het aantal vliegbewegingen van de sport-
vliegerij is bereikt. Spreker zegt het volledig eens te zijn
met de P.v.d.A., waar deze zegt dat men een beperking dient
toe te passen op de stalling van vliegtuigen en zodoende het
aantal vliegbewegingen te beperken, maar dat dit idee aan de
geest van het C.D.A. is ontsproten.Voorts deelt de heer van
den Bosch mede het niet met de heer Buijs (P.v.d.A.) eens te
zijn als deze zegt dat hij de sportvliegerij en de vliegerij
in het algemeen energieverslindend vindt, omdat deze op het
zelfde moment aanhaalt dat er veel passieve recreanten naar
het vlieggebeuren komen kijken.
-Passanten-
-15-
Passanten die anders met de auto zouden rondrijden, hetgeen
ook energie kost.
Spreker zegt te geloven dat er in Bosschenhoofd geen problemen
ontstaan bij dit vliegveld en dat Bosschenhoofd echter niet zo
ongelukkig is met het vliegveld, maar dat het nu wel voldoende
is. De heer van den Bosch deelt tenslotte mede dat hij van de
P.v.d.A. heeft gehoord dat de mensen die vliegen c.q. voor zake
c.q. voor sportvliegerij geen enkel gevoel voor veiligheid
hebben.
Spreker zegt dat ondanks de sneeuw die al weken op het vliegvel
ligt, men gewoon doorgaat met vliegen en dat er geen enkel
ongeluk heeft plaatsgevonden, zulks in tegenstelling met de
grote en kleine ongevallen die de laatste weken op de weg
hebben plaatsgevonden. Spreker deelt mede het met de beantwoord
van het college niet helemaal eens te zijn, maar dat zijn
fractie er wel achter kan staan. Spreker zegt dat zijn fractie
de argumenten van dit eenzijdig gerichte Zwartboek zeker zal
gebruiken bij de totstandkoming van het bestemmingsplan
Vliegveld Seppe.
De heer Eerstens stelt, dat als men dit Zwartboek leest, men to
wel de indruk moet krijgen dat Bosschenhoofd zich in een
rampzalige situatie bevindt. Spreker zegt dat zijn fractie
van mening is dat het allemaal erg zwart is getekend en dat
zijn fractie de inhoud ervan erg eenzijdig vindt. Men zou zich
zelfs al kunnen ergeren aan een thuiswedstrijd van de plaatse
lijke voetbalvereniging, aan het gefluit van de scheidsrechter
of aan het gejoel van het publiek, alsook aan het uitrukken
van een fanfare. Spreker zegt dat zijn fractie het commentaar
van het college op dit moment niet nodig vindt en dat zijn
fractie van mening is dat alle facetten van het Vliegveld
Seppe nog eens terdege aan de orde moeten komen bij de vast
stelling van het bestemmingsplan. Spreker geeft het college
in overweging tegen die tijd tegenover dit zwartboek een wit
boek over het vliegveld te schrijven en hierin aan te halen de
belangen die dit vliegveld zou kunnen behartigen en de diverse
facetten die het reeds behartigd, zoals daar zijn de passieve
en actieve recreatie, de zakenvluchten, sportvliegerijhet
belang in geringere mate van de werkgelegenheid, luchtfoto
grafie, de eventuele hulpverlening vanuit de lucht in het gebied
West-Brabant
-Spreker-