-7- Spreker zegt te geloven, dat er in deze zaak enkele duizenden guldens besparing zijn te verkrijgen en dat de kwaliteit van de verlichting zeker hetzelfde blijft. De voorzitter deelt mede dat het college zeker zal trachten een en ander zo goedkoop mogelijk te doen realiseren. Hierna worden de ingekomen stukken, vermeld onder de nummers 1 t/m 10, zonder hoofdelijke stemming voor kennisgeving aange nomen. De voorzitter stelt hierna het ingekomen stuk, vermeld onder nummer 11 aan de orde en deelt mede dat bij het college aanvankelijk de vraag leefde of het wel noodzakelijk was om zoveel werk te maken van brieven die niet zijn ondertekend, omdat men zich kan afvragen: "wie is de Vereniging voor Natuurbehoud, wie is de Werkgroep Seppe?". Spreker zegt dat het college echter heeft gemeend dat men niet aan een zo be langrijke zaak voorbij mag gaan en dat het goed is om bij regelmaat op de randverschijnselen van het hebben van een vliegveld in de gemeente geattendeerd te worden. Spreker deelt mede dat dit de aanleiding is geweest om een zo omvangrijk commentaar te schrijven. De heer Koevoets merkt op dat zijn fractie van mening is dat in deze tot nu toe de eigen visie van het college geheel ontbreekt en dat het college het commentaar van het Vlieg veld Seppe heeft overgenomen, vooral voor wat betreft de veiligheid en de geluidshinder voor de omwonenden. Spreker zegt dat de vraagstelling over de veiligheid is beant woord door de visie van de vliegeniers. Alhoewel de om wonenden de voorgenomen verlenging of verlegging van de start baan nog wel acceptabel achten, zouden zij toch graag een duidelijke uitspraak horen dat het vliegveld niet verder zal v/orden uitgebreid. Spreker zegt dat het college wel opmerkt dat het geenszins in de bedoeling ligt om door uitbreiding van het vliegveld het geschikt te maken voor grote en zware vliegtuigen, maar dat er niet gesproken wordt over meerdere sportvliegtuigen e.d. Die kunnen er in de toekomst wellicht nog wel bijkomen. -Spreker- Spreker zegt dat zijn fractie verwacht, dat het college bij de aanbieding van het bestemmingsplan voor het vliegveld een duidelijk beeld zal geven, hoever men in de toekomst wenst te gaan, met de uitbreiding van het Vliegveld. De heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede dat zijn hoofdbezwaar in exact dezelfde lijn ligt en dat naar zijn mening het commentaai van het college erg eenzijdig is gericht. Spreker zegt dat dit ook is te verklaren uit het feit dat het college het commentaai voor het grootste gedeelte heeft geknipt uit de brieven van de NV. Vliegveld Seppe en dan ook het gevoel te hebben dat het college in het commentaar onvoldoende de belangen voor de eigen bevolking tot uiting brengt. Spreker zegt van mening te zijn dat het college in de eerste plaats de belangen van de eigen bevolking dient te behartigen en dat het die belangen zeer goed zal moeten afwegen, voordat het de belangen van het vliegveld zo zwaar laat wegen. Zonder het totale college te kort te doen zou zijn fractie het vliegveld "Twaalfhoven" wille] noemen, omdat de reacties erg eenzijdig zijn. Spreker zegt dat dat zijn hoofdbezwaar is. Hierna belicht spreker een aantal facetten welke naar zijn mening in de beantwoording onvol doende een rol hebben gespeeld. Spreker zegt dat het college te weinig rekening heeft gehouden met de nadelen van met name de sportvliegerijomdat de grote hinder van Seppe voornamelijk juist door de sportvliegerij wordt veroorzaakt. Het grootste aantal vluchten en ook de aard van die vluchten zijn zodanig dat juist de hinder van die sportvliegerij af komt. Juist op dagen dat het mooi weer is en juist op dagen dat de mensen buiten zijn is ook de sportvliegerij zeer intensiefen wordt de geluidshinder als het ergst ervaren. Spreker deelt voorts mede dat ook de veiligheid van de sportvliegerij aanzienlijk meer te wensen overlaat dan de veiligheid van de zakenlucht- vaart, want deze werken met ervaren beroepspiloten, terwijl de sportvliegerij werkt met amateurvliegers, vaak nog beginnende piloten, met weinig vlieguren. Spreker zegt dat uit de cijfers van het Zwartboek Seppe blijkt dat er regelmatig ongelukken zijn gebeurd, met name in situaties als in de huidige winter en dat de veiligheid te weinig wordt gecontroleerd. Als bij voorbeeld in de laatste weken de vliegvelden Schiphol en Zestienhoven vanwege de weersomstandigheden gesloten zijn, wordt er vanaf Seppe toch, na een aantal mislukte pogingen gestart. - -Spreker-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 20