-7-
Spreker zegt te geloven, dat er in deze zaak enkele duizenden
guldens besparing zijn te verkrijgen en dat de kwaliteit van
de verlichting zeker hetzelfde blijft.
De voorzitter deelt mede dat het college zeker zal trachten
een en ander zo goedkoop mogelijk te doen realiseren.
Hierna worden de ingekomen stukken, vermeld onder de nummers
1 t/m 10, zonder hoofdelijke stemming voor kennisgeving aange
nomen.
De voorzitter stelt hierna het ingekomen stuk, vermeld onder
nummer 11 aan de orde en deelt mede dat bij het college
aanvankelijk de vraag leefde of het wel noodzakelijk was om
zoveel werk te maken van brieven die niet zijn ondertekend,
omdat men zich kan afvragen: "wie is de Vereniging voor
Natuurbehoud, wie is de Werkgroep Seppe?". Spreker zegt dat
het college echter heeft gemeend dat men niet aan een zo be
langrijke zaak voorbij mag gaan en dat het goed is om bij
regelmaat op de randverschijnselen van het hebben van een
vliegveld in de gemeente geattendeerd te worden. Spreker deelt
mede dat dit de aanleiding is geweest om een zo omvangrijk
commentaar te schrijven.
De heer Koevoets merkt op dat zijn fractie van mening is dat
in deze tot nu toe de eigen visie van het college geheel
ontbreekt en dat het college het commentaar van het Vlieg
veld Seppe heeft overgenomen, vooral voor wat betreft de
veiligheid en de geluidshinder voor de omwonenden.
Spreker zegt dat de vraagstelling over de veiligheid is beant
woord door de visie van de vliegeniers. Alhoewel de om
wonenden de voorgenomen verlenging of verlegging van de start
baan nog wel acceptabel achten, zouden zij toch graag een
duidelijke uitspraak horen dat het vliegveld niet verder zal
v/orden uitgebreid. Spreker zegt dat het college wel opmerkt
dat het geenszins in de bedoeling ligt om door uitbreiding
van het vliegveld het geschikt te maken voor grote en zware
vliegtuigen, maar dat er niet gesproken wordt over meerdere
sportvliegtuigen e.d. Die kunnen er in de toekomst wellicht
nog wel bijkomen.
-Spreker-
Spreker zegt dat zijn fractie verwacht, dat het college bij
de aanbieding van het bestemmingsplan voor het vliegveld een
duidelijk beeld zal geven, hoever men in de toekomst wenst te
gaan, met de uitbreiding van het Vliegveld.
De heer Buijs (P.v.d.A.) deelt mede dat zijn hoofdbezwaar in
exact dezelfde lijn ligt en dat naar zijn mening het commentaai
van het college erg eenzijdig is gericht. Spreker zegt dat dit
ook is te verklaren uit het feit dat het college het commentaai
voor het grootste gedeelte heeft geknipt uit de brieven van de
NV. Vliegveld Seppe en dan ook het gevoel te hebben dat het
college in het commentaar onvoldoende de belangen voor de
eigen bevolking tot uiting brengt. Spreker zegt van mening te
zijn dat het college in de eerste plaats de belangen van de
eigen bevolking dient te behartigen en dat het die belangen
zeer goed zal moeten afwegen, voordat het de belangen van het
vliegveld zo zwaar laat wegen. Zonder het totale college te
kort te doen zou zijn fractie het vliegveld "Twaalfhoven" wille]
noemen, omdat de reacties erg eenzijdig zijn. Spreker zegt dat
dat zijn hoofdbezwaar is. Hierna belicht spreker een aantal
facetten welke naar zijn mening in de beantwoording onvol
doende een rol hebben gespeeld. Spreker zegt dat het college te
weinig rekening heeft gehouden met de nadelen van met name de
sportvliegerijomdat de grote hinder van Seppe voornamelijk
juist door de sportvliegerij wordt veroorzaakt. Het grootste
aantal vluchten en ook de aard van die vluchten zijn zodanig
dat juist de hinder van die sportvliegerij af komt. Juist
op dagen dat het mooi weer is en juist op dagen dat de mensen
buiten zijn is ook de sportvliegerij zeer intensiefen wordt
de geluidshinder als het ergst ervaren. Spreker deelt voorts
mede dat ook de veiligheid van de sportvliegerij aanzienlijk
meer te wensen overlaat dan de veiligheid van de zakenlucht-
vaart, want deze werken met ervaren beroepspiloten, terwijl de
sportvliegerij werkt met amateurvliegers, vaak nog beginnende
piloten, met weinig vlieguren. Spreker zegt dat uit de cijfers
van het Zwartboek Seppe blijkt dat er regelmatig ongelukken
zijn gebeurd, met name in situaties als in de huidige winter
en dat de veiligheid te weinig wordt gecontroleerd. Als bij
voorbeeld in de laatste weken de vliegvelden Schiphol en
Zestienhoven vanwege de weersomstandigheden gesloten zijn, wordt
er vanaf Seppe toch, na een aantal mislukte pogingen gestart.
- -Spreker-