-18-
De heer Bui.js (P.v.d.A.): Is het mogelijk om het herstraten
van het gedeelte van het Gors te synchroniseren met het aan
leggen van riolering aldaar, zoals dat in het investeringsplan
staat opgenomen? Daardoor wordt dubbel werk voorkomen en het
geheel zal relatief goedkoper zijn. Ik vind dat bijvoorbeeld
de Julianastraat er slechter bij ligt dan de wegen, genoemd
in het voorstel. Ik blijf dan ook van mening dat de huidige
situatie van die wegen niet zodanig is dat zij snel herstraat
moeten worden. Als er dan inderdaad sprake is van een integrale
herstrating, dan vind ik het gewenst om te wachten op de
inventarisatie van het verkeerscirculatieplan, om aan te geven
waar en hoe er verkeerdrempels aangelegd kunnen worden. Nu ben
ik tegen herstrating en ik stel voor daarmee te wachten totdat die
drempels aangelegd kunnen worden, want daarmee kan men het
gedrag van de automobilist beïnvloeden, niet door een praatje
met hem te maken.
Men moet in de infrastructuur het gedrag van de automobilist
beïnvloeden. Mijnerzijds zijn vragen gesteld over verzekering
van de mensen, die belast zijn met de gladheidsbestrijding. In
die brief heb ik mijn complimenten over de uitvoering daarvan
gegeven.
Ik ben blij met uw antwoord, dat er voor deze mensen een collec
tieve ongevallenverzekering zal worden afgesloten. Ik wil hier
nogmaals benadrukken, dat de gladheidsbestrijding in Hoeven
goed heeft plaatsgevonden.
Wethouder van Eekelen: Het eerste gedeelte van de vragen van de
heer Rijsdorp (V.V.D.) zal schriftelijk worden beantwoord. Ik
hoop ook op korte termijn antwoord te kunnen geven op de vraag
wanneer de ruilverkaveling zal kunnen beginnen met de
reconstructie van de wegen, althans wat de plannen van de
ruilverkaveling betreft. Het zal voorts niet eenvoudig zijn om
in aanmerking te komen voor een extra rijksbijdrage voor herstel
van de vorstschade.
In Bosschenhoofd is het inderdaad zo, dat de reparatie per
lengte weg veelal minder is dan in Hoeven. Tenslotte, in de
politieverordening is geregeld dat de bewoner van een pand,
waarvóór een trottoir is gelegen, dient te zorgen, dat dat
trottoir sneeuw- en ijsvrij wordt gemaakt.
-De-
-19-
Ie heer Koevoets: Waarom maakt dan gemeentepersoneel het
trottoir véér het Vormingscentrum schoon? Als men dergelijke
regelingen stelt dienen deze voor alle inwoners te gelden.
Ie voorzitter: Er is één algemene regeling, die nog steeds in
de politieverordening staat opgenomen. Ken is dit jaar nogal
wat in gebreke gebleven.
Wethouder van Eekelen, Eind vorig jaar is er een hedrag gevoteer
voor het besteksklaarmaken van een aantal rioleringswerken,
waaronder ook het Gors. Deze zijn aangemeld in het werkenbl-
stand van dé I.A.C.W. Het zou inderdaad zinvol zijn beide „erken
tegelijkertijd uit te voeren.
Ie heer lui,is (P.v.d.A,): Bent u daadwerkelijk van plan deze
werkzaamheden te combineren?
Wethouder van Eekelen: Wij weten op dit moment niet of er wel
subsidie beschikbaar gesteld wordt en tot welk bedrag. Het is
een erg dure zaak voor de gemeente om een en ander zelf te
bekostigen.
De heer Buijs (P.v.d.A.): Is het dan niet mogelijk de D.A.C.W.
te verzoeken om op basis van dit soort argumenten, deze zaak
versneld af te handelen of, daar op korte termijn duidelijkheid
over te geven? Ik wil er voor pleiten dat u iets dergelijks
tracht
Wethouder van Eekelen: In het kader vau de werkverruiming wordt
momenteel weinig gesubsidieerd. lat neemt niet weg, dat het
wenselijk is om te proberen deze zaak te versnellen.
In het kader van een verkeerscirculatieplan moet nog een uitspraak
worden gedaan over het leggen van verkeersdrempels. Daarvoor
hoeft echter geen weg opengebroken te worden, het is een in
breng ter plaatse, die toch maar een smalle strook in beslag
ne emt
-De-