-18- De heer Bui.js (P.v.d.A.): Is het mogelijk om het herstraten van het gedeelte van het Gors te synchroniseren met het aan leggen van riolering aldaar, zoals dat in het investeringsplan staat opgenomen? Daardoor wordt dubbel werk voorkomen en het geheel zal relatief goedkoper zijn. Ik vind dat bijvoorbeeld de Julianastraat er slechter bij ligt dan de wegen, genoemd in het voorstel. Ik blijf dan ook van mening dat de huidige situatie van die wegen niet zodanig is dat zij snel herstraat moeten worden. Als er dan inderdaad sprake is van een integrale herstrating, dan vind ik het gewenst om te wachten op de inventarisatie van het verkeerscirculatieplan, om aan te geven waar en hoe er verkeerdrempels aangelegd kunnen worden. Nu ben ik tegen herstrating en ik stel voor daarmee te wachten totdat die drempels aangelegd kunnen worden, want daarmee kan men het gedrag van de automobilist beïnvloeden, niet door een praatje met hem te maken. Men moet in de infrastructuur het gedrag van de automobilist beïnvloeden. Mijnerzijds zijn vragen gesteld over verzekering van de mensen, die belast zijn met de gladheidsbestrijding. In die brief heb ik mijn complimenten over de uitvoering daarvan gegeven. Ik ben blij met uw antwoord, dat er voor deze mensen een collec tieve ongevallenverzekering zal worden afgesloten. Ik wil hier nogmaals benadrukken, dat de gladheidsbestrijding in Hoeven goed heeft plaatsgevonden. Wethouder van Eekelen: Het eerste gedeelte van de vragen van de heer Rijsdorp (V.V.D.) zal schriftelijk worden beantwoord. Ik hoop ook op korte termijn antwoord te kunnen geven op de vraag wanneer de ruilverkaveling zal kunnen beginnen met de reconstructie van de wegen, althans wat de plannen van de ruilverkaveling betreft. Het zal voorts niet eenvoudig zijn om in aanmerking te komen voor een extra rijksbijdrage voor herstel van de vorstschade. In Bosschenhoofd is het inderdaad zo, dat de reparatie per lengte weg veelal minder is dan in Hoeven. Tenslotte, in de politieverordening is geregeld dat de bewoner van een pand, waarvóór een trottoir is gelegen, dient te zorgen, dat dat trottoir sneeuw- en ijsvrij wordt gemaakt. -De- -19- Ie heer Koevoets: Waarom maakt dan gemeentepersoneel het trottoir véér het Vormingscentrum schoon? Als men dergelijke regelingen stelt dienen deze voor alle inwoners te gelden. Ie voorzitter: Er is één algemene regeling, die nog steeds in de politieverordening staat opgenomen. Ken is dit jaar nogal wat in gebreke gebleven. Wethouder van Eekelen, Eind vorig jaar is er een hedrag gevoteer voor het besteksklaarmaken van een aantal rioleringswerken, waaronder ook het Gors. Deze zijn aangemeld in het werkenbl- stand van dé I.A.C.W. Het zou inderdaad zinvol zijn beide „erken tegelijkertijd uit te voeren. Ie heer lui,is (P.v.d.A,): Bent u daadwerkelijk van plan deze werkzaamheden te combineren? Wethouder van Eekelen: Wij weten op dit moment niet of er wel subsidie beschikbaar gesteld wordt en tot welk bedrag. Het is een erg dure zaak voor de gemeente om een en ander zelf te bekostigen. De heer Buijs (P.v.d.A.): Is het dan niet mogelijk de D.A.C.W. te verzoeken om op basis van dit soort argumenten, deze zaak versneld af te handelen of, daar op korte termijn duidelijkheid over te geven? Ik wil er voor pleiten dat u iets dergelijks tracht Wethouder van Eekelen: In het kader vau de werkverruiming wordt momenteel weinig gesubsidieerd. lat neemt niet weg, dat het wenselijk is om te proberen deze zaak te versnellen. In het kader van een verkeerscirculatieplan moet nog een uitspraak worden gedaan over het leggen van verkeersdrempels. Daarvoor hoeft echter geen weg opengebroken te worden, het is een in breng ter plaatse, die toch maar een smalle strook in beslag ne emt -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 132