-12- Derhalve is met meerderheid van stemmen besloten om subsidie toe te kennen. De heer van den Bosch: Ik zou hier nog een voorstel aan willen koppelen, dat wij duidelijk kenbaar maken, dat deze subsidie wordt gegeven om het mogelijk te maken de bevolking te informeren, maar dat het er ons niet om gaat om te onder steunen, dat Brabant één moet blijven. De heer Rijsdorp (V.V.D.): Dat is niet mogelijk, het voorstel luidt om een bijdrage te verlenen aan de Stichting Stuurgroep Brabant Eén, zoals zij haar taak ziet. De voorzitter; Wij zullen de gedachte van de heer van den Bosch meenemen. Hierna stelt de voorzitter voor een bedrag ad 500,toe te kennen. Zonder hoofdelijke stemming gaat de raad hiermee akkoord. 9.Verkoop van grond aan de Stichting Woningbouw "St. Bernardus". Zonder hoofdelijke stemming gaat de raad akkoord met het voor- stel. 10.Beschikbaarstelling van een krediet voor herstel van vorst- schade aan wegen. De heer Wijnen (V.V.D.)i Welke gedeelten van de Oude Dijk en Gors worden in dit voorstel bedoeld? Voorts zetten wij vraag tekens bij het begrip vorstschade aan de wegen binnen de bebouwde kom. In de stukken heb ik niets kunnen vinden over de oppervlakten die herstraat moeten worden en ik vraag mij af of alleen Hoeven vorstschade heeft geleden en Bosschenhoofd niet, want ook daar is de klinkerbestrating op diverse plaatsen be schadigd. 0 ks -Waarom- -13- Waarom is bij dit voorstel geen inventarisatie gevoegd van alle wegen, met een prioriteitenplan, want ook andere straten binnen de bebouwde kom van Hoeven zijn beschadigd, soms nog meer dan die straten die in het voorstel zijn genoemd. Naar aanleiding van door ons gestelde vragen over de Moleneindse- straat is geantwoord, dat met de uitvoerder, die de pers leiding aldaar heeft gelegd onderhandelingen werden gevoerd. Hoe ver staat het daarmee en wanneer wordt die straat gerepareer Tenslotte, 44.000,— voor uurlonen gemeentewerken voor gladheidsbestrijding. Hoe bent u aan dat bedrag gekomen? De heer van Lier; Ik mis de Torendreef in het voorstel. Heeft de verbetering daarvan nog altijd voorrang op andere werk zaamheden? De heer Buijs (P.v.d.A.): In de raadsmap was geen enkel toe lichtend stuk ter inzage gelegd, behoudens dan de ontwerp begrotingswijziging. Aan het Gors moet voor 19.440,hersteld worden. Wat moet daar gebeuren en welk gedeelte betreft dit? Waarom is er niet toegelicht hoe het komt dat het wegdek daar zo slecht is en kan er nu tegelijkertijd niet iets gedaan worden aan het wegprofiel? Deze vragen gelden ook voor de Langeweg en het gedeelte van de Groeneweg. Ik vraag me voorts af wat de vorstschade zou kunnen zijn aan de wegen binnen de bebouwde kom. Wat zijn de normen om te gaan herstraten? Als het dan inderdaad nodig is, zou ook er iets gedaan kunnen worden aan het profiel van de straten, door er bijvoorbeeld hier en daar verkeersdrempels in te leggen. Met name de Scheldelaan en Rentmeesterstraat zijn lange wegen, waarop hoge snelheden worden bereikt. Ik vind dat een harde randvoorwaarde om in te kunnen stemmen met een zodanig hoog bedrag aan her straten. Op pagina 5 van het voorstel staat dat men de kapi- taalslasten zou kunnen opvangen, doordat de reeds geraamde investeringen pas in de loop van dit jaar worden uitgevoerd, alsoJ daarmee een besparing bereikt kan worden. Betekent dat dan niet dat het bedrag in de begroting te hoog is geraamd? -De-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1979 | | pagina 129