-14-
Meneer de voorzitter,
Onze fraktie had een voorstel ten aanzien van het vliegveld
Seppe al geruime tijd verwacht. Immers, zo lang de ver
breding van Rijksweg 256 is gerealiseerd en zo lang er nabij
het vliegveld Seppe een viaduct over deze Rijksweg is ge
komen is het vliegveld in een nogal moeilijke situatie komen
te liggen. Onze fractie is er sterk voor, meneer de voor
zitter, om de vliegveiligheid van het vliegveld Seppe zo
optimaal mogelijk te maken. Maar daarentegen betreuren wij
het toch dat hiervoor een groot stuk natuurgebied moet worden
opgeofferd. Meneer de voorzitter, wij zijn sterk van mening
dat bij de verbreding van rijksweg 256 en bij de aanleg van
het viaduct te weinig overleg is gepleegd met de. voor het
vliegveld Seppe verantwoordelijke instanties. Ware het toen
niet beter geweest om het viaduct enkele tientallen meters
verder in de richting Roosendaal te leggen, zodat het ver
keer dat van het viaduct gebruik moet maken geen hinder zou
hebben van laagvliegende vliegtuigen. Is dit misschien een
vergissing van Rijkswaterstaat geweest, meneer de voorzitter,
of is hier echt te weinig overleg geweest?
Tijdens de hoorzitting in Bosschenhoofd is duidelijk gesteld
dat uitbreiding van het vliegveld geen enkele konsekwentie zal
hebben voor het vliegverkeer qua vliegintensiteit en type
der vliegtuigen, maar dat men met de uitbreiding uitsluitend
de vliegveiligheid wil dienen. Was het vliegveld Seppe voor
de komst van het viaduct dan zo'n onveilig vliegveld, meneer
de voorzitter? En moeten we eigenlijk Rijkswaterstaat niet
verantwoordelijk stellen voor het veroorzaken van de huidige
verslechtering in de vliegveiligheid? We hopen evenwel
dat wanneer het vliegveld eenmaal zo'n 150 a 200 meter naar
achter is verplaatst dat het viaduct eindelijk eens voorzien
zal worden van verlichting. Nogmaals, meneer de voorzitter,
wij vinden het jammer dat door deze uitbreiding een groot stuk
natuurgebied moet worden opgeofferd en als we hier dan nog
het persbericht van zaterdag 22 april bij nemen waarin vermeld
staat dat in dat gebied mogelijk ook nog een skibaan zal
worden aangelegd, dan worden onze gevoelens voor natuur- en
landschappelijk schoon toch wel erg op de proef gesteld. Wij
vragen u langs deze weg dan ook met klem deze zaken goed in
het oog te houden.
-Tenslotte-
-15-
Tenslottemeneer de voorzitter, zou onze fractie graag
geïnformeerd worden over de wijze van exploitatie van het
vliegveld Seppe. Naar onze mening participeren verschillende
West-Brabantse gemeenten in deze exploitatie en nu is het onze
vraag of deze gemeenten ook dienen bij te dragen in de kosten
voor het vervaardigen van bestemmingsplannen voor het vliegveld.
Misschien is het zelfs mogelijk om Rijkswaterstaat hierin te
laten bijdragen, omdat deze instantie toch eigenlijk wel de
oorzaak is dat het vliegveld een eind moet worden opgeschoven.
Het is met gemengde gevoelens, meneer de voorzitter, dat onze
fractie met het voorstel van b. en w. meegaat en wij hopen, dat
u ons een geruststellend antwoord kunt geven.
De voorzitter antwoordt dat de aanpassing van het vliegveld
betrekking heeft op het verbeteren van de vliegveiligheid en
in verband staat met de nieuwe Luchtvaartwet, welke zaak echter
geheel los van het aanleggen van het viaduct gezien moet worden.
Rijkswaterstaat kan in deze niet aansprakelijk gesteld worden.
In het gebruik van het vliegveld komt als zodanig geen
wijziging, wel is de visie van de Rijksluchtvaartdienst als
uitgangspunt genomen.
De Luchtvaartwet eist een bestemmingsplan voor een vliegveld,
zodat het toch aan de veiligheidseisen moet worden aangepast.
Eventueel zou het toch opgenomen worden in het ontwerp be
stemmingsplan Buitengebied, doch dit kan nog enige tijd op
zich laten wachten.
De aanpassing van het vliegveld alsmede het opstellen van het
bestemmingsplan geschiedt in overleg met de Rijksluchtvaart
dienst, als overkoepelend orgaan en de Rijkswaterstaat.
De skibaan is een voorstel van een club, doch eerst wordt nog
bekeken in hóeverre deze inpasbaar is.
De heer Koevoets vraagt of er een verslag is gemaakt van de in
Bosschenhoofd gehouden hearing over het vliegveld.
-Ook-