-14- Meneer de voorzitter, Onze fraktie had een voorstel ten aanzien van het vliegveld Seppe al geruime tijd verwacht. Immers, zo lang de ver breding van Rijksweg 256 is gerealiseerd en zo lang er nabij het vliegveld Seppe een viaduct over deze Rijksweg is ge komen is het vliegveld in een nogal moeilijke situatie komen te liggen. Onze fractie is er sterk voor, meneer de voor zitter, om de vliegveiligheid van het vliegveld Seppe zo optimaal mogelijk te maken. Maar daarentegen betreuren wij het toch dat hiervoor een groot stuk natuurgebied moet worden opgeofferd. Meneer de voorzitter, wij zijn sterk van mening dat bij de verbreding van rijksweg 256 en bij de aanleg van het viaduct te weinig overleg is gepleegd met de. voor het vliegveld Seppe verantwoordelijke instanties. Ware het toen niet beter geweest om het viaduct enkele tientallen meters verder in de richting Roosendaal te leggen, zodat het ver keer dat van het viaduct gebruik moet maken geen hinder zou hebben van laagvliegende vliegtuigen. Is dit misschien een vergissing van Rijkswaterstaat geweest, meneer de voorzitter, of is hier echt te weinig overleg geweest? Tijdens de hoorzitting in Bosschenhoofd is duidelijk gesteld dat uitbreiding van het vliegveld geen enkele konsekwentie zal hebben voor het vliegverkeer qua vliegintensiteit en type der vliegtuigen, maar dat men met de uitbreiding uitsluitend de vliegveiligheid wil dienen. Was het vliegveld Seppe voor de komst van het viaduct dan zo'n onveilig vliegveld, meneer de voorzitter? En moeten we eigenlijk Rijkswaterstaat niet verantwoordelijk stellen voor het veroorzaken van de huidige verslechtering in de vliegveiligheid? We hopen evenwel dat wanneer het vliegveld eenmaal zo'n 150 a 200 meter naar achter is verplaatst dat het viaduct eindelijk eens voorzien zal worden van verlichting. Nogmaals, meneer de voorzitter, wij vinden het jammer dat door deze uitbreiding een groot stuk natuurgebied moet worden opgeofferd en als we hier dan nog het persbericht van zaterdag 22 april bij nemen waarin vermeld staat dat in dat gebied mogelijk ook nog een skibaan zal worden aangelegd, dan worden onze gevoelens voor natuur- en landschappelijk schoon toch wel erg op de proef gesteld. Wij vragen u langs deze weg dan ook met klem deze zaken goed in het oog te houden. -Tenslotte- -15- Tenslottemeneer de voorzitter, zou onze fractie graag geïnformeerd worden over de wijze van exploitatie van het vliegveld Seppe. Naar onze mening participeren verschillende West-Brabantse gemeenten in deze exploitatie en nu is het onze vraag of deze gemeenten ook dienen bij te dragen in de kosten voor het vervaardigen van bestemmingsplannen voor het vliegveld. Misschien is het zelfs mogelijk om Rijkswaterstaat hierin te laten bijdragen, omdat deze instantie toch eigenlijk wel de oorzaak is dat het vliegveld een eind moet worden opgeschoven. Het is met gemengde gevoelens, meneer de voorzitter, dat onze fractie met het voorstel van b. en w. meegaat en wij hopen, dat u ons een geruststellend antwoord kunt geven. De voorzitter antwoordt dat de aanpassing van het vliegveld betrekking heeft op het verbeteren van de vliegveiligheid en in verband staat met de nieuwe Luchtvaartwet, welke zaak echter geheel los van het aanleggen van het viaduct gezien moet worden. Rijkswaterstaat kan in deze niet aansprakelijk gesteld worden. In het gebruik van het vliegveld komt als zodanig geen wijziging, wel is de visie van de Rijksluchtvaartdienst als uitgangspunt genomen. De Luchtvaartwet eist een bestemmingsplan voor een vliegveld, zodat het toch aan de veiligheidseisen moet worden aangepast. Eventueel zou het toch opgenomen worden in het ontwerp be stemmingsplan Buitengebied, doch dit kan nog enige tijd op zich laten wachten. De aanpassing van het vliegveld alsmede het opstellen van het bestemmingsplan geschiedt in overleg met de Rijksluchtvaart dienst, als overkoepelend orgaan en de Rijkswaterstaat. De skibaan is een voorstel van een club, doch eerst wordt nog bekeken in hóeverre deze inpasbaar is. De heer Koevoets vraagt of er een verslag is gemaakt van de in Bosschenhoofd gehouden hearing over het vliegveld. -Ook-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1978 | | pagina 98