-7- Voor wat betreft de overlast als bedoeld in punt 7, is een. zeer plausibele verklaring te geven. De vliegtuigmotoren voldoen aan extreem hoge eisen. Radiostoringen van vliegtuigmotoren zijn zo vergaand onderdrukt, dat zij hun eigen radioverkeer met de grond niet merkbaar storen. De eisen, gesteld aan auto- en bromfietsmotoren, zijn veel minder stringent, zodat deze wel storingen kunnen opleveren. De parabool is naar boven gericht en niet naar beneden. De parabool volgt een boog aan de hemel net als o.a. de zon, en kan dus laag boven de horizon gericht staan. De konsekwentie van een en ander is dat enige onvrijheid van handelen onstaat voor de aangrenzende percelen. Bij het formuleren van deze beperkingen zijn de dientenge volge verschillende belangen terdege tegen elkaar afgewogen en zijn naar onze mening de opgenomen bepalingen nergens als echt bezwaarlijk te beschouwen. Waar overigens in andere bezwaarschriften konkreet bezwaar wordt gemaakt tegen èen bepaald voorschrift, zal daar nader aandacht aan worden geschonken. In het herziene ontwerp zyn"de voorschriften overigens zodanig gedetailleerd en zijn zodanige uitzonderingen opgenomen, dat de beperkingen tot een minimum zijn teruggebracht. Punt 8 van het bezwaarschrift: De in het huidige artikel 12 opgenomen gebruiksbepalingen zijn wel degelijk te rïjmen met het uitoefenen van een agrarisch bedrijf. Het betreffende artikel zorgt alleen in het kader van de algemene drinkwatervoorziening dat voor het uitvoeren van bepaalde schadelijke handelingen een overlegsituatie wordt geschapen, waarin telkens opnieuw de verschillende be langen tegen elkaar kunnen worden afgewogen, en waarbij ook financiële aspecten een rol kunnen spelen (zoals reeds in de toelichting is vermeld). Wij zijn evenwel van mening dat het gebruik van meststoffen en van ontsmettings- en bestrijdingsmiddelen in het kader van de normale agrarische bedrijfsuitoefening niet aan een aan- legvergunning behoeft te worden gebonden. In het herziene ont werp zijn de voorschriften op dit punt herzien. -De- De stellingname dat het plan gemaakt is ten behoeve van een rechtspersoon en ten koste van tenminste drie andere rechtspersonen is niet juist. Afgezien van het verkeerd gebruik van het woord rechtspersoon is het niet terecht een zodanige vergelijking te trekken. Zoals de sterrewacht in haar commentaar heeft benadrukt, zijn met het veilig stellen van de sterrewacht veel meer mensen gemoeid. Het plan is ook geen middel om bepaalde natuurlijke personen of rechtspersonen te bevoordelen of te benadelen, maar om uit oogpunt van ruimtelijke ordening de daartoe noodzakelijke maatregelen te nemen en in deze geest dient een plan beoordeeld te worden. In die zin kan ook niet gesproken worden van negatieve gevolgen van het plan, laat staan van baten en lasten. Trouwens zaken als onroerend goed-belasting, milieuvervuiling, verkeersproblemen, werkgelegenheid, zijn in dit plan niet aan de orde. IIBezwaarschrift van de heer J. de BieBovenstraat 71 te Hoeven Reclamant maakt bezwaar tegen het bestemmingsplan omdat niemand met het plan gediend is. Afgezien van het feit of iemand met dit plan is gediend, is het niet zo dat dit argument als maatstaf moet worden gehanteerd voor het vaststellen van een bestemmingsplan. Zoals in artikel 10 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vermeldt stelt de gemeenteraad bestemmingsplannen vast ten behoeve van een goede ruimtelijke ordening van haar grondgebied en moet zij dit doen voor het gebied dat niet tot de bebouwde kom behoort. Voor het gestelde onder punt 1 zij kortheidshalve verwezen naar de bijlage betreffende de voorwaarden voor het naar behoren functioneren van de Volkssterrewacht. Daaruit blijkt in voldoende mate waarom de straal van de storings vrije zone op 200 m. gesteld is. Punt 2: Binnen de kwetsbare zone, zoals die aangegeven is voor het goed kunnen funktioneren van de sterrewacht is geen sprake van rekreatieve voorzieningen en dus ook niet van beperkingen die daaraan zouden worden opgelegd. -In-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1978 | | pagina 301