U GEMEENTE HOEVEN
-2-
In de nieuwe verordening is in artikel 4 regeling
opgenomen van de grondslag voor de heffing van de leges. De
minister van Binnenlandse Zaken heeft op het belang hiervan
gewezen in zijn circulaire van 25 mei 1977» nr. FB 77/U 265,
rubriek 1-5
Met betrekking tot het tijdstip waarop de leges moeten
worden betaald is in artikel 6 een regeling getroffen, die
aansluit aan de feitelijke gang van zaken. Bij de redactie
is gebruik gemaakt van de formuleringen van eerdergenoemde
circulaire, rubriek I-7-c.
De vrijstellingen zijn in het nieuwe artikel 7 korter
geformuleerd dan in art. 5 van de oude verordening. De
daarin voorkomende bepaling, dat stukken en inlichtingen,
die krachtens wettelijk voorschrift kosteloos moeten worden
afgegeven, vrij van leges zijn, is niet overgenomen, omdat
wij haar overbodig achten. De in de oude verordening in
artikel 5» letters e, f en g, vermelde vrijstellingen zijn
thans samengevoegd in lid d van artikel 7 van de nieuwe
verordening.
De inwerkingtreding is volgens het ontwerp gedacht op
1 januari 1979» Dij tijdige vaststelling van de verordening
door uw raad mag worden aangenomen, dat de Koninklijke goed
keuring vóór genoemde datum, zal zijn verkregen.
Wij mogen u in overweging geven, de Legesverordening
Hoeven 1979 vast te stellen overeenkomstig het aangeboden
ontwerp.
De commissie algemeen financieel beheer, ruimtelijke
ordening en recreatie is gehoord.
Burgemeester en wethouders van Hoeven.
Twaalfhoven, burgemeester.
Vergouwen, secretaris.
Agendanr. 5b.Raadsvergadering d.d. 3,1 augustus 1978.
Onderwerp: Voorstel tot aanpassing van het reinigingsrecht 1979.
HOEVEN, 4 augustus 1978.
Bij besluit van 15 december 1977 hebt u de reinigingsrechten
met ingang van 1978 verhoogd. Uw besluit werd bij Koninklijk
Besluit van 27 januari 1978, nr. 2, goedgekeurd.
Inmiddels is aan de voortdurende kostenstijging nog geen
einde gekomen, zij het dat het stijgingspercentage sinds 1977 is
afgenomen. Daarom achten wij het gewenst, het reinigingsrecht aan
het gestegen kostenpeil aan te passen. Daarbij zou naar ons oordeel
de stijging moeten worden beperkt tot 5Ü$ conform het door de
Regering voor het overheidstarievenbeleid vastgestelde plafond.
Wij geven er daarbij de voorkeur aan, het tarief voor de
aankoop van vuilniszakken - thans 8,— per pakje van 20 zakken -
wederom te handhaven.
Dit tarief wordt immers door het publiek ervaren als prijs voor de
zakken. Bij vergelijking met de prijs voor soortgelijke zakken in
supermarkten e.d. wordt het door de gemeente gevraagde bedrag als
hoog beschouwd, hetgeen tot uiting komt in kritiek op het beleid
van de gemeente. Herhaalde pogingen om duidelijk te maken, dat het
prijsverschil" veroorzaakt wordt door een toeslag wegens
reinigingsrechthebben geen blijvend effect gehad, getuige de van
tijd tot tijd gehoorde aanmerkingen.
Het tarief voor het zelf storten van afvalstoffen door
particulieren kan vervallen, omdat de vuilnisbelt sinds het voor
jaar is gesloten.
De gebruiksvergoeding voor containers kan ongewijzigd blijven,
omdat die vergoeding gebaseerd is op de kapitaallasten van de
aankoopkosten van een container, die vrijwel onveranderd zijn
gebleven.
De overige tarieven zouden als volgt kunnen worden herzien:
a») het vaste bedrag per jaar (thans 42,
Aangezien het tarief voor de huisvuilzakken ongewijzigd blijft,
kan de verhoging van 5^ over het gelijkblijvende tarief
8 per pakje van 20 stuks) worden toegerekend aan het
vaste bedrag.
-De-