-2- De opritten zijn echter nog steeds aanwezig. Aangezien nabij Standdaarbuiten een brug over de Mark is gebouwd, welke een tweede brug met een dergelijke omvang op zo'n korte afstand min of meer overbodig maakt, gingen de gedachten steeds meer uit naar een oeververbinding in kleiner formaat. De gemeente Zevenbergen achtte het van groot belang om een directe verbinding te scheppen naar het recreatie gebied in de gemeente Hoeven. De oeververbinding, welke uit gevoerd zou worden als een brug geschikt voor voetgangers, fietsers en ruiters, genoot hoge prioriteit bij de gemeente Zevenbergen. Met name door de gestadige groei van de kern, was men voor wat betreft recreatieve voorzieningen, m.n. openlucht recreatie steeds meer aangewezen op locaties buiten de gemeente. In een gezamenlijk schrijven van de gemeentebesturen van Zevenbergen en Hoeven hebben wij aan de Baronie de vraag voor gelegd of er mogelijkheden waren om de realisering van de ver binding over de Mark in het kader van het fietspadenplan tot stand te brengen. Hunnerzijds is medegedeeld, dat zij wel degelijk mogelijk heden zagen de oeververbinding "te realiseren, doch hebben daarbij wel gewezen op het feit, dat dit nog al wat 'tijd en geld gaat vergen. Daar de intergemeentelijke organisatie in het verleden al vele kilometers gerealiseerd heeft, is een hoeveelheid impliciete kennis aanwezig. Het aantal gerealiseerde kilometers, welke in het struc tuurplan zijn opgenomen, bedraagt 54. De werkzaamheden welke voorafgaan aan de realisering van fietspaden, zijn zeer omvangrijk en vooral op 2 punten toege spitst, n.l. 1. het zoeken van een tracé, dat voor alle partijen aanvaard baar is; 2. het besteksklaar maken van de fietspaden met kunstwerken, die een onderdeel van het tracé vormen. Nadat het tracé bepaald is, moeten de belangen worden afgewogen, ten einde tot een afgerond geheel te komen. Aangezien dit alles nog al tijdrovend is en nogal wat deskundigheid vereist, zal aansluiting bij een daartoe in het leven geroepen organisatie grote voordelen bieden. -De- De Intergemeentelijke Organisatie "De Baronie van Breda" is een gemeenschappelijke regeling, aangegaan door de raden en colleges van burgemeester en wethouders van de volgende gemeenten: Breda, Alphen en Riel, Baarle-Nassau, Dongen, Chaam, Etten-Leur, Gilze-Rijen, Nieuw-Ginneken, Oosterhout, Prinsenbeek, Rijsbergen, Rucphen, Terheijden, Teteringen en Zundert. De gemeente Zevenbergen is nog niet toegetreden, doch een daartoe strekkend voorstel zal in de februari-vergadering aan de raad worden gedaan. De doelstelling is de gemeenschappelijke belangenbehartiging van: 1de aanleg, verbetering en onderhoud van rijwielpaden in de Baronie van Breda, welke zijn opgenomen in een door het bestuur vastgesteld plan; 2. voorzieningen, welke recreatiemogelijkheden scheppen of bevorderen. Door het Algemeen Bestuur van de Baronie van Breda zijn bepaalde voorwaarden t.a.v. de toetreding tot de intergemeentelijke rijwielpadorganisatie gesteld, te weten: 1. er wordt een bijdrage in de know how ervaring gevraagd vanaf 1969, zijnde het jaar waarin de allereerste aanzet is gegeven tot het nieuwe basisplan, tot en met december 1976. Dat betekent voor de gemeente Hoeven 1.904>98, welke bedrag is berekend conform het gestelde in artikel 20 van de gemeenschappelijke regeling. Eventuele toetreding zou dan ingaan met terugwerkende kracht per 1 januari 1977; 2. De Baronie zal niet worden belast met de kosten verbonden aan de bouw van een fietsbrug over de Mark met bijkomende werkzaamheden. Bovendien zal na toetreding elk jaar een bijdrage in de kosten van elke toegetreden gemeente worden gevraagd op grond van de artikelen 19 en/of 20 van de gemeenschappelijke regeling. Volgens de begroting 1978 zijn de bijdragen voor dat jaar als volgt vastgesteld: art. 19, norm A: 50,per jaar voor elke kilometer rijwiel pad, in die gemeente aangelegd of verbeterd, en wel gedurende 5 jaar; de resterende kosten worden in evenredigheid naar het aantal in woners van de gemeente tot het totale aantal -inwoners-

Raadsnotulen

Hoeven: 1928-1996 | 1978 | | pagina 11