-3-
-2-
5. door het instellen van de zomertijd zal een redelijke omgevings
temperatuur buiten de openlucht zwembassins later in de morgen
bereiko worden.
De s choolzweminst rue tie in het openlucht-recreatiebad vindt
!s morgens plaats.
4. de onder 1 t/m 3 genoemde motieven gelden ook voor diegenen
die particuliere zwemlessen ontvangen.
5. het onderbreken van zwemlessen aan particulieren, ouderen en
kinderen, wordt minder wenselijk geacht. De kans dat men
tijdelijk of voorgoed uitwijkt naar elders is niet denk
beeldig.
6. de goodwill die de bedrijfsleiding heeft gekweekt, met name
onder de les-zwemmers, dient te worden gehandhaafd in het
belang van een goed functioneren van ons overdekt recreatiebad.
De ondertekenaars van het initiatief voorstel zijn de
mening toegedaan dat, indien maar even mogelijk, aan de wensen
en verzoeken tot een verlengde openstelling van het overdekt
recreatiebad moet worden voldaan. Zij denken daarbij aan de
volgende openstellingsperioden:
a. het openhouden van het overdekt recreatiebad van 1 mei
tot 16 juni, of zoveel eerder of korter terzake het
tijdstip waarop de schoolvacanties voor het basisonder
wijs aanvangen;
b. het openstellen van het overdekt recreatiebad vanaf
8 augustus, of zoveel eerder of later terzake het tijdstip
waarop het nieuwe schooljaar voor de basisscholen aan
vangt
c. de aanvullende openstellingsperioden slechts beschikbaar
te stellen voor de schoolzweminstructie en de zwemlessen
aan particulieren;
d. indien mogelijk en voorzover de organisatie en begeleiding
zulks toelaat de aanvullende openstellingsperiode tevens
toegankelijk te doen zijn voor de groepen kinderen die op
schoolreis zijn als het zwemmen in het openlucht-recreatiebad
vanwege de weersomstandigheden minder gewenst is.
Ter adstruering van de geuite wensen en onze voorstellen
is de nota "zwemlessen aan particulieren en schoolzwemmen",
die is uitgebracht door de bedrijfsleiding, als bijlage I
-in-
in her agendadossier ter inzage gelegd.
-ia overleg met burgemeester en wethouders, hebben wij met
ae bedrijfsleiding gesproken over de personele en de financiële
consequenties.
A. Personele consequenties.
V/ij zijr. met de bedrijfsleiding van mening dat als rs-vclr var
een verlenging van de openstellingsperiode een takenverzwaring gaar
optreden. De bedrijfsleiding deelt onze zienswijze dat het alleszins
de moeite waard is een experimenteerperiode van twee zwemjaren ze
aanvaarden en is bereid al het mogelijke te doen om toezicht en bege^
leiding zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Het is niet uitgesloten dat, indien de experimenteerperiode
gunstig verloopt, personele aanpassing noodzakelijk zal zijn.
B. Financiële zaken.
In bijlage II is een overzicht "exploitatie op jaarbasis" opge
nomen en in bijlage III de berekening van het gebruik na 4 april
en gedurende de extra openstellingsperiode. Deze bijlagen liggen
eveneens voor u in het agendadossier ter inzage.
Op bladzijde 5 en 6 van bijlage II' blijkt uit de recapitulatie
dat ontvangsten zijn achtergebleven bij de geraamde opbrengst. De
ontvangsten van groepen en particuliere zwem-lessers is daarentegen
hoger dan de raming, behorende bij het voorstel van 24 juni 1976.
De ontvangsten zouden aanmerkelijk hoger geweest zijn indien
reeds had vastgestaan dat het overdekt-recreatiebad ook na 1 mei
1977 voor particuliere zwemlessen beschikbaar zou zijn.
De uitgaven zijn aanmerkelijk lager gebleken, dan in de
raming was voorzien. Enerzijds is dit ontstaan doordat de hoeveel
heden energie-verbruik en chemicaliën aanmerkelijk minder blijken
te zijn en anderzijds doordat de bedrijfsleiding een zeer efficiënte
bedrijfsvoering pleegt.
De berekende uitgaven zijn gebaseerd op de feitelijke xiitgaven
voor energieverbruik en chemicaliën, de personeelsbezetting en de
verbruiken aan energie en chemicaliën gedurende de voorgestelde
verlengde openstellingsperioden. Voor de perioden 1 mei tot 16 juni
en 8 t/m 31 augustus zijn de verbruikshoeveelheden op 50^ gesteld,
enerzijds een ervaringscijfer anders getoetst aan het overdekt
zwembad van de gemeente Rucphen.